Egyelőre csak a csúszást jelentik be
További Belföld cikkek
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
- Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
Már nem sokat kell aludni, hogy bejelentsék, nem lesz kormányzati negyed, írta az Index karácsony előtt. A jelek szerint azonban többet kellett, mint azt sokan várták. Számos informátorunk ugyanis úgy vélte, a kormány nem azt magyarázgatva fut neki az újévnek, hogy miért esett kútba ez a szimbolikus beruházás, hanem még szilveszter előtt pontot tesz az ügy végére. Nos, nem tett. Többek szerint azért, mert a miniszterelnök szabadsága alatt egyszer még át akarta gondolni, mi legyen az új hatalmi komplexum sorsa.
Ám nincs mese, valószínűleg legkésőbb szerdán színt vall a kabinet az ügyben. Kedden ugyanis a kormánykabinet beszélget az eredeti tervek szerint a Nyugati Pályaudvar mögött felhúzandó negyedről, szerdán pedig a kormány maga tárgyalja a projektet. Ami a jelek szerint a kormánykabinet előtt sem arat osztatlan sikert. Emlékeztetőül: a testület tagja Kiss Péter, a társadalompolitikai kabinet vezetőjeként, Veres János, a gazdasági kabinet vezetőjeként, Szilvásy György, a nemzetbiztonsági kabinet vezetőjeként, és pártelnökként Kóka János és Gyurcsány Ferenc. A grémiumot Kiss irányítja.
Az SZDSZ már korábban is nyíltan bírálta a kormányzati negyed tervét, az MSZP-s prominensek viszont belülről gyakorolnak konstruktív kritikát. Úgy tudjuk például, hogy Kiss Péter kancelláriaminiszter sem lelkesedik a projektért, ahogy Veres sem (holott épp ő az új minisztériumi komplexum politikai felelőse). A jelek szerint pedig a belső nyomás hatására a kormányfő is hajlik rá, hogy ad acta tegye az ügyet.
Úgy tűnik, a formát már megtalálták: a várható hivatalos magyarázat szerint nem hátrálnak ki végképp a kormányzati negyed mögül, csak nem 2008-ban látnak hozzá a felépítéséhez, hanem 2010-ben. (Megjegyzendő, a pályázati kiírás határidőt nem tartalmaz, pusztán a kormány harangozta be, hogy 2009-re állni fog a komplexum.)
Ha a forma meg is van, egyelőre még nem sikerült tartalommal kitölteni, magyarán hiányoznak azok az érvek, amelyek segítségével a kabinet arcvesztés nélkül odázhatja el a beruházást. Azért pár kézenfekvő argumentum akad. Például, hogy a kezdetben nyolc építeni vágyó vállalkozás közül már csak egy maradt porondon, az esélyesekként emlegetettek közül visszalépett a Wallis-csoport és a Demján-féle TriGránit Rt. is. Ezekben a megszorításos időkben szintén súllyal eshet latba az az érv, hogy ingatlanpiaci szakértők szerint a tervbe vett 103 milliárd forintnál csak jóval kevesebbért értékesíthetők a kormányzati negyed miatt kiürülő ingatlanok, márpedig ebből a summából fedezték volna részben a komplexum 140 milliárdos költségét.
Mindenestre ha megvalósul, ha nem, a kormányzati negyed már sok milliárd forintot mozgatott meg. A legjelentősebb tétel az új központnak elvileg helyet adó MÁV-telkek megvásárlása volt. Igaz, az erre költött 7,1 milliárd forintot az állam csak áttette egyik zsebéből a másikba. (Ráadásul ez a summa csak papíron volt ennyi, a vasúttársaság valójában csak 4,8 milliárdot kasszírozott, a többit adóságállományából engedték el.)
A tervezés mintegy 2 milliárd forintot kóstál, ám ezt csak akkor fizetik ki, ha a beruházás megvalósul, addig csak kötelezettségvállalás. Ahogy szintén csak elvi kötelezettség az a 158 millió forint, amiből kipofoznák a Földművelésügyi minisztérium épületét amennyiben a kormánynegyed létrejön, és a MEH pedig átköltözik a tárca épületébe. Ami valós kiadás, az az a 450 millió forint, amit eddig pályázatokra tanulmányokra költöttek.