Judit
-2 °C
8 °C

Baumgartner: állami támogatással a Forma 1-be

2003.12.22. 12:53
Hétfőn minden akadály elhárult az elől, hogy 2004-ben magyar versenyző legyen a Forma-1-ben, miután Gyurcsány Ferenc sportminiszter bejelentette: a kormány négymillió dollárral támogatja Baumgartner Zsolt indulását. A legrangosabb autós sorozatban már bemutatkozott magyar pilóta így elfogadhatja a Minardi szerződését, amit még ma aláírhat Londonban.
Többhónapos szponzorkeresés végére tett pontot hétfőn Budapesten a Kempinski szállóban Gyurcsány Ferenc sportminiszter, amikor bejelentette: állami pénzekkel is támogatják az első magyar Forma 1-es versenyzőt, Baumgartner Zsoltot. Az idén éppen a Hungaroringen debütáló pilóta szerepléséhez négymillió dollárral, körülbelül 850 millió forinttal járul hozzá a kormány.

'Elképesztő tehetség'

Tekintse meg képeinket!
Ez egyelőre garanciavállalás formájában, a költségvetés tartalékából valósul meg - az összeg a három-négy százalékát teszi ki a teljes keretnek -, és a mostani bejelentést majd január hetedikei ülésén véglegesíti a kabinet. A tárca vezetője egyúttal jelezte: befektetésről van szó, hiszen egy olyan társaságot hoznak létre, amely birtokolja a pilóta versenyzésével összefüggő jogokat.

A határozat indoklásául a miniszter elmondta: minden kormány feladata, hogy egy "elképesztő tehetséggel rendelkező pilótának lehetőségeihez mérten segítséget adjon. Sokat vacilláltunk, tanakodtunk, amíg a döntés meghoztuk, de a magyarság örül a magyar emberek sikereinek, így Zsolt mellé álltunk." Gyurcsány nem titkolta: szereti a Forma-1-et, mint minden más sportágat is. Azt sem rejtette véka alá, hogy még délelőtt is tárgyaltak a szerződés részleteiről, és hogy Medgyessy Péter miniszterelnök mondta ki a végső szót.

A Minardi is megmenekül

Minardi-Cosworth
Telephely: Faenza (Olaszország)
Csapatfőnök: Paul Stoddart
Technikai igazgató: Gabriele Tredozi
Idei autó: Minardi PSO3
Idei motor: Cosworth Racing CR-3
Összes futam a Forma-1-ben: 304
Első rajtkocka: 0
Futamgyőzelem: 0
Pontszám: 29
A miniszter hozzátette: egy éven keresztül jár a pénz a vállalkozásnak, melynek vezetője, Baumgartner menedzsere, Frank Tamás. A négymillió dollár - az összeg másik felét a pilóta szponzorai adták össze - nemcsak Baumgartner szerződését, hanem az istálló csődtől való megmenekülését is jelenti. Gyurcsány reményét fejezte ki, hogy egy év után már nem lesz rájuk szükség, mert értékesíthetik a cserében megkapott reklámfelületeket, mindkét oldalát, orrát és vezető szárnyát. "Van még előttünk feladat" - mondatával a politikus hangsúlyozta, hogy a neheze még most következik. Gyurcsány arra is felkészült, hogy támadni fogják a döntés miatt.

Baumgartner tehát elfogadhatja a Minardi szerdán felkínált szerződésajánlatát, és beülhet Paul Stoddart egyik autójába. Frank Tamás, úgy fogalmazott, felhatalmazása van Paul Stoddartól, a Minardi csapatfőnökétől, hogy bejelentse: kedden aláírják a versenyzői szerződést.

Jordan helyett Minardi és Gyurcsány

A magyar versenyző sokáig a Jordanhez tartott, abba a csapatba, amelyben augusztusban a Hungaroringen bemutatkozott, majd az Olasz Nagydíjon élete első teljes F1-es versenyét is teljesíthette. Eddie Jordan csapatfőnök azonban a mostaninál egy-két millió dollárral több szponzori pénz összeszedését szabta feltételül, és amíg ez elhúzódott, előbb Nick Heidfeldet igazolta le, majd Jos Verstappen került közel a szerződéshez.

Frank Tamás ekkor a Minardit célozta meg, és az olasz-ausztrál csapat múlt szerdán szerződéstervezetet küldött Budapestre. Csütörtökön a csapat tulajdonosa, Paul Stoddart úgy nyilatkozott , "kilencven százalék az esélye annak, hogy a Baumgartner Zsolt 2004-ben Minardival vesz részt az F-1-es futamokon", de aznap késő este mégis úgy tűnt, mégsem jöhet létre a megállapodás.

Baumgartner eddigi pályafutása
1994-1997: gokart (csapat: TonyKart)
1997: Forma Ons Renault (Dark Dog Lechne R.T.)
1998: Forma Renault (La Filiére)
1999: Forma Renault 2000 (Cram Competition)
2000: Forma-3 (GM Motorsport)
2001: Forma-3 (Trella Motorsport)
2001: Forma-3000 (Prost Junior Team)
2002: Forma-3000 (Nordic Racing Team)
2003: Forma-3000 (Coloni Motorsport)
A versenyző menedzsmentje ugyanis nem tudott a már meglévő támogatókhoz újabbakat találni, a szükséges pénznek csupán a fele állt rendelkezésre. Kiderült viszont, hogy korábban a gyermek-, ifjúsági- és sportminiszter, Gyurcsány Ferenc ígéretet tett, ha a pénz fele meglesz, a másik felét a magyar kormány érdekeltségébe tartozó cégek állják, ám miután a minisztérium nem találta megfelelőnek a Baumgartner szponzoraitól kapott garanciákat, úgy látszott, a Minardi-szerződés is meghiúsul.

Amikor pedig hétfőn Frank Tamás és Gyurcsány a Kempinskibe invitálta az újságírókat, már biztosra vehette mindenki: a sportkormányzat a korábbi húzódozás ellenére besegít, Baumgartner pedig beülhet a Minardiba. Az kérdés, hogy az első magyar Forma 1-es pilóta mire lesz képes a gyengébbek közé tartozó autóval, egy biztos, Gyurcsány vezetni már nem segíthet.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!