Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Egyelőre nem váltott be a reményeket a közszolgálati csatorna főadójának megújulása, legalábbis erre utal, hogy egy saját gyártású krimisorozattal, egy nagy költségvetésű talkshow-val, egy napi- és egy heti vetélkedővel, és egy rakás egyéb műsorral mindössze 0,2 százalékpontot tudtak nagy nehezen emelni a csatorna nézettségén. Az újranyitásnak nevezett új műsorstruktúra előtt az MTV 4,9 százalékos közönségarányt ért el a reklámozóknak fontos 18-49 év közötti korcsoportban, ez a múlt héten a Nielsen elektronikus nézettségmérési adatai alapján 5,1 százalékra emelkedett. Főműsoridőben az m1-et nem csak a Tv2 és az RTL Klub, de a Viasat3 és a Cool is megelőzte.
Nem jött be
A teljes lakosság körében még csökkent is az m1 nézettsége, még ha a hibahatáron belül is. Főműsoridőben a múlt héten az éppen tévé előtt ülők 8,7 százaléka választotta a köztévét, ez ezen a héten 8,65 százalékra csökkent, vagyis lényegében az új műsorrend nem vonzott egyelőre több nézőt a köztévé elé.
Nem váltotta be a reményeket a Hacktion, amely mindössze 5,6 százalékos közönségarányt ért a négy évnél idősebb tévénézők körében, miközben a vele szemben futó Jóban-rosszban 24 százalékos share-t ért el, a Barátok közt meg elvitte a tévénézők 31,3 százalékát. A különbséget jól mutatja, hogy amíg az Infrastruktúra-védelmi Osztag 275 ezer embert érdekelt, addig a Tv2 szappanoperája 1 millió 119 ezret, az RTL Klubé pedig 1 millió 543 ezret. A Hacktion ráadásul semmi jóra nem számíthat, mivel a műsor nézettsége folyamatosan csökkent az első rész alatt, vagyis a nézők belenéztek, de aztán elkapcsoltak a műsorról.
Hasonlóan szerepelt a DTK, D. Tóth Kriszta talkshow-ja is, amely az első részben Csányi Sándorral (a színésszel, nem a bankvezérrel), és egy chilei bányásszal próbálta magához vonzani a Friderikusz showra még halványan emlékező nézőket. A műsor 7,7 százalékos közönségarányt ért el, 331 ezer embert érdekelt, míg vele szemben az Aktív 15,5 százalékos share-t ért el, a Való Világ pedig a nézők 23,3 százalékát vonzotta. Ugyanígy elvérzett a szerda este jelentkező On The Spot, amely mindössze 5,8 százalékos közönségarányt ért el a teljes lakosság körében, bár a dokumentumsorozat legutóbbi részét már leadták a Spektrumon, így egy ismétlésnek kellett megküzdenie a Tv2 bulvárhíradójával és az RTL valóságshow-jával.
Bejött
Sikert hozott viszont a köztévének Gundel Takács Gábor új vetélkedője, a Maradj talpon, amiben ha valaki rosszul válaszol, eltűnik a süllyesztőben. Szó szerint. A műsor első adása még csak 8,6 százalékos közönségarányt ért el, de kedden ez már 11,2 százalék volt, és műsor átlagos nézettsége is 10,2 százalék lett a héten, azaz a műsor jóval az m1 átlaga felett teljesített. Mondjuk a vetélkedő dolgát megkönnyítette, hogy a két országos kereskedelmi csatorna ebben a sávban hírműsort ad, a nézők több mint 60 százaléka a Tényeket és a Híradót is nézi, de a napi darabolós bérgyilkostól és adóemeléstől megcsömörlött emberek nem nagyon tudnak mit választani, ha nem merészkednek el a kábelcsatornák, vagyis a távvezérlő ismeretlen gombjai felé.
Gundel Takács ráadásul a reklámozóknak kedves 18 és 49 év közötti lakosság körében is jól teljesített, ebben a korcsoportban 9 százalék volt a vetélkedő átlagos közönségaránya, ami közel duplája a köztévé átlagos nézettségének.
