További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A közlemény szerint a süllyedés természetes kísérőjelensége a régi épületek közelében zajló mélyépítési tevékenységnek. A Műegyetem esetében az épületre ható munkafázisok befejeztével a süllyedés mértéke folyamatosan csökkent, mára stabilizálódott.
A metróépítés kezdete előtt végzett vizsgálatok idején is voltak repedések és süllyedésre utaló jelek, az építkezés további hatásként jelentkezett, de az épület nincs veszélyben a DBR szerint. A 4-es metróval összefüggésben keletkezett repedés- és egyéb károkat a beruházó és a kivitelező megtéríti.
A Szent Gellért téri metrómegálló a téren, a Műegyetem rakpart és a Műegyetem CH épülete alatt helyezkedik el. A DBR a metróépítés megkezdése előtt átfogó állapotfelvételeket készített a metróépítéssel érintett budapesti épületek és építmények állapotának megvizsgálására, emellett összefoglaló geotechnikai, mérnökgeológiai, valamint hidrogeológiai szakvélemények is készültek.
A tanulmányok azt a megállapítást tették, hogy a BME CH épülete a kiemelten veszélyeztetett épületkategóriába sorolandó, ennek megfelelően külön statikai elemzés is készült az ajánlatadást megelőző időszakban. Mind az előzetes, mind pedig a kivitelezést megelőző állapotfelvételek megállapították, hogy az épületen repedések találhatók, a falak több helyen erősen vizesednek, a vakolat több helyen omladozik, a csempeburkolatok állapota számos helyen rossz, valamint azt is megállapították a jelentések, hogy az épület Dunával párhuzamos folyosóján süllyedésre utaló repedések vannak.
Az előzetes vizsgálatok szerint a CH épület alatt várható átlagos süllyedés 4,5 cm, a maximális süllyedésérték pedig 7-8 cm volt, amely süllyedés hatására 2-3 mm tágasságú repedések voltak várhatók az épületen. Mára az állomásépítés teherhordó szerkezeteinek építése befejeződött.
A 2008. szeptember közepén tartott legutóbbi közös (DBR, BME, kivitelező, független szakértők) szemle időpontjában a bekövetkezett mért maximális süllyedés 5 cm körüli, a talált legnagyobb repedés 1,5 mm volt. A süllyedést lecsengőnek találták, ami mára megközelítette a stabilizáció szintjét. A bekövetkezett repedéskár is kisebb, mint az előirányzott, és kisebb, mint a szerződésben kikötött repedési határérték.
A szemle során nem lehetett találni semmi olyan károsodást, amely az épület statikai teherhordó szerkezetein bármi teherbírást csökkentő hatásra utalt volna. Emellett azonban sajnos a mellékfalakon repedések vannak, a vakolat állapota is romlott, a csempék pedig több helyen leváltak, ezért DBR elrendelte további mérési pontok telepítését, illetve a metróépítés okozta károkról, a költségek megosztásáról a beruházás okozta károsodás mértékében, valamint a rezgésre érzékeny műszerek kérdéséről további egyeztetéseket kezdeményez.