Melegrekordot döntött az Ikarus busz

2007.06.20. 08:00
36-37 fokot is mértünk a BKV járművein kedden, pedig még nem is értük el a csúcsmeleget. Ahol nincs légkondi, tehát a buszok 90 százalékán a külső hőmérsékletnél 2-3 fokkal melegebb van a járműben. Naponta hárman lesznek rosszul a hőség miatt a BKV járművein. Bónusz: váratlan baleset, szétrobbant üveg, némi vér egy 7-es buszon.

A BKV járművein még nem pokoli, csak döglesztő a kánikula, de lehet ezt még fokozni, vontuk le a következtetést, miután a 33-34 fokos budapesti forróságban kipróbáltuk a közlekedési cég járműveinek legjavát.

Melegrekordot döntött az Ikarus busz

Túránk melegrekordját egy régi Ikarus döntötte meg a Bartók Béla úton, 36,9 fokot mértünk rajta. Második helyezett a Combino villamos lett. A Margit hídon átkelve a jármű középen 35 fok fölötti hőmérsékletet mértünk, a napsütötte üléseken 36,4 fokot. Ekkor a Nyugati téren 34,3 fok volt kint.

Nincsenek sokkal jobb helyzetben azok, akik régi vagy új, de légkondicionáló nélküli buszon ülnek: ha a busz ablakai nincsenek tárva nyitva, és a jármű nem megy legalább 30-cal, a szellő se hűti az utasteret, 33-34 fokokat mértünk.

A BKV és alvállalkozóinak a fővárosban közlekedő 1200 buszából csak kb. minden tizedikben van utastéri klíma. A Combinók hűtésére még nem született megoldás, gondolkoznak ablakra tehető fóliában és légkondiban is.

A legkritikusabb tavaly nyáron volt a helyzet az új vásárlású Volvo buszokon, amik első ötven darabját légkondicionáló nélkül rendelte meg a BKV, és csak utólag kezdték beszerelni a klímákat.

A BKV nem szeret légkondit vásárolni

Tavaly a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület 39,2 fokot mért a Volvókon, igaz, akkor a külső hőmérséklet 1-3 fokkal magasabb volt a keddinél.

Ma már csak néhány Volvóban nincs klíma, és az általunk letesztelt féltucatban aránylag kellemes hűvös fogadott 28-30 fokkal. Az ilyen buszok többségét a 7-es és a metrópótló vonalon (Örs vezér tere - Keleti pályaudvar) járatja a BKV.

A BKV viszonya a légkondikkal meglehetősen hűvös, legalábbis az új járműbeszerzések ezt mutatják: sem a Siemens Combinóhoz, sem eleinte a Volvókhoz, sem az új trolikhoz nem rendeltek klímát, általában azzal a magyarázattal, hogy drága és utólag beszerelhető. A cég már ellenőreit is rövid nadrágban járatja.

Pedig a nagy hőség igen veszélyes lehet, főként a veszélyeztetett, idős emberekre. Kedden egy idős hölgyet kellett újraéleszteni a 2-es metróban, miután valószínűéleg a melegtől rosszul lett, értesült az Infó rádió. Egy-egy meleg nyári napon általában hárman lesznek rosszul tömegközlekedési eszközökön.

Szétrobbant egy üvegfal egy 7-es buszon - élménybeszámoló