További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Rohonyi Péter, a Greenpeace Magyarország kampányfelelõse az MTI-nek nyilatkozva pozitívan értékelte a tárgyalást, amelyet a Levegõ Munkacsoporttal együtt kezdeményeztek. A két civil szervezet múlt hétvégén a belvárosban biciklis tüntetéssel nyomatékosította törekvését a témában.
Azonnali intézkedések a levegõ védelmére
A kampányfelelõs beszámolt arról, hogy a fõpolgármester-helyettes ígérete szerint még a fõvárosi környezetvédelmi program novemberi felülvizsgálata elõtt azonnali intézkedések várhatók a tisztább budapesti levegõért.
A tárgyaláson a felek egyetértettek abban, hogy a jövõben a BKV a buszok beszerzésénél csak részecskeszûrõs jármûveket vásárol, még ha azok 5-10 százalékkal drágábbak is. Rohonyi Péter utalt arra, hogy a szennyezések közül legkritikusabbnak számító finompor koncentrációja a buszmegállókban a legnagyobb a régi dízelbuszok kipufogógáza miatt.
Fotó: Barakonyi Szabolcs
Hagyó Miklós arról is tájékoztatta a zöldeket, hogy a Pénzügyminisztériumnak levelet juttat el, amelyben az autókra szerelhetõ részecskeszûrõ beszerzésére adókedvezményt javasol.
Új buszsávokat jelölnek ki
A pénteken felvetett azonnali intézkedések kötött szerepel az új buszsávok kijelölése, továbbá az is, hogy a közlekedési lámpákat úgy hangolják össze, hogy a tömegközlekedés felgyorsulhasson.
Az Index információi szerint szó esett még a belváros forgalomcsillapításáról, és tárgyaltak a szmogriadó rendelet szigorításáról, vagyis a határértékek csökkentésérõl, illetve a levegõtisztaság-védelmi intézkedési terv elkészítésének konkrét határidejének meghatározásáról.
Az új Duna-hídról is tárgyaltak
A civil szervezetek kérték továbbá, a fõváros dolgozzon ki intézkedési tervet az M0-ás északi hídjának forgalomba helyezésével kapcsolatban a III. és a IV. kerület forgalmának tehermentesítése érdekében, valamint hogy a 4-es metró elsõ lépésben ne a Bosnyák térig, hanem az M1-M7 bevezetõ szakaszáig érjen.
Hagyó Miklós fõpolgármester-helyettes nyitott volt a felvetésekre, és azt ígérte, március 22-ig áttekintik a megoldási lehetõségeket, és ekkor újra tárgyalóasztalhoz ülnek. A fõpolgármester-helyettes arra kérte a civil szervezetek képviselõit, hogy javaslataik mellett segítsenek a finanszírozási források - például Európai Uniós támogatások - felkutatásában is, hiszen a fõváros nehéz költségvetési helyzetében szükség lesz más támogatók bevonására.
Konzultációs Fórum alakul
Ezen kívül Hagyó Miklós javaslatára megalakulhat a Fõvárosi Környezeti Konzultációs Fórum a költségvetés elfogadása után, ahol a "hagyományos" szakértõi munkával párhuzamosan, szervezett, nyilvános egyeztetés zajlik a fõváros környezetvédelmi programjáról.
Fotó: Barakonyi Szabolcs
Ebbe a programba épülnek majd be a levegõtisztasággal kapcsolatos intézkedések is. A szakmailag friss és a fõvárosiak életkörülményeit hatékonyan javító környezetvédelmi program - amely tehát tartalmazza majd a levegõtisztasági intézkedési tervet is - novemberben kerül a Fõvárosi Közgyûlés elé. "A fórumba szeretettel várjuk a civil szervezetek - így a Levegõ Munkacsoport és a Greenpeace - képviselõit is, akik szakmai javaslataikra nagyon számítunk." - mondta el Hagyó Miklós.