További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Finomítottak azon biciklis kereszteződésen, amelyet mintha direkt azért alakított volna ki a főváros, hogy ritkítsa a csúnyán elszaporodott kerékpárosokat. Ahogy arról beszámoltunk, a Dunával párhuzamosan futó, közkedvelt bicikli úton vezették keresztül a rakpartra tartó autóforgalmat a budai csatornaépítési munkálatok hónapjai alatt. A beláthatatlan kereszteződésen a piros lámpa ellenére is áthajtottak az autók, miközben a kerékpárosokat egy gyorsító rámpa dobta egyenesen a veszélyzónába.
Pozitív, sőt, a napi túlélési gyakorlatokat folytató biciklisek számára komolyan megható, hogy a nagy felháborodást kiváltó cikkünk után három héttel lépéseket tettek a zóna aknamentesítéséért.
A lépcsőt csak félig fedő rámpát kiszélesítették, így megszűnt annak a veszélye, hogy a kerékpáros egy bukás után érkezzen be a kereszteződésbe, ahol aztán jól elütik. Sőt, a palló lejtését is csökkentették, így szemből sem kell tolni a kerékpárt.
Sárga festéket nem kímélve igyekeztek a délről érkezőket figyelmeztetni, hogy hamarosan véget ér az önfeledt száguldás. Először a bicikliútra festett, sárga mezőben piros betűkkel felfújt VIGYÁZZ felirat készíti fel az érkezőt arra, hogy valami történni fog. Ezután festékszóróval a STOP feliratot graffitizték az aszfaltra. Furcsa logikával ezt követi, ismét sárga alapon pirossal, hogy LASSÍTS. Rögtön ezután jön a rámpa, amelyet egy hosszanti sárga csíkkal díszített az ismeretlen útépítő. A csík egyik oldalára az egyezményes kerékpáros piktogramot festette, a túloldalra viszont nyúlánk, táncoló pálcikaembert kanyarított, így szimbolizálva a gyalogosokat. A gesztus elgondolkodtató annak fényében, hogy az ősember is élethű mamutokat tudott rajzolni, miközben embertársait ugyanilyen szikáran jelezte csak. De vajon hogyan lassított az ősember, miután egyszer már megállt?
(Update: Olvasónk felhívta a figyelmünket, hogy az ebben a magasságban elhelyezett jelzőtábla-erdő legfölső korongja arra hívja fel a biciklisták és gyalogosok figyelmét, hogy vége a kerékpár- és gyalogútnak. A figyelmeztetés erejét csökkenti, hogy a Lépcső feliratú már nem aktuális, és hogy a jelzés teljesen váratlanul hat ezen az úton. Értelme így leginkább baleset esetén lehet, amikor is a biciklista felelősségét növeli.) Visszatérve a rámpára: a végén gyors egymásutánban szerepel a STOP és az ÁTJÁRÓ felirat.
A kezdeményezést értjük (leszámítva az ősember alkalmazását), és értékeljük. A veszély azonban csak kis mértékben csökkent. A rámpa meredekségének enyhülésével nőtt ugyanis a hossza, így a lejtő még közelebb dobja ki a bringásokat a kereszteződéshez. Az autókat nem lassítja fekvőrendőr, így még mindig a gyengébb félnek kell fokozott figyelemmel közelítenie a veszélyzónához.
A festékszórós megoldás hatékonyságát a helyszínen vizsgáltuk, fél órára elhelyezkedve a kereszteződésben. Megállapítottuk, hogy egyes mamutok biciklisek hamar kidolgozták túlélési taktikájukat. A nyertes módszer szerint a lejtő tetején kell megállni, zöldnél pedig nagy lendülettel átsuhanni a veszélyzónán, miközben folyamatosan figyeljük a balról érkező autókat.
Ezzel párhuzamosan még mindig vannak élő példányai az evolúciós hátrányban lévő, de erős combú bringásoknak, akik nagy sebességgel érkeznek, későn veszik észre a feliratokat és a gyorsító rámpát, és más lehetőség híján ezerrel száguldanak át a kereszteződésen, néha éppen akkor, amikor piros van számukra.
Az autók vagy akár a biciklisek lassításával még lehetne javítani a helyzeten, de egy ilyen halmozottan hátrányos szituációból valószínűleg európai értelemben vett biztonságos kereszteződést nem lehet kialakítani.