Erzsébet
1 °C
4 °C

10 új trolit vásárolt a BKV

2007.06.01. 19:01
Újra dübörög a magyar Ganz, a Skoda segítségével talpraállt elektromosjármű-gyártó 10 olyan trolit szállított le a BKV-nak, amelyet eredetileg évekkel ezelőtt rendelt a fővárosi cég. A trolik önjárósak, alacsonyabb a padlójuk, klíma nincs, de fényvédő fólia van bennük. A 70-es, 76-os és a 78-as troli vonalán fognak közlekedni a régi ZIU-kkal együtt, de azt ezután sem lehet majd tudni, mikor jön az alacsonypadlós példány.

10 új trolit vásárolt a BKV a Ganz-Skodától, az első elkészült járművet pénteken mutatta be a nagyérdeműnek Hagyó Miklós főpolgrámester-helyettes, a BKV és a troligyár.

Az új Trollino névre keresztelt troli valójában a Budapesten már közlekedő Solaris trolik második generációja.

Az újdonságok között szerepel, hogy az eddigi alacsony padlót az ajtóknál még alacsonyabbra lehet süllyeszteni.

Lízingelni késznyszerültek

A troli önjárós: egy akkumulátor segítségével felsővezeték nélkül is képes 1-3 kilométert megtenni, így nem kell pótlóbuszokat beállítani, ha baleset, forgalomkorlatozás vagy tilosban parkoló autó miatt a trolinak kerülnie kell. Az akkumulátort a fékezéskor felszabaduló hőenergia villamosenergiává alakításával tölti fel a jármű.

Eddig öt trolit vett át a BKV, a maradék június végére készül el a Ganz mátyásföldi üzemében. A járművek darabára 78 millió forint volt, de mivel a BKV tízéves lízingszerződést kötött a gyártóval a végösszeg 90-92 millió forint körül lesz majd a kamatok változásától függően.

A BKV így összesen 120-140 millió forinttal drágábban vásárolt. A több tízmilliárdos adósággal küszködő cég azért választotta ezt a megoldást, mert egy összegben nem tudott volna fizetni, mondta el Regőczi Miklós kommunikációs igazgató, aki elárulta, a közeljövőben nem is fognak új trolikat vásárolni.

Klíma nincs, fólia van

A troliknak - akárcsak a Combino villamosok és az első körben vásárolt új csuklós Volvo buszok esetében - klíma csak a vezetőfülkében van, bár beszerelhető. Regőczi elmondta, a fényvédő fóliával borított nagy ablakok miatt valószínűleg nem is lesz rá szükség.

Az új trolik a régi orosz ZIU-kkal együtt a 70-es, 76-os és a 78-as troli vonalán fognak közlekedni, de hogy éppen mikor, azt nem fogja a BKV az utasokkal tudatni, mondta Regőczi.

Így a kerekesszékes, babakocsis utasnak találomra kell kiállnia a megállóba, ha alacsonypadlós járműre vár. Pedig több pesti buszjáratnál, vagy a szegedi troliknál a menetrendben jelzik, mikor jön az alacsonypadlós jármű.

Metrót is gyártanának

A valamikori magyar villamosjármű-gyár legutóbb a Transelektro-csoport keretén belül, Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK) néven működött. Villamosokat újított föl, trolikat készített belföldre, Rómába és több balti illetve skandináv államba. A Transelektro csődje miatt a BKV-nak csak hat darab Solarisa készült el.

A Skoda tavaly októberben vásárolta meg a nagy múltú gyárat, és átmentette az alkalmazottak egy részét, jelenleg 140 főt foglalkoztatnak. A technológia a Ganz, a vállalatirányítás a Skoda feladata.

A cég egyelőre a troligyártásba húz bele, a jelenlegi kapacitásuk évi 100 darab jármű, Riga és Debrecen rendelt eddig trolikat tőlük. Hosszabb távon pedig - a villamostól a metróig - elektromos közlekedési járműben gondolkoznak, mondta el a cég kommunikációs vezetője, Fényi Tibor.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?