További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Januárban írtunk a Nyugati pályaudvari liftről. A több tízmilliós lift az ezredfordulón a West End City Center ajándéka volt a MÁV-nak, a vasúttársaság azonban soha egy percig nem működtette a külső vágányokat az aluljárószinttel összekötő liftet.
A MÁV szóvivője januárban megígérte, hogy fél éven belül üzembehelyezési engedélyt kérnek, és már mehet is a lift, könnyítve ezzel a mozgáskorlátozott és a babakocsis utasok helyzetén.
Augusztus közepén nem csodálkoztunk különösebben, hogy a lift még mindig nem jár. A MÁV Kommunikációs Osztályától érdemi választ nem tudtunk kicsikarni, ezért közreadtuk a történetet.
Berobbantsák? Ne robbantsák?
Szép számmal jöttek levelek az előző cikk megjelenése után. Sz. Tamás például a MÁV-nak írt levelét küldte el nekünk is:
"Tisztelt Kommunikációs Igazgatóság! A cikk kapcsán sok kérdés merül fel az emberben, de legfőképp az a magatartás a dühítő, ahogy önök a MI pénzünkkel bánnak. Ha még nem tűnt volna fel, a MÁV állami vállalat; bármit tesznek, a MI pénzünkkel játszadoznak. Ez a lifteset példázza a legjobban az önök hozzáállását a közvagyonhoz; 9 éve nem üzemel, lekommunikáljuk, hogy 6 hónap múlva fog, mégse működik, azután mar nem is válaszolunk a sajtónak. Szép teljesítmény, csak gratulálni tudok hozzá. Tisztelettel, egy vasutas gyerek, akiből nem lett hál' istennek vasutas."
A kiegyensúlyozottság jegyében olvassák el T. Zsombor levelét is, aki inkább megszüntetné a liftet, és emiatt ő is írni akar a MÁV-nak.
Épp az imént olvastam a liftes cikkét, és a józan paraszti eszemmel elkezdtem gondolkodni valamin. Feltűnt önnek, hogy az a nyomorult lift nem vezet sehova? Annak a liftnek ott semmi értelme sincs. Talán ezért nem használják. Ha valaki az utcaszintről leliftezne, onnan bárhava is akarna menni, lépcsőznie kell. Vagyis ha valaki mozgás sérült, vagy rengeteg a csomagja, tuti nem azt az útvonalat fogja választani. Kérem, menjen el a helyszínre és nézzen körül. [Körülnéztünk, a lift a peronszintről úgy vezet az aluljáróba, onnan a West Endbe, hogy lépcsőt, mozgólépcsőt nem kellene használnia egy mozgáskorlátozottnak vagy babakocsis szülőnek.]
A másik dolog, ha elkezd működni az a lift, rögtön WC-nek fogják használni. Mint az egész aluljárót. Ha majd körülnéz, látni fogja, hogy az az aluljáró egy kis Románia. [Ezt a szépen fejlődő délkeleti szomszédunk nevében kikérjük magunknak.] Tele hajléktalannal, zsebessel, részeggel, kurvákkal, munkanélküliekkel, verekedőkkel. Az a lift a megszületése pillanatától halálra lesz ítélve.
Én nap mint nap sajnos arra járok. Ha rajtam múlna, berobbantanám azt az egész területet, hogy ne legyen szégyenfoltja a városnak. Oda nem lift kellene, hanem egy takarítóbrigád. Fogok írni a MÁV-nak azzal a kéréssel, hogy egy fillért se költsenek arra a liftre, mert csak kidobott pénz."
Már-már feladtuk a reményt, hogy a MÁV valaha is válaszol következő kérdéseinkre: Mikor indul meg újra a lift? Miért nem járt eddig? Miért nem kértek használatbavételi engedélyt? És akkor, a hetedik nap, huszonharmadik órájának hatodik percében megjött a MÁV válasza.
Hogy mikor megy újra a lift, és miért nem járt eddig, azt nem tudtuk meg, de a liftügy kétségkívül közelebb került a megoldáshoz.
A MÁV Zrt. a MÁV Ingatlankezelő Kft.-t kérte fel, hogy "soron kívül" vizsgálják meg a Nyugati pályaudvari utasliftet, és árajánlatot kért a beüzemeléshez.
Az ingatlankezelő a Schindler Hungária Kft.-vel vizsgálta meg a lift állapotát, és ketten arra jutottak, hogy a soha, egy percig nem közlekedő lift nem üzemképes, ezért fel kell újítani. Az időpontra vonatkozóan csak egy utalás szerepelt a szövegben, miszerint a közeljövőben történő üzembehelyezésig a MÁV az olvasók és az utasok türelmét kéri.
Felhívtuk a MÁV Ingatlankezelő Kft.-t, hogy mikor és mennyiből indulhat el végre a lift.
Kiderült, ők minden információt elküldtek a MÁV-nak, de abból publikálni csak annyit lehet, amennyit a MÁV sajtóosztálya tovább ad. Nos, közleményükből az árra és időpontra vonatkozó passzus kimaradt.
A MÁV-nak hetekkel korábban írt levelünkben egyébként felvetettünk egy másik problémát is, amire olvasónk hívta fel a figyelmet. Választ még nem kaptunk, de megpendítjük, hátha felgyorsul az ügymenet.
"Van még ehhez hasonló lift Budapesten, a Soroksári út nevű állomáson, írta György. Ott állítólag az átadás napján üzemelt utoljára a lift.
Megnéztük, tényleg így van.
Tuto lakattal vannak lezárva az ajtók a peronokat átívelő hídon.
A MÁV Kommunikációs Osztályának augusztus 17-én elküldött kérdésünk még mindig aktuális: miért nem jár a lift, ha már van, a Soroksári úti vasútállomáson?