Nem tetszik a nagykörúti felújítás a VEKE-nek

2006.05.30. 17:43
A mozgássérültek nem tudnak közlekedni a magasított, és részben nekik készülő peronokon, az áramellátás pedig minden eddiginél bizonytalanabb lesz - a VEKE szerint. A Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület a nagykörúti villamosvonal felújítását bírálja.

A BKV két ütemben újítja fel, szabja a Combino villamosokhoz a nagykörúti villamosmegállókat - most a második ütemnél tartunk, amelynek június első napjaiban kell befejeződnie.

A VEKE közleményében leírja, hogy a körúti munkálatok során az áramellátást is felújították, de szerintük nem túl sikeresen. A már felújított vonalszakasz átadása óta ugyanis öt alkalommal volt olyan üzemzavar, ami 10 percnél hosszabb időre megbénította a forgalmat. Május 26-án, pénteken este a Nyugati téren volt felsővezeték-szakadás, akkor több mint 40 percen keresztül nem közlekedtek a villamosok.

Bizonytalanabb lesz az áramellátás

A helyzetet tovább súlyosbítja az áramellátási szakaszok felújítása - írja a VEKE. A Nagykörúton eddig irányonként 7, azaz összesen 14 áramellátási szakasz üzemelt, tehát ha egy helyen leszakadt a vezeték, a maradék 13 szakaszban maradt áram, tehát még sok helyen tudtak közlekedni a villamosok.

Az utasok 90 százaléka elégedett az új megállókkal
A korábban közölt 3,5 milliárd forintból valósítják meg a beruházást - közölte az Indexszel a BKV. A pénzt az előzetes tervek szerint túlnyomó részben az áramellátási hálózat korszerűsítésére és csak kisebb részben az utaskiszolgálás javítására költik. Az előzetes jelzések szerint az utasok már eddig is kedvezően fogadták a változtatásokat, a cég ezért bízik abban, hogy a teljesen elkészülő vonalat és az ott közlekedő új villamosokat a budapestiek örömmel és megelégedéssel fogják használni. Ezt igazolja vissza a közelmúltban végzett közvélemény-kutatás is, mely szerint az utasok 90 százaléka elégedett az elkészült megállókkal.

A felújítás hatására a szakaszok száma 3-ra csökkent, és mivel a szakaszhatárok nem esnek egybe a vágánykapcsolatokkal, az eddigi gyakorlattal ellentétben egy áramszünet vagy felsővezeték-hiba azonnal lebénítja a közlekedést a Nagykörút teljes szakaszán, a Moszkva tértől Dél-Budáig, írja az egyesület.

A Nagykörúton ma mindössze két helyen, az Oktogonnál és a Blaha Lujza téren tudnak a villamosok irányváltással visszafordulni, így például egy Rákóczi térnél történő baleset miatt egészen Dél-Budáig lebénul a közlekedés. Mivel a balesetek, áramszünetek, műszaki hibák a nagykörúti üzemben mindennaposak, további váltókat kellett volna beépíteni, hogy zavarok esetén minél hosszabb szakaszon lehessen fenntartani a közlekedést.

Kispórolták az új váltókat

Az új váltókat azonban a VEKE szerint kispórolták, ezzel további bosszúságot garantálva utasok ezreinek.

A további gondok között sorolják, hogy megszüntették a 6-os villamos körtéri hurokvégállomását és helyette új fejvégállomást építenek, ezzel jelentősen megnövelve a gyaloglási távolságokat.

A Nyugati téri megállóban oszlopot tettek az egyik ajtó útjába. A mozgássérültek fogadására alkalmas peronokról sokhelyütt csak lépcsőn lehet távozni. A peronokat csak majdnem sikerült eltalálni, éppen pár centi hiányzik ahhoz, hogy szintben lehessen beszállni - ez az ígéret sem teljesült tehát - teszi hozzá az egyesület.

Nem lesznek vakvezető sávok

A költségnövekedést nem jelentő vakvezető sávok telepítése pedig ismét elmaradt. A VEKE szerint a város felelős vezetésének el kell számolnia a történtekkel és az elköltött milliárdokkal, ezért arra kérik a főpolgármestert, hogy nevezze meg: kik hagyták jóvá a súlyos baklövéseket tartalmazó felújítási terveket és kik a felelősei a bekövetkezett üzemzavaroknak?

