Jolán
0 °C
6 °C

Letörölték az adásba került Lomnici-anyagot

2011.12.07. 16:17 Módosítva: 2011-12-07 20:59:36
Az Index úgy tudja, hogy az MTV-ben megpróbálták eltüntetni azokat a nyomokat, amik segíthetnének kivizsgálni, hogy pontosan miért és hogyan történt Lomnici Zoltán egykori főbíró kitakarása a szombati köztévés híradókban. Információink szerint a köztévés belső vizsgálatot az a Papp Dániel vezetheti, akinek nevéhez a Cohn-Bendit riport meghamisítása kötődik.

Tudomásunk szerint letöröltették azt az adásba került kazettát, ami az Emberi Méltóság Tanácsának szombati sajtótájékoztatóján készült, és amin Lomnici Zoltán kitakarásra került – nyilatkozta az Indexnek Nagy Navarro Balázs, a Televíziósok és Filmkészítők Független Szakszervezetének (TFFSZ) alelnöke, aki több szakszervezeti társával együtt Böröcz Istvánnál, az MTVA vezérigazgatójánál levélben tiltakozott a botrányt kavart ügyben.

Csak egy bizonyíték maradt?

Mint ismert a szombat esti 6 órás Duna TV Híradóban, majd a félnyolcas MTV Híradóban úgy tudósítottak Tőkés László és Lomnici Zoltán sajtótájékoztatójáról, hogy a Tőkés háta mögött álló Lomnicit a többek közt a bűnelkövetéssel vádolt személyek, vagy a rendőrök személyiségi jogainak megvédésére használt technikával kiretusálták.

Nagy Navarro információit hivatalosan egyelőre nem sikerült megerősíttetnünk, de a nyomok eltakarításának szándékára utalhat az is, hogy - ahogy azt már kedden megírtuk - az MTV videótárába nem ugyanazt a riportot tették fel, ami a Duna TV-n és az MTV-n adásba került, hanem az eredeti muster kazettáról újra bevágták a kitakarás nélküli verziót, így viszont az interjúrészletnél nem látható az MTV-s, illetve Duna TV-s logó.

Egy forrásunk szerint ezt viszont már a Duna TV videótárával nem tudták technikailag megtenni, így maradhatott fent az interneten a Lomnici arcát kibluröző verzió, mint az egyetlen bizonyíték.

A hamisító vezeti a hamisítás kivizsgálását?

Az Index információi szerint a kedden elrendelt köztévés belső vizsgálatot az a Papp Dániel végezheti, aki hamis színben tüntette fel Cohn-Bendit zöldpárti képviselő magyarországi látogatásán történtéket. Papp Dánielt aznap az MTVA hír- és hírháttérműsoraiért felelős szerkesztőjévé nevezték ki, később pedig emellé megkapta a közéleti főszerkesztő posztot is. Mivel a Híradókért hivatalosan ő a felelős, nagy valószínűséggel ő vezeti majd a délután kezdődő vizsgálatot is.

Szabó László, az MTVA kommunikációs igazgatója erre vonatkozó kérdésünkre közölte, a vizsgálatról csak annak lezárulta után fog nyilatkozni.

A kommunikációs igazgató este hét órakor, a vizsgálat lezárulta után arról tájékoztatta lapunkat, hogy Papp Dániel nem vett részt a felelősöket kutató szerdai délutáni vizsgálatban. A többek között a vágókat és a szerkesztő riportert érintő meghallgatást a jogi osztály és a HR-osztály egy-egy vezetője, valamint egy vezető szerkesztő végezte.

Tőkés tudhatott a Lomnicire vonatkozó ukázról?

Szabó kedden este az ATV Egyenes beszéd című műsorában azt mondta, „a riport készítésében közreműködött összes munkatársat meghallgatják, a riportert, a felelős szerkesztőt és az érintett technikai munkatársakat is. Olyan utasítás, hogy ki kell takarni Lomnici Zoltánt, nem született, és nem születhetett, állította az MTVA kommunikációs igazgatója, aki szerint félreértések sorozata vezetett a hibához”.

Ugyanakkor Tőkés László és Lomnici Zoltán sajtótájékoztatóján részt vett újságíróktól úgy tudjuk, hogy már az esemény rögzítésekor is problémák merültek fel. Először is Tőkés László határozottan megkérte a sajtótájékoztatón egy fotót felmutató Lomnici Zoltánt, hogy tartsa úgy a képet, hogy látszódjon az arca a kamerákban.

Több forrásból megerősített információ szerint raáadásul a tudósítást készítő MTI Hírcentrum munkatársai megkérték Lomnici Zoltánt, hogy álljon félre, amikor Tőkés Lászlóval interjúznak, „ám Tőkés mintha tudta volna, hogy mire megy ki a játék, direkt felszólította Lomnicit, hogy szó sem lehet róla, maradjon csak ott és beszélgessen”. Ráadásul állítólag Tőkés egyik munkatársa megkérte a köztévés tudósítókat, hogy készítsenek interjút Lomnici Zoltánnal is, ami meg is történt, de az interjú nem került adásba.

Tőkés László püspököt szerettük volna megkérdezni erről, de egyelőre nem sikerült elérnünk.

