További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az Index információi szerint az ombudsmanhoz, vagyis az állampolgári jogok országgyűlési biztosához is érkeztek kifogások a HÉV-tarifák drasztikus emelése miatt. A kérdésről a Fővárosi Közgyűlés döntött, de hatásai a Pest megyei agglomerációs települések egy részét érinti súlyosan.
Az ombudsman hivatalában nem válaszoltak az Index kérdésére, mert folyamatban lévő ügyről nem adnak információt, ez azonban azt jelenti, hogy a hivatal vizsgálódik a kérdésben. Időközben Demszky Gábor válaszolt Gémesi György gödöllői polgármesternek HÉV-ügyben.
Nincs újdonság
Demszky leveléből semmilyen újdonság nem derül ki. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a főváros egyelőre nem hajlandó változtatni álláspontján, nem vonja vissza a döntést.
Demszky ugyanakkor azt sugallja, hogy a Pest környéki településeknek, esetleg Pest megyének, vagy a magyar államnak kell átvállalnia a Pest megyeiek közlekedési költségeit a BKV-tól, mert Budapest nem vállalhatja az agglomerációban élők közlekedtetésének terheit, miután az állam csökkentette a támogatásait.
Demszky szerint a HÉV-tarifák emelésével 300 milliós veszteséget csökkentett a BKV, ez százmillióval kisebb összeg, mint amennyiről előző nap Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes beszélt. Demszky egyébként már korábban felkérte Hagyót, hogy egyeztessen az érintett önkormányzatokkal és a gazdasági minisztériummal a HÉV-tarifák ügyében.
A szakértő szerint a rendszert kell átalakítani
A HÉV-vitáról az Index megkérdezte Lövétei István közigazgatási szakértő, a Corvinus Egyetem docensének véleményét is. Lövétei elmondta, hogy sajátos helyzet állt elő, miután rendszerszinten nincs megoldva a Pest környéki településeken élők közlekedése.
Minden szereplő a saját szempontjából racionálisan jár el, de az egész ügyben mégis hiba van - tette hozzá. Nyilvánvaló, hogy a főváros nem akarja a vidékiek utazását megfizetni, a viékiek viszont úgy nem akarnak pénzt kiadni, hogy a jogok a fővárosnál maradnak. (Jelenleg a BKV és a HÉV tarifáit csak és kizárólag a Fővárosi Közgyűlés szabályozza.)
A régiók szerepét kéne erősíteni a szakértő szerint
Születtek ugyan egyedi megállapodások Lövétei szerint egyes Budapest környéki önkormányzatok és a főváros között, így bizonyos kékbuszok közlekedéséhez hozzájárulnak pénzzel a szomszédos települések, de a HÉV esetében ez eddig nem történt meg.
Lövétei szerint többféle megoldás is szóba jöhet a mostani helyzetben: egyrészt a régiók szerepének erősítésével, a közlekedés regionális szintű szabályozásával megfelelő döntési hatásköröket állapíthatnának meg, és a finanszírozást is rendezhetnék. A régiók határainak megállapítása azonban különösen a központi térségben igencsak vitatott. Pest megyének például erősen kérdéses, hogy kedvező-e, ha azonos régióban van Budapesttel.
Egy másik lehetőség lehetne, ha az állam és a fővárosi önkormányzat, illetve a Pest megyei önkormányzat fogna össze az agglomerációs közlekedés szabályozására, elvileg erre jött létre a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ). Valójában azonban a BKSZ-nek nincsenek megfelelő hatáskörei, ezért nem tudja betölteni valódi funkcióját. (E szervezet a BKV, a MÁV és a Volán tevékenységeit hangolná össze elvileg.)
Az állam mondhatja ki a végső szót
A HÉV-tarifák esetében Lövétei szerint az is bonyolítja a helyzetet, hogy az állam vonta meg, illetve csökkentette a támogatásokat, amit a Fővárosi Közgyűlés a budapestieknek "tompítva adagolt", a Pest megyeiekre viszont egyből áthárította.
A szakértő és a politikusok nyilatkozataiból kiderül: az önkormányzatok egyedileg nem tudják megoldani a problémákat: az egyik fizetni nem akar, a másik a döntési jogot nem adná át szívesen. Kérdés, hogy az állam meddig tűri, hogy a HÉV-en utazó diákok az eddigiekhez képest csak többszörös áron vehetnek bérletet.