Semleges figyelem - Nádas Péter fényképei
Nádas Pétert minden évben esélyesként emlegetik az irodalmi Nobel-díjról szóló vitákban, de azt talán kevesebben tudják, hogy a szépírás mellett fotózással is foglalkozik. Sőt, eredetileg fényképésznek tanult, a vegyipari technikum elvégzése után sokáig sajtófotósként dolgozott, például a Nők Lapjának. A hetvenes években vonult vissza a hivatásszerű fotózástól a regényíráshoz, ekkor fordult a csendéletek, portrék, pillanatképek felé. A gombosszegi ház udvarán álló körtefáról több száz képet készített, ezek illusztrálták Saját halál című művét. 2003 óta digitális technikával, elsősorban IPhone-nal fotóz hagyományos képeket. Teljes fényképészeti életművét a Petőfi Irodalmi Múzeum gondozza ezentúl: a fotóanyagban van szocifotó, portré, természetkép, csendélet, képes tudósítások és minimalista alkotások is."Ha a figyelem semleges, ha éppen semmit nem akarunk, még csak nézni sem, akkor önkéntelenül, ösztönösen követjük a fény és az árnyék útjait." (Világló részletek)
Önarckép Rolleiflex-szel; 1957 (Fotó:
Nádas Péter)
Kilátás a makói főtérre; 1962 (Fotó:
Nádas Péter)
A kabai Lenin MTSZ irodájában; 1963 (Fotó:
Nádas Péter)
Tatai kápolna; 1963 (Fotó:
Nádas Péter)
A kerepesi úti lóversenypályán; 1963 (Fotó:
Nádas Péter)
Egy fóti esküvőn; 1964 (Fotó:
Nádas Péter)
Az apa, a gyermekek és a nagymama; 1968 (Fotó:
Nádas Péter)
Festőiskolában; 1967 (Fotó:
Nádas Péter)
Egy éjszakai mulatóhelyen; 1970 (Fotó:
Nádas Péter)
Nyáron, délidőben az Erzsébetvárosban; 1970 (Fotó:
Nádas Péter)
Pályi András portréja; 1977 (Fotó:
Nádas Péter)
Külvárosi eszpresszó; 1970 (Fotó:
Nádas Péter)
Örkényék Jöttivel a pasaréti kertben; 1980 (Fotó:
Nádas Péter)
Nádszék és árnyéka; 1986
(Fotó:
Nádas Péter)
Teáscsésze a kerti asztalon; 2000 (Fotó:
Nádas Péter)
Köszönet a fotókért a Petőfi Irodalmi Múzeum Művészeti tárának.
Rovataink a Facebookon