Az Index az üggyel kapcsolatban megkereste a Főpolgármesteri Hivatalt, ahol azt a választ kaptuk, hogy majd a BKV felel a kérdésekre. A BKV több órán át nem adott választ a VEKE felvetéseire, ám végül küldött egy hosszú közleményt, amelyből kiderül, hogy "pénzügyi és műszaki szempontból optimális megoldást" talált a cég a peronok felújítására. A közlemény szerint az áramellátási hálózat átalakításának fő célja "az üzembiztonság növelése és az energiatakarékos üzemeltetés megteremtése" volt.

Új áramellátási rendszer

Az üzembiztonságot az eddigi 21 sugaras táplálású szakasz átalakításával éri el a BKV. Az átalakítások után 5 párhuzamos, "két irányú táplálást" alakítanak ki. A párhuzamosság eredményezi a nagyobb üzembiztonságot, ugyanakkor a hosszabb tápszakaszokban érvényesülhet az energia-megtakarítás a járművek műszaki tulajdonságait kihasználva. Ehhez jelentős EU-támogatást is kapott a BKV Zrt.

A nagykörúti beruházásra rendkívül kevés ideje maradt a tömegközlekedési vállalatnak, amely hangsúlyozza: a "munkák természetesen nyáron is folytatódnak: az utasforgalom zavarása nélkül, éjszakai üzemszüneti időben történnek meg a befejező munkálatok, beszabályozások, a szükség szerinti garanciális javítások. A munkák teljesítésének szerződés szerinti határideje ez év októbere".

Nem mindennaposak az üzemzavarok

A BKV szerint a Nagykörúton az üzemzavarok nem mindennaposak. Az elmúlt napokban előfordult meghibásodások oka, hogy hálózat teljes körű beszabályozása még folyik a forgalom megindítása mellett. Ezeket a munkálatokat a kivitelezők folyamatosan végzik.

A nagykörúti felújítás során nem csökkentették a kitérők és váltók számát, hanem azok korszerűsítését végezték el - közölte a cég. Forgalmi szempontból a kitérők és váltók megfelelően biztosítják a vonal szakaszolhatóságát: a 32 perces átlagos menetidő mellett a szükség szerinti szakaszolást három helyen, optimálisan tudják biztosítani. A felsővezeték- és a vágányhálózat szakaszolása gyakorlatilag egybeesik - hangsúlyozza a társaság.

A körtér átalakítása és a peronok magassága

A Móricz Zsigmond körtér felszíni rendezése a 4-es metró építéséhez kapcsolódik, így a 6-os villamos végállomása is a metró közlekedéséhez fog illeszkedni - ad választ a cég a VEKE felvetéseire.

A peronok szintjének megállapítását gondos vizsgálatok előzték meg a hatóságok és a két érintett szervezet, a Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége, valamint a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége bevonásával - közli a BKV. Figyelembe kellett venni az új jármű padlószintjének magasságát, továbbá a jármű konstrukciójából és terheléséből adódó magasság csökkenést.

A VEKE szerint nem cáfolták meg őket
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője az Indexnek kedden elmondta: a BKV által adott tájékoztatás nem cáfolata annak, amit ők kifogásolnak. Vitézy szerint a közlekedési társaság inkább kiegészítő jellegű információkat közölt. Például a váltók számának növelését számonkérő VEKE-nyilatkozatra a válasz az volt, hogy nem csökkent a váltók száma.

A jármű belépő magassága 32 cm, a peronokat az eddigi 13 cm-ről 25 cm magasságúra emelték. Ezzel biztosítja a BKV azt a belépő magasságot, illetve átlépési távolságot, amelyek a mozgáskorlátozottak közlekedését lehetővé teszik. A peronokon külön színnel jelölték a mozgáskorlátozottak számára ajánlott második és hetedik ajtót, amelyeknél a járműbe bejutás után biztonságos, rögzített utazási lehetőséget biztosítanak. Az Info Rádió egyébként úgy tudja, a peron magassága azért nem éri el teljesen a villamosokét, mert az emberek megszokták a szintkülönbséget, és megbotlanának, ha nem lenne differencia a villamos padlója és a peron között.

Gyengénlátók számára kedvezőbb lehetőségek

Az első és utolsó ajtónál a szokásos burkolattól eltérő, a gyengén látók számára is érzékelhető felületet alakítottunk ki, segítve az ő közlekedésüket is. Budapesten a BKV elsőként alkalmazza ezeket a módszereket. A Nyugati téren a peronon álló oszlopot nem újonnan állította fel a BKV, az eddig is ott volt, ez egy meglévő, kényszerű műszaki adottság - teszi hozzá a közlemény.

Mint megtudtuk, a vonal teljes hosszán vannak olyan megállók, amelyeket a mozgáskorlátozottak még nem tudnak megközelíteni. Ilyen például a Boráros tér, ahol korlátliftet építenek majd.