Megunták a lapterjesztési problémákat a kiadók

2007.03.13. 14:43
A kis kiadók szerint még mindig nem tökéletes a lapterjesztés rendszere, rémtörténetek szólnak a sok feladatra alkalmatlan cseh szoftverről és arról, hogy hajléktalanok kézbesítik az újságokat, vagy hogy bosszúálló postások ellopják a lapokat. Úgy tudjuk, ezért több kiadó perelni akarja a kézbesítést januártól végző Médialogot. A cég szerint viszont most már alig vannak hibák, a januári zűrzavarért pedig azért nem kompenzálták az előfizetőket, mert minden kiadó máshogy akarja.

Januárban, amikor a Médialog a százötven legnagyobb településen átvette a lapkézbesítést a Magyar Postától, pár napra teljesen összeomlott az újságok kézbesítésének rendszere, több tízezer ember nem kapta meg a neki járó napilapokat, és még egy héttel később is naponta 8-10 ezer előfizető csak akkor látott újságot, ha elballagott a legközelebbi újságos bódéhoz. A német többségi tulajdonban és a két legnagyobb magyar kiadó, a Ringier és a Sanoma kisebbségi tulajdonában lévő Médialog akkor átmeneti zavarokról és az örökölt adatbázis hibáiról beszélt.

Azt ígérték, hogy ugyan a rendszer soha nem lesz tökéletes, de márciusig 0,2 százalék alá csökkentik a problémás kézbesítések arányát, tehát a 800 ezer előfizetőből mindössze körülbelül kétezer nem lesz elégedett. Emellett január közepén a cég hangsúlyozta, hogy kárpótolja majd azokat az ügyfeleket, akik a nagy kavarodásban nem jutottak az újságjukhoz.

Ez a kárpótlás azonban március elejéig nem érkezett meg az előfizetőkhöz, sőt az Index információi szerint már nemcsak az előfizetők, hanem a kiadók is elégedetlenkednek: több kisebb napilap pert fontolgat a Médialog ellen.

Rémtörténetek

Úgy tudjuk, hogy a kisebb lapok szerint a Médialog nem kezeli megfelelő súllyal a panaszaikat, ráadásul a problémák egy részével egyáltalán nem is foglalkoznak.

„Márciusban is még sok előfizetőnk panaszkodott, hogy rendszeresen késve kapja meg az újságot, sőt az is előfordul, hogy más lapot kapnak, mint ami járna nekik” – állítja egy neve elhallgatását kérő kiadói forrásunk, aki szerint a hibákért a Médialog informatikai rendszere, illetve a kis magyar valóság a felelős.

A Médialog ugyanis januárban a többségi tulajdonos cseh leányvállalatánál használt adatbázis-kezelő szoftverrel kezdte meg a lapterjesztést, a programot azonban nem adaptálták a magyar viszonyokhoz, így bizonyos problémákat egyszerűen nem tudtak kezelni. Ráadásul a program csak cseh nyelven értett. A hazai lapterjesztésben a költségvetési intézmények előfizetéseit eddig mindig megelőlegezték, hiszen az előfizetéshez szükséges pénzt az önkormányzatok, minisztériumok, bíróságok csak januárban, a költségvetés elfogadásakor tudták elutalni. Ezzel a Médialog szoftvere állítólag nem tudott mit kezdeni, ahogy például azzal sem, hogy Magyarországon az előfizetők jelentős része havonta, a kézbesítőnek fizeti az előfizetési díjat. Egyszerűen nem volt megfelelő rubrika erre a szoftverben.

„Ráadásul a Médialog nem számolt azzal, hogy a kézbesítők egy része megpróbál ügyeskedni, és sokan például hajléktalanokat bíznak meg azzal, hogy kihordják a lapokat” – állítja forrásunk, aki szerint az sem szokatlan, hogy a lapterjesztés átalakulása miatt állásukat vesztett, egykori postai alkalmazottak bosszúból kilopkodják a postaládából az újságokat.

Elégedetlenek

Mindezen problémák, illetve az előfizetők kárpótlásának elmaradása miatt több kisebb kiadó is perelné a Médialogot. Információink szerint az elégedetlenkedők között van a Magyar Hírlap és a Színes Bulvár Lap is.

