Négyes metró: a rövidebb változat mellett döntött a kormány
További Belföld cikkek
-
Kiadták a figyelmeztetést, havazással és viharos széllel érkezik az áprilisi tél
- Átjáró Narniába – egy szekrényajtón át vezetett az út a marihuánaültetvényhez Baján
- „Ez nagyon cuki gondolat” – Tompos Márton visszaszólt a hídlezáró tüntetéseket kritizáló Vona Gábornak
- Fertőtlenítőpontokat alakítottak ki az M1-es autópályán, több osztrák határátkelőt is lezártak
- Hiszékenynek és naivnak tartja a máshogyan gondolkodókat a magyarok többsége
Demszky Gábor közlése szerint a fővárosnak 47,6 milliárd forintja van a metróberuházásra, ez a rövidebb nyomvonalat figyelembevéve az összköltség 24 százalékára elegendő. A hiányzó hat százalékot, vagyis 17,5 milliárd forintot az illetékszabályok változásából tervezi finanszírozni a főváros. Ennek alapján ugyanis nagyobb bevétel marad az önkormányzatoknál a befizetett illetékekből. Ha ez a bevételi forrás nem fedezné a hiányzó részt, akkor csak a tervezett fejlesztések átcsoportosításával teremthető elő a szükséges pénz.
Megmondtam a miniszterelnöknek
"Megmondtam néhány napja a miniszterelnöknek, ha igent mondtok a metróra, akkor meg fognak benneteket választani, ha nemet mondtok rá, akkor garantálom, hogy elveszítitek a legközelebbi parlamenti választásokat" - lepte meg hallgatóságát Demszky Gábor főpolgármester a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség 2003. március eleji budapesti ülésén. Hogy a választási győzelem és a négyes metró között milyen összefüggés van, az politológusok kutatási témái között ugyan még nem szerepel, ám az biztos: 2002-ben a négyes metrót támogató Demszkyt újabb négy évre választotta főpolgármesterré Budapest népe, míg a metróépítést 1998 novemberében megtorpedózó Orbán-kormánynak át kellett adnia helyét a Medgyessy-kabinetnek.
Az ötödik ötéves tervben már szerepelt
A Dél-Buda és Rákospalota között közlekedő metró megépítéséről egy 1972-es közlekedésfejlesztési terv szólt először. A Minisztertanács elé 1976-ban került az addigra véglegesített vonalvezetés, és Lázár György kormánya döntött: a beruházást 1978-ban meg kell kezdeni, az ötödik ötéves tervben a metróvonal építésére 1,1 milliárd forint felhasználását engedélyezte. Az alagútfúrás nem kezdődött el, helyette szinte évenként született döntés arról, hogy majd a következő évben döntés születik.
![]() |
A négyes metró tervezetének rövidebb útvonala: az esélyes variáció |
A Grósz-kormány alatt merült fel először, hogy a szovjetek építsék meg a dél-budai metrót tartozásuk fejében. A rendszerváltozás idején már több külföldi érdekeltségű cég - Siemens, AWG, Skanska, Intermetro, Matra Transport - is jelentkezett, hogy részt vennének a metróépítésében és hajlandók lennének azt finanszírozni. Végül az Antall-kormány írt ki eredménytelennek bizonyult nemzetközi tendert, amelyre négy ajánlat érkezett. A Dél-Buda-Rákospalota metróvonal történetében közvetlenül az 1998-as választások előtt állt be fordulat. Medgyessy Péter, a Horn-kormány akkori pénzügyminisztere és Demszky Gábor polgári jogi szerződést írt alá az első, Etele tér-Baross tér közötti szakasz hatvan-negyven százalékos arányban történő finanszírozásáról. Nem sokkal később a Horn-kormány megbukott, majd a Fidesz vezette kabinet még ugyanannak az évnek a novemberében bejelentette, hogy nem kíván részt venni a metróépítésben.
Megindul a munka
Ezzel kezdetét vette a nagy metróper a főváros és az állam között, amelyben 2001-ben hozott jogerős ítéletet a Legfelsőbb Bíróság: a Medgyessy-Demszky-szerződés nem pénzfizetésre, hanem törvényjavaslat-előkészítésre vonatkozott, ezzel elutasította a Fővárosi Önkormányzat keresetét. A 2002-es kormányváltást követően ismét reménykedhetett Demszky Gábor a beruházás minél gyorsabb elkezdésében, ám az önkormányzati választást követően fővárosi koalíciós ellentétek bontakoztak ki a fővárosi szocialisták és szabad demokraták között. A vitát Medgyessy Péter zárta le a parlamenti országértékelő beszédével: "Az Európa Terv részeként még a tavaszi ülésszakon benyújtjuk a 4-es metró megépítéséről szóló törvényjavaslatot és az év második felében megindul a munka."
