További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tiltakozik a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület (VEKE) a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának döntése ellen, miszerint végleg megszüntetik a villamosközlekedést a Thököly úton.
Ezen a pesti útszakaszon már régóta nem járnak villamosok, de mindmáig meghagyták a síneket. A döntés nyomán viszont úgy újítják majd fel az utat, hogy nem hagynak helyet a villamosoknak.
Az út felújítását évtizedek óta halogatta a főváros, mert nem mertek nekilátni a burkolatcserének, amíg el nem dől, hogy merre és mikor megy majd a négyes metró. Most már ismert, hogy a DBR-metró mélyvezetésű lesz a Thököly út alatt, így a burkolatcsere az alagútfúrástól függetlenül elkezdődhet. Ezért kellett a bizottságnak elvi döntést hoznia arról, hogy legyenek-e sínek a felújított szakaszokon.
Kihagyták a VEKE-t?
A VEKE régóta küzdött azért, hogy maradjanak a vágányok, ez a küzdelem azonban hiábavaló volt: a főváros először a Főmtervtől kért szakvéleményt, aztán további szakértőket vontak be a döntés előkészítésébe. Dorner Lajos, a VEKE alelnöke az Indexszel közölte: a korábbi bizottsági üléseken megígérték a városatyák, hogy az egyesületet nem hagyják ki a tanulmányok megvitatásából, ők azonban nem kapták meg a mostani előterjesztést, ami az utolsó pillanatban került a testület elé.
Így hiába készített ellentanulmányt a VEKE, hiába hangsúlyozták, hogy ne csak egyetlen útvonal forgalmát vegyék figyelembe, hanem a környező városrészeket átfogóan vizsgálják - magyarázta Dorner, - a testület végül leszavazta a vágányok megtartását, és most akár 2x2 sávos autópályaszerű út is lehet a Thökölyből, ahol buszok sem közlekednének.
Az igaz, hogy nem lesz villamos a Thököly úton, mondta el az Index érdeklődésére Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság elnöke -, de az csak egy szélsőséges lehetőség, hogy buszsávok nélküli, csak autóközlekedésre alkalmas kétszer-kétsávos nyomvonalat alakítsanak ki. Lakos szerint a villamosok ügye végleg eldőlt, mert nemcsak a Főmterv, a BKV, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztálya, hanem még több más megkérdezett szakértő is a villamosokkal szemben foglalt állást.
Két-három hét múlva döntenek az 'autópályáról'
Lakos szerint nemcsak forgalmi adatok támasztják alá ezt, hanem az is, hogy a metróépítés nyomán a metróvonal fölött tízmilliárd forintért kellene újra kiépíteni a villamospályákat. Lakos elmondta, hogy a VEKE képviselői kaptak tájékoztatást a mostani döntés előtt, az előterjesztést ugyanis az egyesület is megkapta a bizottsági ülés előtt.
Lakos elmondta, hogy a Thököly út végleges arculatáról, arról, hogy lesznek-e buszok az úton, két-három hét múlva hoznak végleges döntést.