További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tavalyhoz hasonlóan botrányos a klímaberendezések üzemkészsége a BKV-nál. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) emiatt nyílt levélben fordult Balogh Zsolthoz, a BKV műszaki vezérigazgató-helyetteséhez, aki egyben a cég megbízott vezérigazgatója.
Az elmúlt napokban Budapesten a hőmérséklet elérte a nyáron megszokottat, napközben tartósan meghaladja a 25 fokot, sőt ezen a héten többször a 30 fok felett lesz a napi csúcshőmérséklet. A tegnapi 28 fokos külső hőmérsékletkor a Volvo buszokon a kis ablakok miatt már jellemzően 34-35 fokos volt a belső hőmérséklet.
A klímák beszerelését a Combinókba már a járművek gyártásakor kezdeményezte a VEKE, akkor a BKV korábbi menedzsmentje egyértelműen elutasító volt javaslatukkal szemben. A teljes értékű légkondicionálásról 2007-ben született meg a döntés a folyamatos botrányok után. Így ma már a negyven villamosból 32-ben van klímaberendezés.
Hiába azonban a beszerelés, a klímás villamosoknak csak mintegy felén működött hétfőn a légkondicionáló. A járművek másik felén szintén nem volt teljes értékű a klímaberendezések működése, mert két kiegészítő elemet nem szereltek be.
A Combinók hiába alkalmasak arra, hogy az utasmozgás (fel- és leszállás) befejeztével automatikusan becsukják az ajtót, ezt a funkciót itthon nem használják, pedig a jelzőlámpák miatt amíg a megállóhelyen várakozik a villamos, teljesen átszellőzik (ez télen, a fűtési időszakban is hasonló problémát jelent).
A tavaszi és őszi időjárásnál előnyösek a nagyobb nyitható ablakfelületek, amiket a villamosokra beszereltek, azonban nyáron a légkondicionáló működésekor ezeknek az ablakoknak zárhatónak kellene lenniük, hiszen a meleg miatt kinyitott ablakok igencsak rontják a klímaberendezések hatékonyságát.
A VEKE hétfőn azt tapasztalata, hogy a klímaberendezéssel szinte teljes egészében felszerelt Volvo-flotta esetén (150 buszból 4 járműben nincs még klíma) a villamosokénál is rosszabb az üzemkészség. A csuklós autóbuszokban a vizsgált járműveknek kevesebb, mint negyedén működött a klímaberendezés, ami miatt jellemzően 34-35 fokos hőmérséklet volt az utastérben.
Szintén csak egyes járművekben működik a klíma az alvállalkozók által üzemeltetett és klímaberendezéssel felszerelt Alfa Localo típusú járművek (pl. 14-es, 30-as, 114-es, 120-as, 147-es, piros 170-es vonalak) esetében, ahol a járművezetők elmondása szerint az alvállalkozó érdekeltségének hiányából fakadhat a klímaberendezések üzemeltetésének szüneteltetése.
Ha az alvállalkozói szerződésekben ez a kérdés valóban nincsen rendezve, akkor ezt a VEKE szerint sürgősen pótolni kell. Azt kérték a BKV vezérigazgatójától, hogy a buszok és villamosok klímaberendezéseinek működőképessége, illetve járművezetők általi működtetése és a Combino villamosok klímaberendezéseinek hatékonyságjavítása érdekében intézkedjen.
Válaszol a BKV
A klímával felszerelt 32 Combino villamos mindegyikében működik a levegő hűtés és a páramentesítés, mely 25 fok felett automatikusan kapcsol be. A jövő héten már minden közlekedő Combinóban lesz hűtési-szellőzési rendszer.
A Combinók ablakai valóban nem zárhatók, de az utasok figyelmét piktogramok, illetve hangos tájékoztatás hívja fel a nyitható ablakok hőmérsékleti viszonyoknak megfelelő használatára.
A légkondicionálóval felszerelt autóbuszokon lévő berendezések bekapcsolása szabályozott, egységes eljárási rend szerint működik. Amennyiben a külső környezeti hőmérséklet elérte a 25 Celsius fokot, a fődiszpécser elrendeli a forgalomirányítókon keresztül a klímaberendezések bekapcsolását. Például kedden 11.45-kor kapcsolták be a járműveken a légkondicionálókat.