Könnyű metró, nehéz metró
A négyes metró nemcsak a politikai, hanem a szakmai viták kereszttüzébe is került az elmúlt években. A Levegő Munkacsoport szerint például egyáltalán nincs szükség erre a beruházásra, mivel szerintük így csak a budapestiek 10 százaléka utazhatna luxuskörülmények között, a többség azonban alacsonyabb szintű szolgáltatásban részesülne. Két éves javaslatuk szerint a 7-es buszcsalád szabad útjának feltételeit kellene biztosítani, az így felszabadult forrásokból pedig fel lehetne újítani a metró-, villamos- és HÉV-vonalakat.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nem tagadja azt, hogy szükség van a beruházásra. Horváth János, a szervezet elnöke az Indexnek elmondta: súlyos szakmai hibának tartják, hogy a jelenlegi tervezetben a moszkvai típusú úgynevezett nehézmetró szerepel, a villamoshoz közelebb álló könnyű metróval szemben. Tapasztalatuk szerint Európában ez utóbbi a népszerű, mert nem mindenhol kell a föld alá vinni a szerelvényeket, azok a felszínen is könnyebben kanyarodnak, kevesebb helyet foglalnak. Ilyen közlekedésre alkalmasak egyébként a két éve használtan vásárolt hannoveri villamosok, amelyek képesek olyan gyorsan haladni, mint a metró. Az egyesület szerint további érv a könnyű metró mellett, hogy ezeknek elég egy alagutat fúrni.
Közgazdászokból, várostervezőkből, közlekedési mérnökökből áll az M4+Team tanulmányát 2003 elején tárta a nyilvánosság elé. A négyes metróra szerintük is szükség van, ám a vonal a felszínen bővíthető. Terveik szerint a Kelenföldi Pályaudvaron a MÁV már meglévő vonalán haladhatnának a szerelvények Albertfalván, Budafok belvárosán át a Camponáig. Kedvező tapasztalatok esetén a vonal Budaörsig, a pesti oldalon pedig Rákoskeresztúrig lenne bővíthető a MÁV sínein. Ezzel kiváltható lenne két költséges beruházás, a Fehérvári út alá tervezett metrószárnyvonal és a rákoskeresztúri gyorsvillamos. Ilyen kombinációra egyébként Kiotóban, Párizsban és Londonban is van példa.
Tovább bővíthető
Leghamarabb jövő tavasszal indulhat meg az alagút fúrása a Kelenföldi Pályaudvarról. A Baross térig tartó szakasz befejezése 2008 végére várható. A DBR Metró Projekt Igazgatóság tervei szerint a négyes metró Budán a Sasadi útig, Pesten a XV. Kerületi Szentmihályi útig bővíthető.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Hirdetésben támad Lázár János kullancsozós videója
Emlékezetesre sikerült a kisvárdai beszéd.
március 30., 19:03
- Belföld
Menczer Tamás: Nehezebb dolgom van, mint Orbán Viktornak
Veszélyességi pótlékot is kért a Fidesz kommunikációs igazgatója.
március 30., 19:54
- Belföld
Magyar Péter szerint rátámadtak a beszéde közben, újabb atrocitás érte a Tisza Pártot
A férfit megbilincselték, és előállították a körmendi rendőrkapitányságra.
március 30., 18:27
- Mindeközben
Schumacher Vanda is belekeveredett Nemazalány és Fenyvesi Barna megcsalási botrányába, kiborult a bili
tegnap, 21:50
- Mindeközben
Belecsapott a villám egy 30 éves nőbe, a lehető legbizarrabb módon változott meg az élete
tegnap, 20:04
- Belföld
Kullancsinvázióra figyelmeztet a szakértő, már a krími–kongói vérzéses lázat is elkaphatjuk
Mutatjuk, hogyan és mivel kell eltávolítani egy kullancsot.
március 30., 18:12
- Belföld
Kollégiumtól az Országházig: 37 éve alakult meg a Fidesz
A párt több tagja is megemlékezett a jubileumról.
március 30., 16:51
- Belföld
Németh Szilárd nyakába veszi a kontinenst, indul az európai rezsikörút
2800 kilométer vár a rezsibiztosra.
március 30., 18:50
- Mindeközben
Keanu Reevest egy budapesti étteremben kapták lencsevégre, de alig lehet ráismerni
tegnap, 18:18
- Címlapon
Olyan napokat élünk át, amiről a történelemkönyvekben fogunk olvasni
Épp a feje tetejére áll a világ.
