Reklámháború tört ki a mobilpiacon

2003.11.10. 17:42
A Vodafone maffiózóként ábrázolta a konkurens mobilszolgáltatók menedzsmentjét, a Westel erre gúnyt űzött a konkurencia reklámjaiból. Versenyhivatali eljárás és polgári perek sora várható, vagy csak a mobilreklámok lesznek egyre durvábbak?
Reklámcsetepaté tört ki a magyar távközlési piacon, miután a Westel a versenytörvény megsértésének vádjával bejelentést tett a Vodafone ellen a Versenyhivatalnál, és ezzel egy időben reklámkampányt indított, hogy a konkurens szolgáltató reklámjainak parodizálásával válaszoljon a Vodafone agresszív reklámstratégiájára.

A magyar marketingpiacon újszerű rövid kisfilmben a Vodafone nyári reklámkampányának karaktereit, a SIM-kártyáit cserélgető taxist, a túlsúlyos randihiénát vagy éppen a túlsminkelt öregasszonyt láthatjuk, csak a Westel hirdetésében éppen arról beszélnek, hogy csalódtak új mobilszolgáltatójukban. A konkurens hirdetéseihez hasonló képi világgal rendelkező reklámban a Westel-szpot szereplői a Vodafone akcióira, kedvezményes percdíjaira próbálnak rácáfolni.

"El akartunk csattintani egy poént"

A videó megtekintéséhez kattintson a képre
Westel
Winkler János a Westel Távközlési Rt. Marketing és értékesítési ügyekért felelős vezérigazgató-helyettese az Index kérdésére elmondta, hogy azóta tervezik, hogy a humor eszközeivel visszavágnak, hogy meglátták a Vodafone nyári hirdetését, amiben verőlegényeket foglalkoztató alvilági figuráknak ábrázolják a konkurens mobilszolgáltatók menedzsmentjét.

"Mi is el akartunk végre csattintani egy poént, emellett válaszolnunk kellett a Vodafone félrevezető hirdetéseire is." - tette hozzá Winkler János, aki az Index kérdésére válaszolva megjegyezte, nem fél a mobil reklámok eldurvulásától, mivel a Westel reklámstratégiájának középpontjában ezután is szolgáltatásaik bemutatása, és nem más konkurensek becsmérlése áll majd.

"Csak folytattuk az ő történetüket a mi eszközeinkkel. Ha a hangnem szokatlannak tűnik, az azért van, mert a Vodafone lassan tekerte fel a hangerőt, mi viszont váratlanul jelentkeztünk ilyen jellegű hirdetéssel "- tette hozzá Winkler János.

Nem támadtunk, csak parodizáltunk. -nyilatkozta lapunknak Tóth Andrea, a hirdetés készítő Republic of Art kommunikációs menedzsere, aki elmondta: "Nem szerettük volna felvenni a kesztyűt, és nem bocsátkozunkk ezentúl sem folyamatos ütésváltásokba, de a Westel úgy érezte, hogy végre válaszolniuk kell a Vodafone provokatív hangnemű tévészpotjaira."

Tóth Andrea úgy gondolja, hogy a szakma visszajelzései őket igazolják, és sikerült a paródia műfajával válaszolniuk. A kommunikációs menedzser kiemelte, hogy a kampány a hiteles tájékoztatás mellett felhívja a figyelmet a Westel teljes lefedettségére is.

Az Indexnek Graeme Millar, a Vodafone marketing igazgatója elmondta: A Westel tévés szpotja miatt sem változtatnak reklámstratégiájukon, és ezentúl is megpróbálnak világos, és korrekt reklámokon keresztül beszélni a fogyasztókhoz. Millar megjegyezte, hogy marketingstratégiájuk sikerét jól jellemzi, hogy ebben az évben annyi új ügyfelet szereztek, mint a másik két mobilszolgáltató együtt véve, sőt a Westel új reklámja is őket igazolja, hiszen konkurensük a Vodafone-t parodizáló hirdetésével mintegy elismerte, hogy jelenleg őket tartja a legfontosabb ellenfelének.

Graeme Millar emellett hangsúlyozta, hogy a Vodafone betartja a hatályos jogszabályokat, ezért nem félnek attól, hogy a Versenyhivatal elmarasztalja őket az utóbbi hónapok reklámkampányai miatt. Az Index információi szerint viszont a Vodafone hirdetéseit készítő Grey Worldwide Hungary Kft.-nél megfontolás tárgyává tették, hogy polgári jogi pert indítsanak a Westel kampányt jegyző Republic of Art ellen a szerzői és szomszédos jogok megsértése miatt.

A racionális fogyasztó

A videó megtekintéséhez kattintson a képre
Vodafone
Gönczöl Tünde, a Versenyhivatal infokommunikációs irodájának vezetője az Index kérdésére megerősítette, hogy már vizsgálják a Westel bejelentését, de egyelőre még az sem biztos, hogy a beadvány nyomán versenyfelügyeleti eljárás indul. Gönczöl előzetes véleménye szerint felmerülhet, hogy a Vodafone reklámkampánya sérti e versenytörvény bojkott felhívást tiltó ötödik szakaszát, amely kimondja, hogy "tilos máshoz olyan tisztességtelen felhívást intézni, amely harmadik személlyel fennálló gazdasági kapcsolat felbontását vagy ilyen kapcsolat létrejöttének megakadályozását célozza."

Gönczöl véleménye szerint azonban egy racionális fogyasztótól elvárható, hogy szolgáltatóváltás esetén ne csak a televíziós hirdetésekből tájékozódjon, hanem tanulmányozza a választott mobilcég díjtáblázatait is, éppen ezért a Vodafone hirdetései valószínűleg nem a verseny szabadságát, csak a tisztaságát sérthetik. Ilyen etikailag megkérdőjelezhető esetekben pedig nem a Versenyhivatalnak kell eljárnia, viszont a sértett cég polgári peres eljárás keretében vehet elégtételt.

Fazekas Ildikó az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára az üggyel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy minden reklám sérti a konkurencia üzleti érdekeit, csak az nem mindegy, hogy a cégek hogyan beszélnek ellenfeleikről. A szakszerű és pontos összehasonlítás megengedett, és a jóérzést vagy a közerkölcsöt nem sértő humort sem szabad szankcionálni Hargitai Lilla, a Magyar Reklámszövetség főtitkára mindezzel összhangban az Index kérdésére megjegyezte, hogy a negatív kampány ugyan még újszerűnek hat Magyarországon, de ezt a módszert már régóta használják Nyugat-Európában, és az Egyesült Államokban.