Elfelejtették kiengedni a Malév-gép futóművét?

2000.07.12. 15:25
A másodpilóta feledékenysége miatt közelítette meg behúzott futóművel a szaloniki repülőtér leszállópályáját a Malév TU-154-ese - adta hírül a HavariaPress hírügynökség, az emlékezetes görögországi ,,majdnem-baleset" kapcsán. Az Indexnek mindezt a görög vizsgálóbizottság tagja, Heralakos Kaiklis nem tudta megerősíteni, elmondta viszont: véleménye szerint a szaloniki légiirányítók mentették meg a magyar gépet, ők figyelmeztették ugyanis a magyar gép pilótáit, és ezért tudott ,,átstartolni", újra felszállni a leszállópályáról a TU-154-es.

A thesszaloniki repülőtéren a légiirányítók és a pilóták beszélgetését rögzítő magnófelvételek szerint egyértelmű, hogy a múlt hét kedden kis híján szerencsétlenül járt Malév gép a futómű kiengedése nélkül próbált meg leszállni - tudta meg a HavariaPress.

A manővert az irányítótoronyból távcsővel figyelő görög szakemberek észrevették, hogy a gép behúzott futóművel közelíti a leszállópályát, ezért azonnal utasítást adtak az átsartolásra, de a gép ekkor már vészesen alacsonyan volt, így a földet érés után hatalmas szikraesőt húzva közel 400 métert csúszott a hasán, mielőtt ismét a magasba emelkedett volna - közölte a hírügynökség.

Ugyancsak a magnószalag vizsgálata igazolta a HavariaPress szerint, hogy a pilótáknak fogalmuk sem volt arról, miért kell átstartolniuk: a felvételek szerint a légiirányítóktól érdeklődtek a szokatlan manőver okáról. A második leszállás nyitott futóművel immár sikeresnek bizonyult annak ellenére, hogy a gép törzsének teljes alsó része, az egyik szárny és a fékszárnyak is súlyosan megsérültek.

A görögök részben cáfolnak

Heralakos Kaiklis, a görög vizsgálóbizottság tagja ugyanakkor az Indexnek nem tudta megerősíteni a HavariaPress híreit. Elmondta, hogy a gép fekete dobozát csak a jövő héten hallgatják, illetve vizsgálják meg, méghozzá Németországban. A görög légügyi hatóságok álláspontja ugyanis az, hogy csak egy semleges területen, harmadik fél teszthelyiségeiben lehet objektíven kivizsgálni az ilyen eseteket.

Kaiklis úr elmondta azonban, hogy a gép futóműve valóban nem volt lenn az első landoláskor, és erre a görög irányítók figyelmeztették a magyar pilótákat.

A HavaraiaPress információi szerint a Malév a repülőgépet selejtté nyilvánította, mivel a rajta elvégzendő javítási munkálatok többe kerülnének, mint a használt gép eladásából származó bevétel.

A balesethez részben az is hozzájárulhatott a hírügynökség szerint, hogy a kapitány kikapcsoltatta a földközelségét jelző dudát. A futómű kiengedése ennél a leszállásnál a másodpilóta feladata lett volna, de az iskolát nemrég befejező pilóta - akinek ez volt a negyedik nemzetközi útja - ezt elmulasztotta.