Mennyi előfizetésük van!
Az Index sem boldogult a Médialoggal. Szerettünk volna két Heti Választ. De mesélje el inkább a szerkesztőségi asszisztens:
Másfél hónapig nem történt semmi, ekkor felhívtam a Medialog kézbesítési reklamációját, ahonnan először elhajtottak, mondván hogy nem működött a rendszerük. De tanácsolták hogy bármikor hívjam ezt a számot nyugodtan, hátha egyszer egy olyan kollegához csörgök ki, akinél mégis működik a rendszer.
Később ez sikerült is, akkor egy hölgy a legkevésbé sem magabiztosan elkezdett "a gépbe" keresgélni az előfizetésünk után (gyanítottam, hogy nem futott be hozzájuk a kérés). Hosszasan kutatott, gyakran meglepetten fölsóhajtva, hogy "hát hogy maguknak mennyi előfizetésük van a gépbe...". Tanácsoltam neki a megrendeléseink időrend szerinti rendezését, hiszen akkor legfrissebbek között hamar látná, hogy van-e Heti Válasz-előfizetés, az abc sorrendről már nem is beszélve, de azt mondta hogy a rendszer ezt nem tudja. Viszont milyen sok előfizetésünk van itt a gépbe, nahát.
Felhívtam a szerkesztőséget, ahol kiderült hogy az online előfizetés hozzájuk fut be, tehát azt a MediaLog nem látja, fogalma sincs a kiadóknál történt előfizetésről.

„Keressük a jogi lehetőségeket, amivel az eddigi károk megtérítésére kényszeríthetnénk a Médialogot” – nyilatkozta Pallagi Ferenc, a Színes Bulvár Lapot kiadó Híd Rádió Zrt. vezérigazgatója, aki szerint ugyan a pereskedés csak a végső megoldás, de tenniük kell valamit, mert a lapterjesztés színvonala ugyan sokat javult január óta, de még mindig nagyon nagy hibák vannak.

Pallagi szerint a kisebb napilapok elégedetlenek a Médialoggal, de nem tehetnek semmit, hiszen a két nagy kiadó ereje őket is az új céghez kényszerítette. A piacon pedig egy alternatív cég nem tudna megélni.

Most már tényleg kompenzálnak

„A kezdeti problémák után márciusra egy százalék alá csökkentettük a kézbesítési hibák arányát" - szögezte le Lengyel László, a Médialog igazgatóságának elnöke. Lengyel szerint nem igazak az őket ért vádak, ugyan elismerte, hogy az adatbázis-kezelő rendszert a kezdeti időszakban a magyar viszonyokhoz kellett igazítani, de a problémát az is okozta, hogy a Magyar Postától kapott adatbázis sokszor pontatlan vagy hibás volt.

Lengyel szerint az sem igaz, hogy a kézbesítők másra bíznák a munkát, hiszen a területet járó ellenőrök ezt biztosan észrevennék. Ilyen esettel azonban eddig még nem találkoztak.

„Az előfizetőknek járó kompenzációt szeretnénk március végégi kifizetni, de lassabban folynak a kiadókkal folytatott tárgyalások, mint az reméltük” – mondta el Lengyel László, aki szerint azért nem fizettek még eddig, mert minden kiadó mást akar, van olyan lap, amelyik az előfizetési díj visszautalását szeretné elérni, van, amelyik előfizetői kedvezményt, és van, amelyik ajándékot adna a januárban több lapszámról is lemaradt olvasóinak.

Rákenik?

Médialoghoz közeli informátorunk szerint a kis napilapok azért üzennek egyre erőteljesebben a sajtón keresztül a lapterjesztő cégnek, mert folyamatos példányszámcsökkenésüket igyekeznek megmagyarázni a tulajdonosoknak és a közvéleménynek is. A Médialogra kenik az egészet.

Annyit lehet tudni, hogy a főszerkesztőváltás után liberálisból mérsékelt konzervatív napilappá válni szándékozó Magyar Hírlap több ezer előfizetőt vesztett az utóbbi hónapokban, de például a Magyar Terjesztésellenőrzési Szövetség adatai szerint a szintén elégedetlen Színes Bulvár Lap nem vesztett olvasókat, sőt a bulvárlap az utóbbi két évben példányszámát 35 ezerről 75 ezerre tornázta fel. (a Magyar Hírlapot a MATESZ nem auditálja).