Köztévében jártas forrásaink szerint arra az általános ukázra, hogy Lomnicit nem lehet mutatni és nyilatkoztatni aznap a sajtótájékoztatóra menő tudósítókat is figyelmeztették, azt azonban, hogy - miután Lomnici mégis benne maradt a képben - ki és miért választotta a kitakarásos megoldást, nem tudni. Egyesek szerint elképzelhető az is, hogy a kitakarásra nem adtak felsőbb utasítást, viszont a kirúgások miatt félelemben élő dolgozók már túlteljesítik az általános kéréseket is.

Állítólag a Duna tévés anyagot már így kitakarással vette át az MTV Híradójának aznapi felelős szerkesztője, és csak adásba kerüléskor látta először. Ezután indult meg a lavina, mely a kitakarás nyomait szerette volna eltüntetni.

Jobb- és baloldalon is kiakadtak

Egyébként nem ez volt az első furcsaság Lomincival kapcsolatban, az egykori főbíró az ATV-nek úgy nyilatkozott, hogy egy-másfél éve vette észre, hogy nem adnak hírt a közmédiumok a szerepléseiről. De egy informátorunk szerint már az is előfordult, hogy egy ünnepi koszorúzásról szóló híradós riportból is ki kellett vágni, pedig csak hátulról látszódott.

Információink szerint a Lomnici szerepléseire vonatkozó tiltás hátterében egy MTI Hírcentrumban dolgozó munkatárs és egy Lomnici utódjaként emlegetett főbírójelölt közötti rokoni kapcsolat áll, és bár vannak politikai szálak is az ügyben, a történtek feltehetően csak magánbosszúként értelmezhetőek.

Az ügy információink szerint több kormánypárti politikust is felháborított, többen követelték, hogy a valódi felelősöket vonják felelősségre. A Fidesz EP-képviselője, Deutsch Tamás twitter bejegyzésében például azt írta, hogy „ha az Index értesülése megfelel a valóságnak, és vágóval és a napi felelős szerkesztővel együtt nem rúgják ki 12-24 órán belül az MTVA nevű akármiből ezt az MTI Hírcentrum egyik munkatársát, akkor szombaton színes krétával ugróiskolát rajzolok az MTI főbejárata elé az aszfaltra!! Komolyan, és ez még csak a kezdet!”

Ugyanakkor az MSZP is nyilatkozatot adott ki, amelyben azt írják, hogy "az, hogy a köztévék szombati híradójában a legsötétebb pártállami időket idézve egyszerűen kitakarták Lomnici Zoltánt, nyilvánvalóan felfoghatatlan és elfogadhatatlan. Kérdés, hogy mindez felső utasításra történt, vagy még ”csak” az önkorrekció és az öncenzúra feltétlen reflexe tért vissza a magyar nyilvánosságba?"

Az MSZP közleménye szerint "demokratikus jogállam közszolgálati médiumában ilyen elő nem fordulhat. Ha mégis, az adott médium hírműsorokért felelős igazgatójának azonnali távozása a minimum". A párt ugyanakkor felszólítja Szalai Annamáriát, hogy haladéktalanul viszgálja ki az ügyet.

Az NMHH nem vizsgálódik, mert nem jelentették fel az MTV-t

Megkérdeztük Kiricsi Karolát, az NMHH Médiatanácsának szóvivőjét, hogy indul-e vizsgálat az ügyben. Az NMHH Szóvivői Irodája megkeresésünkre emailben azt válaszolta, hogy „a cikkben említett üggyel kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz hivatalos bejelentés nem érkezett. »Sajtóetikai vétséggel« kapcsolatban hatóságunk a hatályos médiaigazgatási jogszabályok alapján hivatalból nem indíthat eljárást.”

Nemcsak Lomniciról van ukáz

A szakszervezeti vezetők tiltakozó levele alapján nemcsak Lomnici, Cohn-Bendit, Bolgár György és Heller Ágnes ügye volt az egyetlen visszaélés az elmúlt időkben a köztelevízióban.

"Például egy hírterületi vezető utasítására rendre a balkán háborúkról szóló anyagokba bele kell tennie a készítőnek azt, hogy a szerbek „bestiális” kegyetlenséggel ölték meg áldozataikat. Nem félreértelmezett utasítás, hanem a közmédia valósága ez, ahol a megfélemlített, kirúgásokkal fenyegetett szerkesztők, riporterek már szólni sem mernek. Ahol a Közszolgálati Műsorkészítési Szabályzat és a Közszolgálati Kódex rendelkezéseit felső utasításokat, cenzúrát követve napi rendszerességgel megsértik.

A szakszervezet tudomása szerint a hírterületen dolgozók naponta tudnának beszámolni arról, hogy készülnek a „megrendelt” anyagok, miként lesz félreértelmezett kormányszolgálat a közszolgálatból, miért nem kerülnek be a magyar nézőket érdeklő fontos események a híradókba, miért készülnek sorozatban a hitelminősítőkkel foglalkozó riportok, vagy korábban a magán nyugdíjpénztárak gyakorlatát pellengérre állító anyagok. Miként lesznek kizárólagos hírforrásalapjai egyes politikailag elkötelezett médiumok" - áll a TFFSZ levelében.

A TFFSZ vezető tisztségviselői közül egyébként nyolc embernek kérte a kikérőjét az MTVA a csoportos létszámleépítés körében való kirúgására. A szakszervezet egyértelmű megtorló akcióként értelmezte ezt a lépést, miután Munkaügyi Bíróságnál támadták meg a szerintük embertelen és szakmai alapokat sokszor nélkülöző kirúgási hullámot.