További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Nem támogatjuk, hogy a járdán alakítsanak ki bicikliutakat. Biciklis sávokat akarunk, a kiskörút mindkét oldalán" - összegezte a keddi gyűlés lényegét Kürti Gábor, a legutóbb 50 ezer fős demonstrációt szervező Critical Mass-mozgalom egyik vezetője.
A biciklistákat azért hívta össze a Kerékpáros Klub, hogy megbeszéljék, miként reagáljanak a főváros felújítási tervére, amely a kiskörútról kifelejtette a kerékpárutakat.
És bár a szervezők gyűlést hirdettek meg, a biciklisták közt már demonstrációként terjedt el az esemény híre. Így a szervezők a Deák téren megjelent 100-150 kerékpáros lehűtésével, orientálásával kezdték a programot.
Valószínű egyébként, hogy a Kerékpáros Klub eddigi sikerei éppen ennek a mentalitásnak, a tagok és szimpatizánsok lelkesültségének köszönhető. A hivatalos keretek közt az ügy ugyanis a lassú feledésre van ítélve, derült ki a megbeszélésen.
Előbb azonban a biciklisek végigtekertek a kiskörúton, hogy megtekintsék a célterületet, amelyen a jelenlegi állás szerint ugyanígy fognak közlekedni a jövőben is. Azaz a kerékpározás megmarad azon kiváltságának, akik elég bátrak, hogy az autósok közé merészkedjenek.
Demonstrálók a Deák térnél
A jelenlegi helyzetben ugyanis csak azt a kerékpáros beruházást valósítja meg a főváros, amelyikért a szervezet küzd, mondta a klub elnöke, László János. "Amiért nem sírunk, abból viszont kihagynak minket".
Pedig a főváros és a Kerékpáros Klub együttműködéséről megállapodás is született. Ennek értelmében a városháza azon utak felújítása előtt, amelyek szerepelnek egy korábbi kerékpáros úthálózat tervezetében, meghallgatja a civil szervezet véleményét. Majd a velük folytatott szakmai konzultáció végén alakítja ki az úttestet.
A kiskörút esetében azonban a kerékpárosok már csak az elkészült tervről szereztek tudomást. A Vámház körút és az Astoria közti szakaszra egyáltalán nem terveztek kerékpáros sávot.
Demonstrálók a Kálvin térnél
A szervezet riadója után kedden délelőtt asztalhoz ült Demszky Gábor, Hagyó Miklós, Dencs Gábor és a civil szervezet elnöke, László János. Itt a főpolgármester ígéretet tett, hogy felülvizsgálják a terveket, és két héten belül megoldást találnak.
A kerékpárosok azonban attól félnek, hogy a főváros két rossz megoldás közül választ. Vagy csak az egyik oldalon alakítanak ki sávot a bicikliseknek, úgy hogy megszüntetik a parkolósávot. Vagy mindkét oldalon lesz bicikliút, de a járdán.
"Az autós lobbi erős - mondta Kürti Gábor. - Azt, hogy az úttesten alakítsanak ki kerékpáros sávot, nehezen fogadja el a városháza, mert az autós érdekek sérülnek. A gyalogosok érdekeinek a rovására viszont könnyen engednek."
"A cél az, hogy ne a gyalogosoktól vegyünk el helyet" - tette hozzá László János, kiemelve, a szervezet álláspontja, hogy mindkét oldalon szüntessék meg a parkolósávokat, és itt alakítsanak ki helyet a biciklistáknak.
A főpolgármester kampányában nagy szerepet kapott Budapest szíve programnak amúgy is központi eleme volt a forgalomcsökkentés. A városháza döntése majd azt mutatja meg, hogy mennyire volt komoly a felvetés. A forgalom csökkentését ugyanis nem lehet úgy elérni, hogy közben nem segítik elő az alternatív közlekedési módokat.
Kürti Gábor hangsúlyozta, ezúttal már nem fogadnak el olyan félmegoldást, mint amilyen a Bajcsy-Zsilinszky úti, szintén az utolsó pillanatban a tervbe emelt kerékpárút volt. Itt ugyanis csak az egyik oldalon, és a járda rovására alakítottak ki helyet a kerékpározóknak.
Az egyik megjelent biciklis kérdésére, hogy miként reagálnak, ha a főváros nem hoz megfelelő döntést, Kürti a civil szervezetek eszközeit emelte ki: a médiához fordulnak és felvonulásokat szerveznek, utalt a legutóbbi, 50 ezer fős felvonulásra.
László János, a Kerékpáros Klub elnöke
Tervbe vették, hogy a döntés előtt figyelemfelkeltő demonstrációt tartanak. Arra kérik majd a szimpatizánsokat, hogy egy egész szombaton kerékpározzanak a kiskörút külső sávjában, mintha az kerékpáros sáv lenne. Így a döntéshozók, a média és a járókelők is láthatnák, hogyan nézne ki a környék, ha teret kapnának a biciklisek.
A szervezet jelenleg még két fronton küzd. Szeretnének bringasávot a Margit-hídra. A jelenleg tervbe vett, az egyik oldali járdán kialakítandó utat ugyanis nem tartják elfogadhatónak. A hétvégi, a szigetre irányuló nagy forgalom miatt azzal a javaslattal is előálltak, hogy az északi oldal külső sávját hétvégenként zárják le a kerékpárosok számára.
Demszky ezt a tervet is vizsgálatra méltónak tartotta, mondta László.