Tanulja újra a budapesti tömegközlekedést!

2008.08.18. 11:29
Összevonások, átszámozások, új és megszűnő járatok, új megállók, járatritkítás és járatsűrítés egyaránt jellemzik a BKV új autóbusz-hálózatát, amelyet két részletben, augusztus 21-én és szeptember 6-án vezetnek be. A változások az egész fővárost érintik.

Újra kell tanulni a közlekedést Budapesten a BKV új menetrendjének hála. Az éjszakai közlekedés reformja után a nappali hálózatot is jelentősen átszervezik. Ez igazán időszerű volt, hiszen évtizedek óta nem nyúltak a hálózathoz jelentősen, különösen nem fejlesztették: csak helyi kiigazítások, illetve vonalmegszüntetések voltak.

A BKV új számozási alapelveket is bevezet, igaz, ezeket az elmúlt hónapok kisebb átszervezéseinél (XVI. kerület) és átszámozásánál (200-as a reptéri busz helyett) már alkalmazott. Ezt a rendszert most a teljes hálózatra kiterjesztik.

A különböző kijelzőkön eltérő színnel és megjelenítéssel szerepelt a buszok száma, ami félreértésekhez vezetett, a digitális kijelzők például nem tudják a piros színt jelölni. A színek különböző jelentése megszűnik, a jövőben keretük sem lesz a számoknak. E változással a (külföldi és vidéki) utasok tájékoztatása is könnyebb lesz. A gyors (piros) járatokat a szám utáni E betű jelzi, így lesz például a piros 7-esből 7E, a piros 173-asból 173E lesz.

A jövőben az sem fordulhat elő, hogy azonos számot viseljen busz és villamos, busz és trolibusz. Ezért lesz például a 73-as buszból 173-as, a 30-as villamosból 21-es, a 21-es buszból 90-es. A változások után sem lesz 299 feletti járatszám, leszámítva a 900-as számcsoportba tartozó éjszakai buszokat.

A „márkavédjegyes” buszok mindegyikét beszámozzák, így például a Keresztúr-busz 201E és 202E jelzéssel (hét végén és késő esete is) közlekedik, az Expo-járat 100-as lesz, a Ferenc-busz 281-es, a Békás-busz 160-as (és a Batthyány térig közlekedik a régi 60-as útvonalán).

A hálózatváltoztatások célja, hogy az elmúlt évtizedekben kiépült területeket a mainál jobban kapcsolják be a közösségi közlekedési hálózatba, de arra is van példa, hogy egy-egy járat közintézmények, bevásárlóközpontok miatt tesz majd kitérőt. Bizonyos járatokat összevonnak, hogy csökkentsék az átszállási kényszerek számát. Egyes összevonások csak az esti vagy hétvégi időszakban élnek.

Kattintson a nagyításhoz!

A BKV Zrt. honlapján közzétette a változások térképpel illusztrált összefoglalóját (pdf), ebben a régi járatszámok szerinti sorrendben írják le egy-két mondatban, hogyan változik a közlekedés az adott vonalon. A bérletpénztárakban ingyen átvehető kis füzetecske főleg az első napokban lehet nagy segítség a tájékozódásban, az augusztusban bérletet vásárlók a készlet erejéig automatikusan kaptak belőle.

A változásokat két lépcsőben vezetik be, állítólag azért, hogy az áttáblázást ne egyetlen éjszaka kelljen elvégezni a teljes hálózaton. Az első ütemben, augusztus 21-én a metróhoz és menetrendjéhez közvetlenül sem régi, sem új formájukban nem kapcsolódó viszonylatokat szervezik át. A metrók és a kapcsolódó régi és új járatok menetrendje szeptember hatodikán változik. Ekkor módosul az éjszakai buszok menetrendje is.

Szeptembe 6-a után az első metrók fél öt körül indulnak, az utolsók az eddiginél 5-14 perccel később. A Deák Ferenc térről (5-5 perc tartózkodás után, hogy valamennyi irányból valamennyi irányba át lehessen szállni) 23:35-kor indulnak az utolsó szerelvények. Mivel a fővárosi közösségi közlekedés a metróvonalakon alapszik, a metrók üzemidejének és követési idejének változása sok felszíni vonalat érint közvetlenül. Így a késő esti metrókövetés 15-ről 10 percre sűrítése azzal jár, hogy az eddig 15 vagy 30 percenként közlekedő buszok 20 percenként járnak majd szeptember 6-a után. Az utolsó metrókhoz való csatlakozás miatt több járat üzemideje meghosszabbodik.

A villamoshálózatot csekélyebb mértékben érintik a változások. A 30 és 30A villamosok 21-es és 21A jelzést kapnak, utóbbi a Koppány utcáig jár majd. A 62-es a Mázsa tér helyett a 28-as vonalán a Blaha Lujza térig megy csúcsidőben, azon kívül 62A jelzéssel a mai útvonalát járja. A fogaskerekű vasút 60-as számmal fog közlekedni. A hatos villamos hajnali fél egyig jár majd, de a négyes a mainál fél órával korábban megy utoljára. E változások dátuma augusztus 21.

A 75-ös troli a Stadionok és a Jászai Mari tér között, a 79-es a Keleti pályaudvar és a 75-ös mai Váci úti végállomása között jár majd. A 81-es troli helyett este és hétvégén a 80-as troli jár majd az Örs vezér tere és a Stadionok között. Előbbi változás augusztus 21-től, utóbbi szeptember 6-tól él.

Az autóbuszútvonal-változások közül a jelentősebbek közé tartozik a 61E autóbusz összevonása a Rákoskertre, Rákoscsabára és Pécelre közlekedő buszokkal, az 5-ös autóbusznak a Moszkva tér feletti Pasaréti térről Rákospalotára való közlekedtetése, a 30-as busz meghosszabbítása Káposztásmegyerre. A 80-as és a 198-as, illetve a 41-es és az 50-es buszokat összekötik 198-as, illetve 150-es számon, a 141-es meghosszabbítják Budafok-belvároson és az eddig busszal ki nem szolgált Háros utcán át a Balatoni útig. A 12-es helyetti 212-es az Apor Vilmos térig hosszabbodik, a 34-es az Árpád hídi metróállomásig, a 91-es a Moszkva térig, a 8-as a Kálvin térig. Csepelen összevonják a 48-as és 52-es buszokat 148-as számon. Budafokon 251-es számmal új járat indul, csak midibusszal járható útvonalon, eddig nem járt utcákon. A 950A jelzésű autóbusz megszűnik, helyette az 50-es villamossal lehet utazni a késő esti órákban is.

A viszonylat- és menetrendváltozások mellett a járműkiadásban is változások lesznek. Több útvonalon a szóló helyett csuklós busz fog közlekedni, az eddiginél több vonalon jár majd legalább részlegesen alacsony padlós busz, de lesz ahol háromkocsis helyett kétkocsis villamos jár majd, illetve a Combino villamosok hétvégén a Hungária körúton is megjelennek.