További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Bliccelni kapucnival
A Stadionok megállónál mégis büntetnek az ellenőrök. "A bliccelők egy része úgy gondolja, hogy potyázott már annyit, hogy kifizesse a kétezer forintos pótdíjat" - mondja Lucza Mihály, a BKV menetbevételi főosztályának vezetője. "De olyan utasok is vannak, akik otthon felejtették a bérletüket, ők egy hatszáz forintról szóló csekket kapnak."
A vérbeli bliccelőnek nem szegi kedvét a szigorított ellenőrzés. Annál is inkább, mert ha átjut az ellenőrök sorfalán, akkor már nyert ügye van, kifelé senki sem ellenőrzi az utasokat. (A Stadionoknál kipróbáltuk, egyedül jöttünk fel a Stadion szálló felé eső kijáratnál, az ellenőr mégse kérte jegyünket.) A Keleti Pályaudvarnál több utast is látunk, akik buldózerként törik át az ellenőrök sorfalát. Egy nő kapucnit húzva a fejére siet a mozgólépcsőhöz, egy másik bliccelő egyszerűen elfut az ellenőrök mellett.
A chipkártyás beléptető rendszert ők sem tudják majd kijátszani, de erre, legalábbis a kettes metrón, még éveket várni kell. Hogy miért kellett a régi, jó karos rendszert megszűntetni vagy húsz évvel ezelőtt, azt senki sem érti.
Inkább gyalog
A Blaha Lujza téren dolgoznak az ellenőrök a leghatékonyabban. A mozgólépcső előtt nyolcan állnak sorfalat, néhány utas szemmel láthatóan életében először használja az automatát, majd bosszúsan mutatja néhány centivel az ellenőr szemétől a kezelt menetjegyet.
Miért váltottak ellenőrzési taktikát, vagy ahogy a BKV-sok fogalmaznak, "technológiát"? - kérdeztük Lucza Mihályt. "Nem a pótdíj-, hanem a jegybevétel növelése és a bliccelők kizárása a cél." A BKV éves jegybevétele harminckilencmilliárd forint, a bliccelők három-négymilliárdos kárt okoznak a cégnek. Arról, hogy az év végéig tartó akció mennyivel növelheti meg a cég bevételeit, még becslések sincsenek. Sok megrögzött bliccelő - különösen, ha rövid szakaszon utazik - a fokozott ellenőrzés láttán inkább gyalog folytatja útját. Mások inkább a felszíni tömegközlekedést veszik igénybe.
Nincs túljelentkezés
Lucza Mihály szerint téved az, aki azt gondolja, hogy a kettes metrón kívül más vonalakon nyugodtan utazhatnak a bliccelők. Száz ellenőr dolgozik a piros metró vonalán, háromszáz ember máshol szólítja fel az utasokat menetjegyük, bérletük bemutatására.
Új ellenőröket nem vesz fel a BKV, bár nincs hír arról, hogy túljelentkezés lenne.