Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Pol cikkek
Utólagos javítások
Habár a jogorvoslati kérelem részleteiről sem a bíráló bizottság elnöke, Molnár Judit, sem az őt támadó Mafilm Szcenika vezetője, Gárdonyi László nem árult el részleteket, a Trifolium vezetőjétől, Tóth Lászlótól megtudtuk: a vesztes cég két ponton fogalmazta meg jogorvoslati kérelmét. A Trifolium az óvás szerint utólag belenyúlt a pályázatba, noha Tóth szerint egyszerűen arról volt szó, hogy a cég "számszaki hibát" vett észre a már leadott költségvetés számításában. Ezt levélben jelezte a bizottságnak, ami kijavította azt. A Mafilm Szcenika álláspontja szerint ez törvénysértő, a tenderkiíró szerint a Közbeszerzési Törvény a számszaki hiba kijavítását lehetővé teszi. A javítás bruttó 12,5 millióval növelte ugyan a végösszeget, de a Trifolium vezetője állítja, hogy a végső döntést a korrigált összeg alapján hozta meg a bizottság.A Mafilm Szcenika felhívta még a figyelmet arra, a tender szerint maximum 100 látogató számára kell a tervet kidolgozni, noha a tűzoltóság a földalatti részben 30, a zsinagóga terével együtt 50-60 főben határozta meg a látogatók számát. Rajk László ennek a figyelembevételével dolgozta ki terveit, állították, miközben a Trifolium tervében ez az adat nem kapott szerepet.
Kis-nagy különbségek
Tóth szerint mindez nem befolyásolhatja a döntést, a bizottság ugyanis nagyságrendekkel nagyobb pontszámmal hozta ki győztesnek vállalatát. Ez azonban a speciális pontszámítás miatt volt így. Az öt értékelési szempontból kettő, a kivitelezés összege és a látványterv volt a döntő, mivel az előbbit harmincszoros, az utóbbit ötvenszeres súlyszámmal vették figyelembe. Ráadásul a kivitelezési költség pontszámait úgy állapították meg, hogy a legdrágább pályázó 1, míg a legolcsóbban dolgozó 100 pontot kap. Két pályázó esetében ez pedig rögtön százszoros különbséget eredményezett, elvileg akkor is, ha az egyik ajánlat csak 1 forinttal kisebb a másiknál. Ezzel magyarázható Gárdonyi László állítása, aki szerint a két cég árajánlata közt alig volt különbség, mégsem ők nyertek.A győztes cég vezetője hozzátette, a látványterv vizsgálata is őket hozta ki győztesnek.
Kérdés maradt mindezek után az is, hogy kik döntöttek a szakmai kérdésben, Dr. Molnár Judit ugyanis úgy tudja, nem hozhatja nyilvánosságra a neveket. Nem hivatalosan arról hallottunk, a tervek előzsűrizését egy informatikusokból, múzeumi szakemberekből és belsőépítészekből álló csapat végezte, ám végül a kérdéshez nem értő történészek és minisztériumi vezetők határoztak a látványterveket illetően.
Állandó kiállítás
A Holokauszt Emlékközpont állandó kiállítását egyébként már nem először veszik körül bizonytalanságok. A kiállítás az épülettel együtt nyílt volna meg. Jelentőségét a szakemberek nem csak tudományos és ismeretterjesztő szempontból emelték ki, hanem azért is, mert a múlttal való, elmaradt szembenézés egyik motorja is lehetne. A jórészt a médiában folyó szakmai vita és a kiterjedt kutatómunka miatt a megnyitót azonban egyre későbbre, legutóbb 2005 őszére tette a Holokauszt Emlékközpont.
A családtörténetekre alapuló kiállítás forgatókönyvét 2004 júliusára dolgozta ki Kádár Gábor és Vági Zoltán történész, Karsai László vezetésével. A Nemzeti Múzeum irányítása alatt működő programiroda 2004 végén írta ki közbeszerzési pályázatát a kiállítás látványtervére, amelyre hárman jelentkeztek: a nyertesként kihozott Trifolium Hungary Kft., a Mafilm Szcenika Kft. és az angol Event Communication Ltd.
Zsűrizés és titkos döntés
A bíráló bizottság meglepő döntést hozott március 25-én. Kizárta a nemzetközileg is elismert múzeumi tervezőcéget, az Eventet, amely egyébként annak az Imperial War Museumnak a kivitelezője, amelynek megalkotásában a világhírű berlini Zsidó Múzeum tervezője, Daniel Libeskind vett részt.Nem nyert az Auschwitz-kiállítást is kidolgozó Rajk László tervével induló Mafilm Szcenika Kft. sem, így az eddig múzeumi tervezéssel nem foglalkozó Trifolium Kft. kapta a megbízatást. A Trifolium nemzetközi könyvkiállítások pavilonjairól és a 2001-es MSZP kongresszus díszletéről mutatott fel referenciákat.
A döntés okairól, habár a kiállítás közpénzből épülne, hivatalos tájékoztatás nem jelent meg sem a Holokauszt Emlékközpont, sem a Nemzeti Múzeum honlapján. A bíráló bizottság elnöke, Dr. Molnár Judit szerint a Közbeszerzési Értesítőnek elküldték az információkat, azok azonban lapzártánkig nem jelentek meg. Sajtóértesülésekből annyit lehet tudni, a Trifolium terve jobban illeszkedett az épület adottságaihoz.
Molnár Judit elmondta, a közbeszerzési eljárás nem teszi lehetővé a bíráló bizottság tagjainak ismertetését, és azt sem, hogy elárulja, voltak-e benne belsőépítész szakemberek, vagy - ahogy informátoraink állították - történészek és minisztériumi vezetők döntöttek a szakmai kérdésben. A bizottság vezetőjétől annyit tudtunk meg, hogy egy szakemberekből álló előzsűri véleményezte a pályázók terveit. Az adatvédelmi biztos egy másik, korábbi ügyben azt mondta az Indexnek, hogy az ilyen bizottságok tagjainak neve nem tartható titokban.
Molnár egyébként bízik abban, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság megerősíti a bizottság döntését, így válságforgatókönyvet sem dolgoztak ki arra az esetre, ha újra ki kellene írni a pályázatot. A felülvizsgálatra a döntőbizottságnak 30 plusz 15 napja van, így számukra pozitív döntés esetén tarthatják a tervet.
Tóth forgatókönyve szerint április vége a szerződés megkötésének ideje, május végén adnák le a végleges terveket, július elsején pedig megkezdenék a kivitelezést, amit három hónap alatt fejeznének be. Mivel a munka 40 százaléka az installáció és 60 százaléka a körültekintő előkészítést igénylő informatikai munka, a későbbi kezdés miatt kitolódhat a szeptember 30-ra tervezett átadás. Ha a döntőbizottság Rajkéknak ad igazat, akár fél évet is csúszhat a Holokauszt Emlékközpont állandó kiállításának megnyitása.