További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV igazgatósága a napokban tárgyalta a metrókocsik ügyét. Mint arról az Index beszámolt, az Alstom által gyártott szerelvények késnek, és vita van a csúszásból következő kötbérekről is.
A BKV vezetése két lehetőséget lát a helyzet megoldására. Az egyik szerint módosítják a 2006-ban megkötött szállítási szerződést, a másik szerint pedig maradnak az eredeti kondíciók. A főváros vezetése a mai kabinetülésen dönt arról, hogy melyik verziót válassza Budapest. A BKV mindkét esetben rosszul jár.
Kötbérkeringő
Az biztos, hogy a metrókocsik késése körülbelül fél évre rúg. A BKV szerint az Alstom hibájából, mert a kocsik előzetes típusengedélyét tavaly február helyett csak augusztusra tudta megszerezni. A BKV ezért három milliárd forintos kötbért követel.
Az Alstom ugyanakkor azt állítja, hogy a BKV hibájából nem tudta megszerezni a típusengedélyt, hiszen későn kapott adatokat a 4-es metróra tervezett automata szerelvények vezérlő rendszereiről. A vezérlő rendszereket ugyanis a Siemens fogja beszerelni a kész kocsiszekrénykbe. Az Alstom körülbelül 3 milliárd forintos többletköltség-igényt nyújtott be a 4-es metró szerelvényeire.
2008. szeptemberében lép be a képbe a Siemens, amely cégnek ekkor kellene beszerelni az első kocsikba az első vezérlő rendszereket. Csakhogy kocsi nem lesz, az állásért pedig a Siemensnek havi 50 millió forintos kötbér jár. A kérdés, hogy ki fogja kifizetni neki és miből.
Mikorra lesz új metró?
A 2006-os szállítási szerződés szerint már 2008 májusában meg kellett volna érkezni a 2-es metróra az első szerelvénynek. A piros metrón jövő szeptemberben már az összes új szerelvény üzemelne. Ezek a kocsik nem automata vezérlésűek, mint amilyenek a 4-es metróra érkeznek.
A BKV május végéig 5 milliárd forintot fizetett ki a metrókocsik legyártásával kapcsolatban, a 240 millió eurós (65 milliárd forintos) teljes vételárból.
A 4-es metró vonalára idén novemberben kellene érkezni az első metrókocsinak, és 2011 első félévében kellene üzembe állni. Gondot okoz, hogy a szerződés 2006-os megkötése óta kiderült, hogy az egész metróépítés csúszik, így ha időben érkeznének a 4-es metró szerelvényei, akkor nem is tudnák hol tárolni azokat, sőt a garancia nagy része lejárna, mire közlekedni kezdenének.
Ha a főváros a szerződésmódosítás mellett dönt, akkor ugyan tartható a 2-es metrón a jövő szeptemberi üzembe helyezés, de a módosítás jelentős, több mint egymilliárd forintos többletköltséggel jár. Ha a szerződés nem változik, akkor lehet, hogy a többletköltség csökkenthető, veszélybe kerül viszont a határidő.