Bűnösnek találták a behúzott kerékkel landoló pilótát

2004.10.04. 16:48
Pénzbírságra ítélte a bíróság a Theszalonikiben kis híján lezuhanó Malév-gép személyzetét. A gép pilótája elsőre behúzott futóművel próbált meg landolni, átstartolás közben a gép a földet súrolta. Az ügyész szerint a börtönbüntetés nem indokolt.
Bűnösnek találta a légiközlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségében a Pesti Központi Kerületi Bíróság hétfőn annak a Malév gépnek a személyzetét, amelyik kis híján lezuhant négy évvel ezelőtt Görögországban. A bíróság, helyben hagyva a vád javaslatát, a gép kapitányát százharmincötezer forint, a gép másodpilótáját és fedélzeti mérnökét fejenként százötezer forint pénzbírságra ítélte.

Az első- és a másodrendű vádlott védői három nap gondolkodási időt kértek, a harmadrendű vádlott a helyszínen fellebezett, esetében az ítélet nem jogerős. "Tizennyolc évi repülési tapasztalattal, hétezer repült órával a hátam mögött nem tudom elfogadni az ítéletet", nyilatkozta az elsőrendű vádlott, a gép kapitánya az Indexnek, valószínűsítve a fellebbezést.

A három vádlott (Fotó: Nagy Attila)

Nem érdemelnek börtönt

"Nincs szükség végrehajtandó, vagy felfüggesztett börtönbüntetésre", mondta az eljáró ügyész vádbeszédében. Főbüntetésként pénzbüntetést javasolt. Az ügyész ugyan kérhette volna a vádlottak eltiltását a munkavégzéstől, mivel azonban a vádlottak repülési engedélyét a baleset után bevonták, ezt nem tartotta lényeginek.

A védelem mindhárom vádlott esetében a felmentést indítványozta, érvelése szerint a vészhelyzet a görög légiirányítás hibájából állt elő, a magyar személyzetnek köszönhetően azonban nem fordult tragédiába.

2000. július 4-én este a Malév 260-as járata kétszer próbált leszállni Thesszaloniki repterén, mivel első alkalommal nem nyílt ki a a Tu-154-es futóműve, ezért másodszorra sikerült csak a pilótának letennie a gépet. A repülőgép 86 utasa épségben átvészelte a légi incidenst, ami tragédiába is torkollhatott volna.

Két landolás

Az első landolási kísérlet - azaz átstartolás, vagyis a leszállás után rögtön magasba emelkedett a jármű - során megsérült a gép hátsó traktusa, így nem volt olyan állapotban, hogy hazarepüljön. A görög vizsgálóbizottság megállapította, hogy az első landolási kísérletkor nem volt kinn a gép futóműve, ugyanakkor a műszaki berendezések működőképesek voltak a TU-154-esen és az irányítótoronyban is. Másodszorra már működött a futómű, ezért műszaki hiba aligha lehet az eset kiváltó oka. Kedvező volt az időjárás is, így nem valószínű, hogy külső körülmények idézték volna elő a különleges veszélyhelyzetet.

A Malév egyik Tu-154-ese (2001-ben vonták ki az utolsót a Malév flottájából)

Fogalmuk sem volt

Pár nap múlva a légiirányítók és a pilóták beszélgetését rögzítő magnófelvételek alapján már tudni lehetett, hogy a kis híján szerencsétlenül járt Malév gép a futómű kiengedése nélkül próbált meg leszállni. A manővert az irányítótoronyból távcsővel figyelő görög szakemberek észlelték, hogy a gép behúzott futóművel közelíti a leszállópályát, ezért azonnal utasítást adtak az átsartolásra, de a gép ekkor már vészesen alacsonyan volt, így a földet érés után hatalmas szikraesőt húzva közel négyszáz métert csúszott a hasán, mielőtt ismét a magasba emelkedett volna. Ugyancsak a magnószalag igazolta, hogy a pilótáknak feltehetőleg fogalmuk sem volt arról, miért kell átstartolniuk: a felvételek szerint a légiirányítóktól érdeklődtek a szokatlan manőver okáról.

A második leszállás nyitott futóművel szerencsére sikeres volt, annak ellenére, hogy a gép törzsének teljes alsó része, az egyik szárny és a fékszárnyak is súlyosan megsérültek. A Malév a repülőgépet selejtté nyilvánította, mivel a javítási munkák többe kerültek volna, mint a használt gép eladásából származó bevétel.

Légi közlekedés veszélyeztetése

A magyar rendőrség légi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének alapos gyanúja miatt rendelt el 2000 szeptemberében nyomozást, akkor még ismeretlen tettes ellen. Két évvel később elbocsátották állásából, és büntetőeljárást indítottak a gép 44 éves kapitánya ellen. A pilóta állítja: nem hibázott. Elmondta, hogy a leszálláskor több gép volt Thesszaloniki légterében, ezért állandóan új utasítást kaptak a légiirányítóktól, majd mielőtt leszálltak volna a kijelölt kifutópályára, észrevette, hogy ott már két gép is áll, ezért felülbírálta a görög légiirányítók utasítását.