További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Legalább 30 milliárd kéne, de jobb lenne 60, vagy még több
Gulyás László hétfőn megerősítette az elmúlt egy hónapban adott nyilatkozatait, amelyekben elmondta, hogy a metróállomásokhoz kapcsolódó felszíni beruházások, átépítések megvalósításához összességében körülbelül 60 milliárd forint hiányzik. Ezt a pénzt a főpolgármester egy múlt havi kijelentése szerint az államtól remélik. Demszky korábban nyilatkozott arról is: reméli, a kormány nem hátrál ki a metróberuházásból.
Ugyanakkor Gulyás az Indexnek elmondta: 30 milliárd forintra lenne feltétlenül szükségük a felszíni beruházásoknál, minthogy a Kálvin és a Fővám tér átépítése elengedhetetlen a négyes metróhoz. De nem lenne rossz 60 milliárd sem, mert akkor városépítészeti szempontból értékesebb lenne a fejlesztés, például mélygarázsok épülhetnének az állomások környékén. A hatvanmilliárd egyébként szintén "bővülhet", ez csak egy igény, ennél többet is fel tudnának használni - tette hozzá az Indexnek a projektigazgató.
Kapkodás, rögtönzés?
Vasárnap a HVG online arról írt, hogy "a kapkodás, rögtönzés, a tervezők és a kivitelezők közti összhang hiánya" miatt a tervezettnél jóval több pénz kell a 4-es metró építéséhez. Egyedül a Fővám téri állomásépítés kétmilliárd forinttal növelheti a metróépítés költségeit. A korábbiaktól eltérően ugyanis a 2-es villamos pályáját mélyebben és hosszabban vezetnék a föld alatt a hídfő két oldalán. Gulyás László szerint a kezdeti koncepciók mára elavultak, ezért a IX. kerület és a főpolgármesteri hivatal a beruházás módosításáról döntött.
A projektigazgató az MTI-nek hétfőn elmondta: a megváltozott elképzelések miatt valóban akár kétmilliárd forinttal is többe kerülhet a Fővám téri metróállomás építése. Hozzátette, hogy az önkormányzati választás miatt a IX. kerületi önkormányzat még nem adta ki a hídfő kerületi részét érintő építési engedélyt.
A Szabadság hídra van pénz
A projektigazgató október elején az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a Fővám téri állomásra megvan a pénz, csak a felszíni beruházások forrása kétséges. Ezzel indokolta, hogy a korábban bejelentettek helyett nem januártól, hanem várhatóan csak jövő augusztustól zárják le a Szabadság hidat az állomásépítéshez kapcsolódó hídrekonstrukció miatt.
Csordás Mihály, a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályvezetője szerint a híd felújításra van pénz. Ezt Gulyás az Indexnek is megerősítette.
Áll a munka a Gellért téren
Gulyás László közölte: a tervmódosítások érintik a három kerület engedélyezését igénylő Kálvin téri, valamint a Gellért téri állomás építését is. Ez utóbbiról szólva az igazgató elismerte, hogy hetek óta áll a munka, mivel csak október 6-án vált jogerőssé az állomás építési engedélye.
A vállalkozó késedelme miatt az ehhez kapcsolódó, kiviteli terveknek csak egy része készült még el. Még hetekre van szükség ahhoz is, hogy a közlekedési felügyelet jóváhagyja ezeket a kiviteli terveket - jegyezte meg. Hozzátette, hogy e csúszás miatt október helyett várhatóan csak márciusra készülnek el a tervezett munkálatokkal.
Tartják a határidőt
A projektigazgató az Indexnek elmondta: a Gellért térre már van engedélyük, ám ez nagyon összetett probléma, valamivel több mint egy éve adták be az engedélykérelmet, és nagyon sok, több mint harminc szakhatóság döntött az ügyben. Gulyás szerint a Gellért térnél például az is késedelmet okozott, hogy az ottani fürdő "túlfolyó energiatörő aknája" nem szerepelt semmilyen tervrajzon, ezért az állomást részben át kellett tervezni.
Gulyás László hangsúlyozta, hogy a metróépítés első és második szakaszának 2009-2010 év végi határideje nem módosult és nem változott az összességében nettó 340 milliárd forintos beruházási költség sem. Hasonlóképpen tartja a kivitelező a 2008 októberére vállalt 54 milliárd forintos alagútfúrási határidőt is az első szakaszon. Az alagút fúrása a módosított tervek szerint ez év végén, a jövő év elején kezdődik. Korábban szeptemberre ígérték a fúrás megkezdését.