80 éves az Árpád sínautóbusz, a hazai vasúti járműgyártás koronaékköve
A hazai vasúttörténet leghíresebb motorkocsija itt épp a Keleti pályaudvaron várakozik. Innen indult el december 13-án, szombaton reggel Bécsbe, mivel 1934-ben, győri megállással ezt a távot teljesítette először - közel 3 óra alatt. A Railjetek egyébként most is ennyi idő alatt (de inkább több) érnek el a Keletiből a Westbanhofba.
A Ganz vállalat által gyártott, Aamot sorozatú motorvonat Magyarország első gyorssínautóbusza volt. A MÁV a nagy gazdasági világválság idején nagy tartozást halmozott fel Belgiummal szemben, de megállapodtak, hogy a tartozás kiegyenlítése áruszállításokkal történik. A belga vasút szigorú feltételként szabta meg a 6 lóerő/tonna teljesítménydotációt. A követelmények kielégítésére a Ganz gyár vagontervezési osztályán egy könnyűszerkezetű forgóvázas motorkocsit terveztek, amelynek meghajtására Jendrassik György egy 220 lóerő teljesítményű hathengeres dízelmotort fejlesztett ki. A belga motorkocsi tervei alapján a MÁV saját kockázatára egy hazai viszonyoknak megfelelő konstrukciót dolgozott ki, ez lett a sínautóbusz, ami 1937-ben el is nyerte a Közép-európai Vasútegylet nagydíját.
Az Árpád motorvonat ezután a nemzetközi piacon is sikeresen szerepelt: az Argentin Államvasút meleltt Egyiptom is rendelt belőle a Kairó–Szuez vasútvonalra.
A második világháborút csak egyetlen üzemképes Árpád motorvonat, a 23-as számú, valójában 1935-ben épített Tas élet túl. A MÁV 1958-ban járműcsere keretében átadta a Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasútnak. A GYSEV hivatalosan 1975-ben selejtezte le, a Közlekedési Múzeum pedig ipari műemlékké nyilváníttatta. A MÁV História Munkabizottság kezdeményezésére, a Ganz-MÁVAG gyár közreműködésével a MÁV Szolnoki Járműjavító Üzem 1987-ban újból üzemképes állapotra hozta, ezután sikeresen telejsítette a nyugati pályaudvar-Vác távot. (forrás: Wikipedia)