Demszky segített lemondani a BKV-vezérnek

2008.03.10. 00:34
Ahogy az Index három héttel ezelőtt megjósolta, távozik Antal Attila. A BKV - posztját egészségi okokból most sem betöltő - vezérigazgatója szokatlan közleményben kérte felmentését. Bár erre hivatkozik, valójában nem csupán a családja, hanem a főpolgármester kérésének is eleget tett. A közlekedési cég új vezérigazgatójának kiválasztásába ezúttal az SZDSZ is bele kíván szólni, minden bizonnyal lesz nyilvános pályázat is.

"Az elmúlt időszakban teljesen passzivitásba és erőtlenségbe süllyedt Demszkynek Hagyó kavarása segített feléledni, most ismét olyan, mint régen, úgy látszik, a botrányról botrányra bukdácsoló BKV ügyeinek rendezésébe fog. A főpolgármester ezzel kiváló alkalomhoz jut, hogy föllépjen szocialista helyettese ellen, aki az utóbbi hónapokban már teljesen kézzel vezérelte a közlekedés céget" - értékelte a városházi helyzetet a múlt héten egy közlekedési szakember. Informátorunk elemzése a hétvégén megvalósulni látszott, úgy tudni ugyanis, a Hagyó emberének számító Antal Attila lemondása nem volt annyira önkéntes, mint azt a hivatalos verzió állítja.

Mész vagy mész?

Információink szerint Demszky Gábor szombaton egy órán át beszélgetett a BKV vezérigazgatójával. Kész helyzet elé állította Antal Attilát: ha hétvégén nem kéri felmentését, a főpolgármester maga jelenti be hétfőn a vezérigazgató menesztését. Ez a körülmény magyarázni látszik Antal szokatlan, szubjektív hangvételű búcsúlevelét, amelyet itt lehet elolvasni.

Abban még nincs különös, hogy valaki alapvetően pozitívan értékeli saját munkáját, a felállított menedzserek azonban általában elegánsan hallgatnak, a kipakolás, magyarázkodás az álmoskönyvek szerint nem növeli a vezető esélyeit egy következő állásra. Antal számára simán elegendő lett volna egészségügyi okokra hivatkozni, hiszen szívproblémákkal került kórházba február közepén. Ő ehelyett közleményében végigveszi azokat a botrányokat, amelyek minden bizonnyal bukásához vezettek.

Botrányok sora

Antal fia ahhoz az Alfa Buszhoz járt be dolgozni, annak az Alfa Busznak számlázott, amelyik az egyetlen részvevője volt egy használt buszok beszerzését feltűnően drágán célzó BKV-tendernek. A vezér szerint nincs formális szabályszegés a tervezett buszbeszerzés és a fia összefüggésében (ilyet senki nem is állított), sőt az ügy kipattanását így értékeli most: "Támadták a családomat".

A következő botrány a milliárdos tanácsadói szerződések ügye. A "lemondó" vezérigazgató szerint: "Az AAM szerződéseket, [sic] most vizsgálják. A fentiekhez hasonlóan a médiumokat ez ügyben is egyes érdekköröknek megfelelően befolyásolták. Kifizetett összegként kezelte a közvélemény egy, majd négy év múlva maximum kifizethető keretösszeget." A valóságban azonban az esetet kirobbantó Index cikkéből pontosan kiderül, melyek a már kifizetett összegek, és melyek azok, amelyekre egyelőre csupán a keretszerződés vonatkozik a szokatlanul nagy összegű és kiterjedésű tanácsadási ügyletben.

A 4-es metró szintén nem botránymentes kérdésében Antal már csak azzal védekezik, hogy "vezetésem alatt lett átlátható a 4-es metró költségvetése, szerződései".

A nagyközönséget nemcsak adófizetőként, hanem utasként is érdeklő legfontosabb ügy a paraméterkönyvé. Antalék keresztülverték a BKV-n, hogy a társaság idei átfogó menetrendjét úgy kell elkészíteni, hogy a járművek közlekedése éves szinten 6 milliárd forinttal kerüljön kevesebbe, hogy a cég elérje a nullszaldós működést. Hiába figyelmeztették a BKV-t szakemberek, civil szervezetek, és a sajtó, hogy a paraméterkönyv ilyen mértékű csonkítása már elviselhetetlenül rontaná bizonyos utastömegek közlekedését.

A hivatalosan ma is létező tervezet nyilvánosságra kerülése után azonban a járatritkítás hívei számára is kiderült, az politikailag tarthatatlan, a kerületeken keresztülvihetetlen, így a 6 milliárdos mínusz megvalósításában már senki sem hisz. A felmentésére váró vezérigazgató ezért e kérdésben a Nürnberg óta közismert "parancsra tettem"-védekezést adja elő: "Köztudott tény, hogy nem az én elvárásom volt a nullszaldós BKV. " Antal tehát elfeledkezni látszik arról, hogy tavaly novemberben maga hirdette meg büszkén egy sajtótájékoztatón az új paraméterkönyv elkészítését, igaz, akkor még (elég rosszul) tagadták, hogy nagyrészt egyszerűen járatritkításról van szó.

Koalíciós alkuposzt

A BKV-vezér megüresedő posztja újabb koalíciós feszültségforrás lehet. Informátoraink egyetértettek abban, hogy az SZDSZ ragaszkodni fog nyílt pályázat kiírásához "ezek után nem fogják hagyni, hogy a céget szakmailag felügyelő Hagyó Miklós egy következő nyuszit húzzon elő a kalapból" - mondta egyikük. Végső soron azonban persze az lehet a közlekedési vállalat első embere, akiben a várost vezető MSZP-s és szabad demokrata frakció megegyezik. (Más szavakkal a poszt része lehet egy nagyobb, a főváros költségvetését is érintő koalíciós alkunak.) Hírek szerint már hetek óta készülnek listák a BKV vezéreként illetve helyetteseiként bevethető káderekről. A fejtörés egyelőre állítólag ott tart, hogy hozzáértő szakembert, vagy inkább egy politikust válasszanak.