Panist megbüntették - Raikkönen pontszerző

2001.03.05. 17:56
Módosult az ausztrál futam végeredménye, miután a versenybíróság utólag 25 másodperces büntetéssel súlytotta a negyedik helyezett Olivier Panist és a tizedik Jos Verstappent.
Olivier Panis
Tilosban előzött
Mindkét pilóta a sárga zászlós figyelmeztetés alatt előzött, ezért kapták a büntetőszekundumokat. Verstappen esetében ennek semmi jelentősége sincs, mert a holland a tizedik helyen végzett, azonban Panis, aki a pályán negyedikként futott célba, a 25 egység hozzáadását követően a hetedik pozícióba szorult vissza. Így negyediknek jött föl Heidfeld, mögötte pedig Frentzen és Raikkönen végzett az első hatban. Kimi Raikkönen tehát élete első Forma-1-es versenyén pontot szerzett, erre legutóbb Pedro de la Rosa 1999-es debütálásakor volt példa. A sportág történetében a 21 éves finn az ötvenedik pilóta, akinek ez a bravúr sikerült.

A futam után egy nappal azonban természetesen még mindig az emberéletet követelő baleset a legfőbb téma.

Hétfőn nyilvánosságra hozták az elhunyt pályabíró kilétét: a kétgyermekes családapa, aki a Melbourne-től több mint 2000 kilométerre lévő Queenslandből érkezett, 52 évet élt, neve Graham Beveridge. A futam szervezői, valamint a Williams és a BAR istálló máris jelezték, hogy anyagilag támogatják az áldozat családját, valamint mindazt a kéttucatnyi nézőt, akik a baleset során kisebb sérüléseket szenvedtek.

A szerencsétlenség hivatalos vizsgálata is megkezdődött, még vasárnap lefoglalták Ralf Schumacher Williams-BMW-jét és Jacques Villeneuve BAR-Hondáját. Eddig annyit tudtak megállapítani az eset körülményeiről, hogy a kerék, mely agyonütötte a pályamunkást, a védőkerítésen lévő menekülőnyíláson át jutott a pályán kívülre. Ilyen rések minden kanyar előtt találhatóak, s arra szolgálnak, hogy egy esetleges baleset során a mentőalakulatok minél előbb megkezdhessék a segítségnyújtást.

Jos Verstappen
a másik vétkes
A halálesettel és a Forma-1-es aszfaltcsíkokkal kapcsolatban elmondta véleményét Jackie Stewart, a volt háromszoros világbajnok is. A Jaguar istálló jelenlegi tagja, aki a múltban igen sokat tett az F1 biztonságáért, a következőképp vélekedett: "Amikor egy versenygép 200 kilométeres sebességnél a levegőbe emelkedik, az nem autó-, hanem valósággal repülőgépszerencsétlenség. A mi felelősségünk az, hogy ezeket a baleseteket a pálya határain belül tartsuk. Szinte hihetetlen, hogy az alkatrészek milyen messzire képesek repülni. Teljesen biztonságos csak az lenne, ha égig érő kerítéseket építenénk. Ilyenkor leginkább a nézők, s méginkább a pályamunkások vannak veszélyben, ezért az ő védelmükre mégerősebb és mégmagasabb szerkezeteket kell építenünk, s talán a tribünöket az aszfalttól kicsit távolabb tolnunk."

Jean Todt, a Ferrari csapatfőnöke osztotta kollégája, a mcLarenes Norbert Haug véleményét, miszerint az autósportban a teljes biztonság utópia. "Bármennyire is sajnálatos, a halál lehetősége része a Forma-1-nek. Az utóbbi időben a pilóták életének védelmére igen sok intézkedés történt. Természetesen a pálya mellett dolgozókat is jobban kellene óvni, ám egy bizonyos kockázati tényező örökké maradni fog." - mondta a francia szakember.

Most pedig halljuk, hogyan vélekedett az ausztrál sajtó a hétvége eseményeiről. The Age: "A versenyek során általában Schumi és a Ferrari az első. Ezentúl azonban még jobban oda kell figyelni arra, hogy az emberélet mindennél előbbrevaló."

The Australian: "Játszd újra, Schumi! A német az első pilóta, aki az ausztrál nagydíjak történetében képes volt két egymást követő évben győzelmet aratni. A vasárnapi a gyorsak és - sajnálatos módon - a halottak versenye volt."

Természetesen Olaszországban is a címlapon kaptak helyet a melbourne-i események. Az újságírók ódákat zengenek a Ferrari és Schumacher győzelméről, azonban felhívják a figyelmet a visszafogott ünneplésre is. Kiemelik, hogy a Scuderia győzelmeit követő tradicionális fioranói ünnepség most elmaradt.

Érthető, hogy a déli féltekén a pilóták sem ünnepeltek, azonban Hakkinen és Villeneuve gondjait tetézte, hogy karamboljaik után még a helyi kórházat is fel kellett keresniük. Szerencsére egyik versenyző sem szenvedett komoly sérüléseket, húzódásokkal és rándulásokkal megúszták a kétszáz kilométeres sebesség fölött történt ütközést.