Vakvágányra állították a ferihegyi gyorsvasutat

2008.07.14. 15:00
Szeptemberben, a turistaszezon végén elkezdik a Ferihegyi repülőtér átépítését, amivel körülbelül kétszeresére nő a létesítmény kapacitása. A reptér tömegközlekedési kapcsolatai azonban nem javulnak, a ferihegyi gyorsvasút „már nem realitás”.

A Budapest Airport a napokban mutatta be az átalakított repülőtér terveit a fővárosi önkormányzat városfejlesztési bizottságának. A testület fideszes elnöke, Ughy Attila elmondta, hogy a bár az üzemeltető néhány év alatt a forgalom megduplázódására számít, a terminálok tömegközlekedési kapcsolatai nem javulnak.

A 2. terminál ma

Ughy elmondta azt is, hogy a kormányzati negyed kútba esésével a ferihegyi gyorsvasút megépítése lekerült a napirendről, a vonal megépítése „már nem realitás”. A jelenlegi vasúti kapcsolaton is van számos javítanivaló.

A politikus kifogásolta, hogy a vonat egyelőre csak az 1-es terminál előtt áll meg, ott sincsenek tájékoztató táblák, és a MÁV sem a legjobb állapotú szerelvényeit járatja a vonalon. (A megálló kiépítése amúgy csúszott, és azt a kapcsolatot eleve nem végleges megoldásnak szánták, amíg a gyorsvasút ki nem épül.) Ughy szerint megoldás lehetne az 50-es villamos meghosszabbítása a repülőtérig, de ennek a vonalnak még a tervezése sem kezdődött el.

A reptérfejlesztésről az ülésen elhangzott, hogy várhatóan mégsem lesz Ferihegy–3, hanem a 2-es terminált bővítik egy, a 2A terminál mellett épülő C terminállal . A környékbeliek legnagyobb bánatára a Ferihegy–1 várhatóan nem lesz kisgépes terminál, ezután is a fapados légitársaságok használják.

A 2. terminál 2011-ben

A tervek szerint a 2-es terminál teljesen megváltozik. Első fázisban (2009 végéig) egy hatalmas kagylóra emlékeztető (Sky Courtnak nevezett) új terminált építenek a jelenlegi 2A és 2B terminál közé. 40 százalékkal nő a check-in terület, 18 új ellenőrző kapu létesül. Duplájára nő a terminál kereskedelmi területe, több bolt, étterem, üzlet lesz benne. A bontási munkák szeptemberben kezdődnek.

A második (2010. második negyedév) és harmadik fázisban (2011. második negyedév) két egymással párhuzamos terminálszárny, móló épül, 16 új utashíddal. 2011-re a tervek szerint a reptér kapacitása a mostani évi 7 millió utasról 17 millióra növekszik.

Az átalakítás tervezése nem ment buktatók nélkül. A 2-es terminál eredeti tervezőjével szerzői jogi vita alakult ki, az építész emellett több ponton is kifogásolja a terveket. Jaklics Ervin elmondta, hogy a repülőtér 140 százalékos kapacitásbővüléssel számol, az új utashidak és kapuk befogadóképessége viszont csak 100 százalékkal nő.

A Ferihegy2 a jövőben, szállodákkal, C terminállal

A tervező véleménye szerint az A és B terminál közötti épületrész elbontása és újjáépítése hatalmas technikai problémákkal jár majd, és egy-másfél évig repülési káoszt fog okozni. Az építész egyébként több pert is indított a Budapest Airport ellen, és megfellebbezte az építési engedélyeket is.

Hardy Mihály, a Budapest Airport közkapcsolati igazgatója elmondta, hogy álláspontjuk szerint nincs szerzői jogi probléma. A reptér átépítése pedig – mint kiemelt fejlesztés – a legutóbbi kormányülésen megkapta a szükséges engedélyt.

Az építési engedélyekről a XVIII. kerületi önkormányzattól megtudtuk, hogy a Budapest Airport négy építési engedélyt kért. Ebből a teljes átépítési terv a kiemelt státusz miatt már nem az önkormányzat, hanem a kormány hatáskörébe tartozik.

Két másik, ideiglenes (egy toldaléképületre és egy transzfer épületrészre) engedélyt megfellebbeztek, de a fellebbezéseket viszont a közigazgatási hivatal elutasította. A negyedik engedély (egy transzformátorállomásra) a napokban emelkedik jogerőre.