Jónás, Renátó
5 °C
18 °C

A biciklisek tüntetnének, a városháza a gyalogosokon spórol

2007.05.29. 21:50
Az autósok érdekei előrébb vannak, mint a gyalogosoké, derült ki a kiskörút felújításából kihagyott Kerékpáros Klub kedd gyűlésén. A bringások már rögtön tüntetni jöttek.

"Nem támogatjuk, hogy a járdán alakítsanak ki bicikliutakat. Biciklis sávokat akarunk, a kiskörút mindkét oldalán" - összegezte a keddi gyűlés lényegét Kürti Gábor, a legutóbb 50 ezer fős demonstrációt szervező Critical Mass-mozgalom egyik vezetője.

A biciklistákat azért hívta össze a Kerékpáros Klub, hogy megbeszéljék, miként reagáljanak a főváros felújítási tervére, amely a kiskörútról kifelejtette a kerékpárutakat.

És bár a szervezők gyűlést hirdettek meg, a biciklisták közt már demonstrációként terjedt el az esemény híre. Így a szervezők a Deák téren megjelent 100-150 kerékpáros lehűtésével, orientálásával kezdték a programot.

Valószínű egyébként, hogy a Kerékpáros Klub eddigi sikerei éppen ennek a mentalitásnak, a tagok és szimpatizánsok lelkesültségének köszönhető. A hivatalos keretek közt az ügy ugyanis a lassú feledésre van ítélve, derült ki a megbeszélésen.

Előbb azonban a biciklisek végigtekertek a kiskörúton, hogy megtekintsék a célterületet, amelyen a jelenlegi állás szerint ugyanígy fognak közlekedni a jövőben is. Azaz a kerékpározás megmarad azon kiváltságának, akik elég bátrak, hogy az autósok közé merészkedjenek.


Demonstrálók a Deák térnél

A jelenlegi helyzetben ugyanis csak azt a kerékpáros beruházást valósítja meg a főváros, amelyikért a szervezet küzd, mondta a klub elnöke, László János. "Amiért nem sírunk, abból viszont kihagynak minket".

Pedig a főváros és a Kerékpáros Klub együttműködéséről megállapodás is született. Ennek értelmében a városháza azon utak felújítása előtt, amelyek szerepelnek egy korábbi kerékpáros úthálózat tervezetében, meghallgatja a civil szervezet véleményét. Majd a velük folytatott szakmai konzultáció végén alakítja ki az úttestet.

A kiskörút esetében azonban a kerékpárosok már csak az elkészült tervről szereztek tudomást. A Vámház körút és az Astoria közti szakaszra egyáltalán nem terveztek kerékpáros sávot.


Demonstrálók a Kálvin térnél

A szervezet riadója után kedden délelőtt asztalhoz ült Demszky Gábor, Hagyó Miklós, Dencs Gábor és a civil szervezet elnöke, László János. Itt a főpolgármester ígéretet tett, hogy felülvizsgálják a terveket, és két héten belül megoldást találnak.

A kerékpárosok azonban attól félnek, hogy a főváros két rossz megoldás közül választ. Vagy csak az egyik oldalon alakítanak ki sávot a bicikliseknek, úgy hogy megszüntetik a parkolósávot. Vagy mindkét oldalon lesz bicikliút, de a járdán.

"Az autós lobbi erős - mondta Kürti Gábor. - Azt, hogy az úttesten alakítsanak ki kerékpáros sávot, nehezen fogadja el a városháza, mert az autós érdekek sérülnek. A gyalogosok érdekeinek a rovására viszont könnyen engednek."

"A cél az, hogy ne a gyalogosoktól vegyünk el helyet" - tette hozzá László János, kiemelve, a szervezet álláspontja, hogy mindkét oldalon szüntessék meg a parkolósávokat, és itt alakítsanak ki helyet a biciklistáknak.

A főpolgármester kampányában nagy szerepet kapott Budapest szíve programnak amúgy is központi eleme volt a forgalomcsökkentés. A városháza döntése majd azt mutatja meg, hogy mennyire volt komoly a felvetés. A forgalom csökkentését ugyanis nem lehet úgy elérni, hogy közben nem segítik elő az alternatív közlekedési módokat.

Kürti Gábor hangsúlyozta, ezúttal már nem fogadnak el olyan félmegoldást, mint amilyen a Bajcsy-Zsilinszky úti, szintén az utolsó pillanatban a tervbe emelt kerékpárút volt. Itt ugyanis csak az egyik oldalon, és a járda rovására alakítottak ki helyet a kerékpározóknak.

Az egyik megjelent biciklis kérdésére, hogy miként reagálnak, ha a főváros nem hoz megfelelő döntést, Kürti a civil szervezetek eszközeit emelte ki: a médiához fordulnak és felvonulásokat szerveznek, utalt a legutóbbi, 50 ezer fős felvonulásra.


László János, a Kerékpáros Klub elnöke

Tervbe vették, hogy a döntés előtt figyelemfelkeltő demonstrációt tartanak. Arra kérik majd a szimpatizánsokat, hogy egy egész szombaton kerékpározzanak a kiskörút külső sávjában, mintha az kerékpáros sáv lenne. Így a döntéshozók, a média és a járókelők is láthatnák, hogyan nézne ki a környék, ha teret kapnának a biciklisek.

A szervezet jelenleg még két fronton küzd. Szeretnének bringasávot a Margit-hídra. A jelenleg tervbe vett, az egyik oldali járdán kialakítandó utat ugyanis nem tartják elfogadhatónak. A hétvégi, a szigetre irányuló nagy forgalom miatt azzal a javaslattal is előálltak, hogy az északi oldal külső sávját hétvégenként zárják le a kerékpárosok számára.

Demszky ezt a tervet is vizsgálatra méltónak tartotta, mondta László.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?