53 perce
- Belföld
Gyermekmondókával békült ki egymással Baranyi Krisztina és Karácsony Gergely
„Ő a világ legbátrabb polgármestere.”
március 30., 20:51
- Belföld
Elkezdődött a szarvasmarhák leölése Levélen
Több ezer állattól kell megszabadulnia az állattartó telepnek.
március 30., 21:10
- Címlapon
Szijjártó Péter váratlan lépésre szánta el magát a magyarok elleni támadás miatt
A hatóságok mindent megtesznek az elkövetők kézre kerítése és megbüntetése érdekében.
tegnap, 17:18
- Címlapon
Sokkoló, ami a világ egyik legnagyobb tavával történik
Közel 50 millió ember élete függ tőle.
49 perce
- Belföld
Ismét a melegjogok mellett demonstrálnak Budapesten
Független civilek szervezik az akciót.
március 30., 13:45
- Belföld
Elfogatóparancsot adott ki a rendőrség az akasztással fenyegetőző férfi ellen
Kiderült a neve is.
március 30., 21:24
- Belföld
Kijött a lista, ezek a legkedveltebb gyógyfürdők Budapesten
Csak egy helyen voltak kevesebben tavaly, mint 2023-ban.
március 31., 06:09
- Belföld
Továbbterjedhet a hepatitis A-járvány, volt, amikor a fagyasztott gyümölcs volt a bűnös
De megvannak a trükkök, hogy elkerüljük a betegséget.
március 30., 14:50
- Belföld
Jelentősen emelkedhet a vízdíja annak, aki ezt elmulasztja megtenni a mérőórával kapcsolatban
A fontos dátumot az eszközök számlapján lehet megtalálni.
március 31., 05:58
- Mindeközben
Egy nő 100 napig ugyanazt a ruhát hordta, ki sem mosta, és rájött egy fontos dologra
tegnap, 16:00
- Belföld
Szegeden is tüntettek a gyülekezési törvény módosítása ellen
A megmozdulást a Momentum helyi szervezete jelentette be.
március 30., 06:17
- Belföld
Kiadták a figyelmeztetést, jönnek a zivatarok és viharos széllökések
A csúcshőmérséklet 10 és 15 fok között alakul.
március 31., 05:54
- Belföld
Csúcsforgalom lesz vidéken, a Fidesz vezetői is országjárásra indulnak
A körút fókuszában Ukrajna esetleges európai uniós csatlakozása áll.
március 30., 12:32
- Belföld
Felszínre hozni a kimondhatatlant – agyagba gyúrják traumáikat a mentális betegek a Nyírőben
Az intézményben terápiás kert is szolgálja a betegek gyógyulását és a dolgozók rekreációját.
március 30., 11:57
- Belföld
Túl vagyunk az óraátállításon, de ma még bőven érhetik meglepetések
Óra előre, vonatok hátra.
március 30., 08:54
- Belföld
Májustól már Makón gyártják a Coca-Cola fémdobozait
Javítja a járásban a foglalkoztatottságot.
március 30., 11:56
- Belföld
Egyhavi csapadék hullott Magyarországon egy hét alatt
Csak az északnyugati országrész úszta meg.
március 30., 12:55
- Címlapon
Jócskán alulmaradt Vidnyánszkyék jelöltje a társulati szavazáson
A jelenlegi vezetés sem szerezte meg a többséget Székesfehérváron.
54 perce
- Belföld
Karácsony Gergely életében először vétózhatott volna, de Vitézy Dávid szerint lejárt a háromnapos határideje
Facebookon szállt bele egymásba a főpolgármester és a Podmaniczky Mozgalom vezetője.
március 30., 11:55
- Belföld
Bombafenyegetés miatt állt le a vonatközlekedés Érd és Pusztaszabolcs között
Intézkednek a rendőrök, jelentős változásokra kell készülni.
március 30., 16:11
- Címlapon
Kamala Harris kampányfőnöke leszociopatázta Donald Trumpot
Egy frissen megjelenő könyvben több kínos részletet felfednek az akkori eseményekről.
39 perce
- Belföld
Mentális betegséggel küzd az iskolai mészárlásra és politikusok kivégzésére készülő magyar gimnazista
A bíróság elrendelte a 19 éves férfi letartóztatását.
március 30., 12:50