További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Három lehetősége van azoknak, akik a szombatot Budapesten töltik. Vagy otthon maradnak, vagy magukévá teszik a súlyadó ellen tiltakozó motorosok, esetleg az autómentes közlekedésért és az élhető városért demonstráló kerékpárosok elveit.
Délután négy órakor ugyanis két felvonulás is indul a városban. A hagyományos, autómentes napi Critical Mass a dél budai Duna partról indulva, a Lánchídon keresztül halad majd Pestre. A motorosok viszont Pestről, a Dózsa György útról startolnak, és keresztül vágva a városon, a Petőfi hídon dübörögnek majd át Budára.
A motorosok egyébként szó szerint értelmezték az autómentes nap definícióját, ami egyébként mindenfajta motoros jármű egy napos mellőzését jelenti azért, hogy a lakók megtapasztalhassák, milyen lenne egy progresszív, csak tömegközlekedés és környezetbarát közlekedési módok által meghatározott városban élni.
A két menet várhatóan a Lánchídnál keresztezi egymást, ahol a biciklisek a hídon, a robbanómotorosok pedig az alatt gurulnak majd el.
A felvonulások tehát lezárják a Dózsa György utat, a pesti rakpartot, a Petőfi és a Lánc hidat és az Attila utat. Azaz a kétkerekűek délutánra gyűrűbe fogják a várost. Annak, aki sem környezettudatosabb városokat, sem kevesebb súlyadót nem szeretne, célszerű lesz még négy előtt kitörnie.
Csillagtúra
A füstmentes városért és a kerékpárutakért demonstráló biciklisek felvonulása egyébként már hagyomány a fővárosban. Olyannyira, hogy az évente kétszer, mindig ugyanazokon a napokon megrendezett felvonulásra évről évre több kerékpáros érkezik. A tavaszi fordulón már közel 50 ezren voltak, amivel Budapest világrekorderré vált. Soha eddig ekkora Critical Mass nem volt még a bolygón.
Mivel a rendezők elképzelhetőnek tartják, hogy ezúttal még többen érkeznek, csillagtúrává alakítanák a felvonulást. A szervezők bátorítják a résztvevőket, hogy az azonos környékről indulók együtt biciklizzenek a kezdőpontra, a Pázmány Péter sétányhoz.
Így a CM ismét közel kerül eredeti definíciójához, ami szerint a Critical Mass az, amikor egy csomó biciklista egy időben halad egy irányba. Azaz nincs szükség szervezésre, rendőri biztosításra és bejelentésre sem.
Információink szerint a IV., a XI. és a XIII. kerületben szerveződnek közösen induló csoportok.
Dudálás a Parlamentnél
A Demó nevezetű motoros felvonulást tavaly szeptember 9-én rendezték a súlyadó elleni tiltakozásul. Az akkor 10 ezer fő részvételével zajló megmozdulást idén a Hungaroringre vitték volna, de mivel a pályát nem kapták meg, újra a Dózsa György útról indul a menet.
A motorosok demonstrációja távban és időben is hosszabb lesz. A Dózsa György útra már déltől várják a felvonulókat, a menet pedig négykor indul a Dráva utca irányába. A motoros felvonulás szervezői 500 forint körüli támogatói hozzájárulást kérnek a felvonulóktól, de a fizetés nem kötelező. A biciklis vonulás ingyenes.
Mindkét felvonulás szervezői hangsúlyozzák rendezvényük politikamentességét, arra kérve a felvonulókat, hogy pártjelvényeiket, zászlóikat és transzparenseiket ezúttal hagyják otthon. A motorosok kis engedményt tesznek azzal, hogy honlapjukon kimondják: "a Parlament alatti szakaszon engedélyezett a kürthasználat."
A Critical Mass a parlamentre vonatkozóan nem ad tanácsokat, a felvonulás után lesz viszont egy down hill verseny a Deák téri metróban, ahol a profi versenyzők a mozgólépcsőkön, peronokon és metró kocsikban száguldoznak majd. Miközben a felvonulók jó része az ilyenkor szokásos módon a városi kerthelyiségeket lepi el.