Judit
2 °C
7 °C

Elfelejtették kiengedni a Malév-gép futóművét?

2000.07.12. 15:25
A másodpilóta feledékenysége miatt közelítette meg behúzott futóművel a szaloniki repülőtér leszállópályáját a Malév TU-154-ese - adta hírül a HavariaPress hírügynökség, az emlékezetes görögországi ,,majdnem-baleset" kapcsán. Az Indexnek mindezt a görög vizsgálóbizottság tagja, Heralakos Kaiklis nem tudta megerősíteni, elmondta viszont: véleménye szerint a szaloniki légiirányítók mentették meg a magyar gépet, ők figyelmeztették ugyanis a magyar gép pilótáit, és ezért tudott ,,átstartolni", újra felszállni a leszállópályáról a TU-154-es.

A thesszaloniki repülőtéren a légiirányítók és a pilóták beszélgetését rögzítő magnófelvételek szerint egyértelmű, hogy a múlt hét kedden kis híján szerencsétlenül járt Malév gép a futómű kiengedése nélkül próbált meg leszállni - tudta meg a HavariaPress.

A manővert az irányítótoronyból távcsővel figyelő görög szakemberek észrevették, hogy a gép behúzott futóművel közelíti a leszállópályát, ezért azonnal utasítást adtak az átsartolásra, de a gép ekkor már vészesen alacsonyan volt, így a földet érés után hatalmas szikraesőt húzva közel 400 métert csúszott a hasán, mielőtt ismét a magasba emelkedett volna - közölte a hírügynökség.

Ugyancsak a magnószalag vizsgálata igazolta a HavariaPress szerint, hogy a pilótáknak fogalmuk sem volt arról, miért kell átstartolniuk: a felvételek szerint a légiirányítóktól érdeklődtek a szokatlan manőver okáról. A második leszállás nyitott futóművel immár sikeresnek bizonyult annak ellenére, hogy a gép törzsének teljes alsó része, az egyik szárny és a fékszárnyak is súlyosan megsérültek.

A görögök részben cáfolnak

Heralakos Kaiklis, a görög vizsgálóbizottság tagja ugyanakkor az Indexnek nem tudta megerősíteni a HavariaPress híreit. Elmondta, hogy a gép fekete dobozát csak a jövő héten hallgatják, illetve vizsgálják meg, méghozzá Németországban. A görög légügyi hatóságok álláspontja ugyanis az, hogy csak egy semleges területen, harmadik fél teszthelyiségeiben lehet objektíven kivizsgálni az ilyen eseteket.

Kaiklis úr elmondta azonban, hogy a gép futóműve valóban nem volt lenn az első landoláskor, és erre a görög irányítók figyelmeztették a magyar pilótákat.

A HavaraiaPress információi szerint a Malév a repülőgépet selejtté nyilvánította, mivel a rajta elvégzendő javítási munkálatok többe kerülnének, mint a használt gép eladásából származó bevétel.

A balesethez részben az is hozzájárulhatott a hírügynökség szerint, hogy a kapitány kikapcsoltatta a földközelségét jelző dudát. A futómű kiengedése ennél a leszállásnál a másodpilóta feladata lett volna, de az iskolát nemrég befejező pilóta - akinek ez volt a negyedik nemzetközi útja - ezt elmulasztotta.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?