További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Újabb munkabeszüntetést tartanának, elsősorban a BKV buszágazatát képviselő szakszervezetek december 18-án üzemkezdettől 13 óráig, ha nem teljesülnek a cég gazdasági problémáinak rendezésére vonatkozó követeléseik december 15-ig, közölték a sztrájkot bejelentő szakszervezetek képviselői csütörtöki sajtótájékoztatójukon.
Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője elmondta, hogy a még a kilátásba helyezett sztrájk előtt, november 27-én demonstrációt szerveznek, amelynek célja, hogy rábírják a fővárost a BKV rossz gazdasági helyzetének rendezésére.
A szakszervezetek öt pontban foglalták össze követeléseiket: szülessen törvényi szabályozás a városi közlekedés finanszírozásának rendezésére, az állam növelje a normatív támogatást és a finanszírozás átalakításával teremtse meg a cég stabil működését, a főváros vállalja át a BKV 80 milliárdos tartozásából keletkezett kamatterheket, vagy ennek megfelelő támogatással segítse a cég működését.
A követelések között az is megfogalmazódott, hogy a főváros ne a jegyárak növelésével pótolja a cég működéséhez hiányzó költségeket, hanem hozzon létre külön alapot, amely fedezetül szolgálhatna a BKV működéséhez.
Azonnali gyorssegélyre van szükség
Nemes Gábor hangsúlyozta, 30 milliárd forint azonnali gyorssegélyre van szüksége a cégnek, hogy az idei és a következő évi tervezett hiányt pótolni tudják, és ne kerüljön veszélybe a BKV működése.
A szóvivő emlékeztetett, a cég éves költségvetése mintegy 120 milliárd forint, az idén csaknem 20 milliárdos hiánnyal számolnak. A vállalat működéséhez az állam normatív támogatás és árkiegészítés címén járul hozzá mintegy 50 milliárd forinttal, a bevételek 48 százaléka az utasoktól származik, a BKV tulajdonosa, a Fővárosi Önkormányzat egyáltalán nem járul hozzá a működéshez.
A szakszervezetek már egyeztettek a Pénzügyminisztériummal, de ez nem vezetett eredményre, tette hozzá.
A szóvivő szerint a finanszírozás megoldása mellett a járművek rossz műszaki állapotának rendezésére is szükség van. Nemes Gábor úgy fogalmazott, hogy például a buszok kritikus állapotban vannak, az is előfordul nap mint nap, hogy a forgalomba kiküldött járművek 20 százaléka meghibásodik.
A dolgozók fele támogatja
A buszágazatot képviselő érdekképviseletekhez több, a villamoságazat és a trolibuszágazat dolgozóit képviselő szakszervezet is csatlakozott. A BKV-nál működő szakszervezetek közül 12 venne részt a demonstrációban, és 11 a december 18-i tervezett munkabeszüntetésben.
A cég dolgozói között mintegy 50 százalékos a sztrájkot bejelentő szakszervezetek támogatottsága.
Céljaik elérése érdekében aláírásgyűjtésbe kezdenek a főváros öt pontján, hogy az utazóközönséggel megismertessék a demonstráció és az esetleges sztrájk okait, mondta a szóvivő.
A BKV szakszervezeteinek többsége a május 27-én kötött megállapodás értelmében szeptember 30-ra halasztotta a nyomásgyakorlást, mert azt az ígéretet kapták, hogy addig a döntéshozók kidolgozzák a cég rövid-, közép-, és hosszútávú gazdasági stratégiáját. A határidő letelte előtt lépett hivatalba a BKV új vezérigazgatója. Kocsis István a határidő meghosszabbítását kérte a szakszervezetektől, amelyek december 15-ig adtak haladékot a kért garanciák kidolgozására.