További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Kútba esett a BKV mintegy 4 milliárd forintos használtbusz-beszerzési projektje. A tenderen egyedül induló székesfehérvári Alfa Busz Kft. ugyanis politikai támadásra hivatkozva visszavonta pályázatát, írja a Figyelőnet.
A BKV hétfőn ígért tájékoztatást a kialakult helyzetről, de úgy tudjuk, az ajánlat visszavonásának különösebb anyagi és jogi következménye nincsen az Alfa Buszra nézve.
A lefújt tenderrel kapcsolatban Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese azt nyilatkozta, "busz kell", a fővárosi közgyűlés február 28-án dönt az ehhez szükséges összegről.
Ócska buszt cserélünk lestrapáltra
Tény, Demszky Gábor már januárban firtatta, miből futja a BKV-nak tömeges járműcserére, majd a városüzemeltetési bizottságban ki csúnya vita alakult ki arról, hogy mennyibe is kerül egy ilyen busz. Végül a bírálóbizottság elnapolta az eljárást, mivel a BKV-nak nem áll rendelkezésére a szükséges summa.
A kegyelemdöfést az adta meg, amikor kiderült, a közlekedési társaság vezérigazgatójának fia az Alfa Busznál dolgozott, pontosabban a Heti Válasz szerint Antal Zsolt családi cégen, egyfajta kényszervállalkozóként számláz a cégnek.
A 300 környezetszennyező, csontra amortizálódott jármű egy részét kívánta 84 középkorú buszra cserélni, ám a pályázati startvonalhoz végül egyetlen cég sorakozott fel, a Volvóval jó viszonyt ápoló Alfa Busz Kft. Sokak szerint nem véletlenül.
A BKV és az Alfa Busz kapcsolatai
Meghitt a BKV és az Alfa Busz kapcsolata, hisz egyrészt a székesfehérvári buszos cég állta a Bamako-túrán induló BKV busz költségeit, másrészt az Alfa Busz korábban éppen annak a Nógrád Volánnak szállított csuklósbuszt, amit a BKV jelenlegi ura, Antal Atilla vezérigazgatott.
A Nógrád Volán egyébként az Alfa Busszal karöltve ma is szerződéses járatokat üzemeltet - a BKV alvállalkozójaként.
A Heti Válasz csütörtöki cikke azt találgatta, hogy a BKV vajon nem az Alfa Busz-Volvo konzorciumra szabta-e a december 11.-én kiírt pályázat feltételeit. Sokatmondó tény, hogy a BKV 84 darabos buszigénye remekül rímel azzal, miszerint egy genfi közlekedési vállalat éppen 83, 6-7 éve futó Volvo 7000A típusú busztól szabadulna. (A 84. példány a velük kapcsolatban álló Alfa Busz Kft. székesfehérvári csarnokában árválkodik.)
A jelek szerint a BKV-nak mindenestre fontos volt az ügylet, ezt jelzi, hogy a közlekedési vállalatért felelős főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós sietve akarta megteremteni a buszakvizíció fedezetét. Legalábbis a Heti Válasz szerint erre utal, hogy a fővárosi közgyűlés épp január 31.-én csoportosította át a szükséges summát, aznap, amikor a BKV tendert bontott. A gyors költekezés azonban elmaradt, ugyanis egy hónappal elhalasztották a döntést a buszflotta megvásárlásáról. Hagyó Miklós szóvivője szerint a magyarázat rendkívül egyszerű: az üzlet lebonyolításához kellő összeg nem áll a BKV rendelkezésére.
Persze a beszerzés elnapolása nem egy futó ötlet eredménye, Budapest városüzemeltetési bizottságban kemény árvita bontakozott ki. A résztvevők és a jegyzőkönyv emlékezete szerint Balogh Zsolt BKV-vezérigazgató helyettes kezdetben arról beszélt, hogy a használt járgányokhoz egy új busz beszerzési árának 30-50 százalékáért éri meg hozzájutni, és nem fordítva: 30-50 százalékkal olcsóbban.
Antal Attila vonakodott beismerni
A héten kiderült, hogy a BKV vezérigazgatójának fia, Antal Zsolt az Alfa Busznál dolgozott. A BKV vezérigazgatója, Antal Attila magyarázkodni kényszerült, s azt állította: fia, Antal Zsolt soha nem volt alkalmazottja az Alfa Busz Kft-nek, egy olyan cégnél dolgozott, amelyik alvállalkozója az Alfa Busznak.
"Soha nem volt köze, de még közelében sem döntéshozói pozíciókhoz, logisztikai munkatárs, de úgy is mondhatnám, hogy raktáros volt 2006 végétől 2007 végéig" - nyilatkozta az ügyről Antal Attila.
A Heti Válasz ezért arra kérte a munkaügyi főfelügyelőséget, vizsgálja meg, hogy volt-e szerződéses kapcsolat az Alfa Busz Kft. és az Antal családhoz köthető három cég valamelyike között (POT Bt., VIPT Kft., T-W Systems Kft.).
Antal Zsolt egyébként raktárosként "néhány százezer" forintot keresett havonta, ismerte el a TV2-nek Regőczi Miklós. Ez tagadhatatlanul borsos raktárosi fizetés.
Nyitva hagyott kérdések
Ám a Heti Válasz szerint Antal Zsolt feljebb is haladt a ranglétrán. A lap legalábbis azt szeretné megtudni az Alfa Busz Kft.-től, hogy: Ki volt az Alfa Busz munkatársai vagy alvállalkozói közül az, aki eleinte - logisztikai kollégaként - az alkatrészek nyilvántartásával foglalkozott, majd bekerült a gyártócsarnok irodájába, ahol diszpécseri feladatokat végzett, s később hozzá kerülhetett bizonyos anyagok igénylésének joga is. A Heti Válasz arra is választ vár, ki volt az a dolgozója a cégnek, akit az egyedi buszok építésére szakosodott csapat irányításával bíztak meg.
Az említett cégekkel, illetve Antal Zsolt munkakörével kapcsolatos kérdésekre az Index információi szerint a BKV vezérigazgatója valószínűleg hétfőn reagál.