Nem ért el azonban ilyen jó eredményeket a köztévé másik, naponta jelentkező műsora az MM- Megoldások Magazinja. A szép emlékű Ablak hagyományait felvállaló érdekvédelmi műsor, aminek premierje csak 5,7 százalékos közönségarányt ért el a négy évesnél idősebb lakosság körében, és aztán csak lejjebb vezetett az út. A műsor átlagos heti közönségaránya 5,4 százalék volt, a 18-49 évesek körében ráadásul még jobban leszerepelt, szerdán például csak a tévé előtt ülők 2,2 százaléka kapcsolt a Megoldások Magazinjára. Ez mindössze 13 ezer aktív magyar nézőt jelent.
Tetszett viszont az idősebb nézőknek a Magyarország szeretlek! című piros-fehér-zöldre mázolt sorverseny, ami vasárnap esténként jelentkezik a megújulás részeként a köztévén. A Csiszár Jenővel és Jakupcsek Gabriellával súlyosbított műsort az éppen tévé előtt ülők 13,2 százaléka, 685 ezer ember izgulta végig, minden bizonnyal együtt üvöltötték a tévé előtt az Egri csillagok írójának nevét. A 49 évnél fiatalabbakat azonban nem nagyon érdekelte ez a műsor, mindössze 6,4 százalékot tudott elérni a vetélkedő, és ez mindössze 141 ezer, a hirdetőknek vonzó korú embert jelent.
Az m1 legnézettebb műsora a nagy megújulás ellenére még mindig a régi Híradó, amely a teljes lakosság körében 14,1 százalékos share-t ért el, bár a reklámozói célcsoportban ez mindössze 8,1 százalék volt a múlt héten. Szombaton például csupán 66 ezer 49 év alatti nézője volt a köztévé hírműsorának.
Sokba kerül
A közszolgálati televízió egyes programjának adása azonban még tartogat meglepetéseket. Egyelőre elmaradt ugyan a naponta jelentkező bulvárhíradó, a Pont indulása, de az Index információi szerint még idén adásba kerül a műsor, főleg, mert a Pontra épül majd az MTV napi szappanoperája. A márciustól induló Marslakók egy szerkesztőségben játszódik majd, a Jáksó László cége által gyártott műsorban a valóság keveredik majd a fikcióval, és úgy tudjuk, hogy felmerült, hogy a sorozat a Pontban már kitárgyalt híreket dolgozza fel.
A műsor az Atlatszo.hu-ra kirakott szerződés szerint nettó 6 millió forintjába kerül majd az MTV-nek, először 77 darab 26 perces epizódot rendelt meg a közszolgálati televízió műsorait gyártó MTVA. Az MTVA sok szerződést nem hozott nyilvánosságra, a belső gyártású műsorok költségvetése sem ismert, de a most kirakott szerződések alapján sorozatokba és filmekbe is sokat fektet a köztévé, 122 milliót fizetnek például az RTL Klubnak a Tudorok és a 24 című sorozatok jogáért. A jogokat korábban az RTL vette meg Magyarországra, de további 5,5 millió forintért vették meg a sorozat szinkronját a Cooltól. Az összeg meglepően magas, hiszen az MTV csak ismétel, és iparági információk szerint egy ilyen sorozat epizódjának első vetítési joga is körülbelül 12-15 ezer dollárba, azaz 2 millió 700 ezer és 3 millió 400 ezer forint körül lehet. A Tudorok és a 24 is ment már magyar adón, az ismétlésekért az MTVA részenként 1,5 millió forintot ad.
Közel 10 millióba került a Kennedyekről szóló amerikai miniszéria is, amit a Muse Distribution International adott el, és 60 milliót adtak a svájci bicskával világot mentő ügynökről szóló, MacGywer című nyolcvanas évekbeli sorozatért és az Édes élet olasz módra című sorozatért a CBS-nek. A dokumentumok alapján több mint félmilliárdot költött az MTVA csak filmcsomagok és sorozatok vásárlására, de a sport is kiemelt figyelmet és keretet kap: 268 millió ment el a magyar válogatott EB-selejtezőinek közvetítésére, és 800 millió a 2014-es VB közvetítésének előszerződésére.
Mindez nem meglepő, hiszen a közmédia, azaz Duna és az MTV két adója, az MTI és a Magyar Rádió az idei 58,7 milliárd helyett jövőre 64,8 milliárd forintból gazdálkodhat majd. A műsorgyártásra fordított költségek jelentős növelésétől az m1 nézettségének emelkedését várják a közmédia vezetői.