Vilma
-7 °C
4 °C

Éjjeli futamokat terveznek a Forma-1-ben

2005.08.05. 12:19
Növelni akarja a Forma-1-es futamok nézettségét a sorozattól korábban elszakadással fenyegetőző, motorgyártókat és csapatokat tömörítő szervezet, a GPMA. Megbízott szóvivőjük, a McLaren-főnök Ron Dennis elárulta, ennek érdekében főműsoridőben kezdenének néhány futamot, és gondoltak az éjjeli versenyzésre is.
Éjjel láthatunk Forma-1-es futamokat, ha a GPMA-nek (Grand Prix Manufacturer's Association), az F1-es konstruktőrök szervezetének sikerül megvalósítania terveit.

A szervezet a 2007-ben lejáró, a sorozat feltételeit szabályozó Concorde-szerződés meghosszabbításáról már hónapok óta vitázik a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) elnökével, Max Mosleyval, ám az utóbbi hetekben közeledtek a felek. A GPMA szabálytervezetet juttatott el a szövetséghez, amely korábban szintén benyújtotta módosítási javaslatait. A Forma-1 gyártói és csapatfőnökei szerint a két dosszié rengeteg pontban egyezik.

Ötven százalékkal növelnék a nézettséget

"Azt szeretném, ha öt éven belül másfélszeresére nőne a futamok nézettsége, és még több rajongóhoz jutnának el a közvetítések" - nyilatkozta az Independent című angol lapnak a GPMA nem hivatalos szóvivője, Ron Dennis.

A McLaren-Mercedes első embere képviselte az utóbbi időben a régebben elszakadással fenyegetőző istállókat, és ezúttal ő beszélt az eddig nem közölt terveikről is. "Javítani szeretnénk a promóción, látványosabb versenyeket akarunk és több csapatot" - mondta, azaz elképzeléseik valóban egyeznek az FIA céljaival.

A GPMA az eddig sem alacsony nézettségen - mintegy 100 millió érdeklődő futamonként - is javítani akar, ha kell extrém módszerekkel. Egyik tervük, hogy televíziós főműsoridőbe helyezik a nagydíjak kezdési időpontját.

Reflektorokat használnának


NASCAR

"Nem kizárt, hogy a nagydíjak rajtját a helyszíntől függően változtatjuk. Elképzelhető, hogy este versenyzünk, reflektorok fényében" - beszélt a merész tervről Dennis.

Az F1 kezdési időpontja kora délután egy vagy két óra helyi idő szerint. Az európai tévénézők számára a Brazil, az Amerikai- és a Kanadai Nagydíj startol este nyolc körül, míg a távol-keletiek és az ausztrál hajnalban kezdődnek.

A NASCAR-ban megszokott az éjjeli futam

A sötétben versenyzés persze nem Dennisék ötlete, az amerikai NASCAR-ban rendszeresen futnak éjjel, de csak oválpályán. Azokon az autókon sincs lámpa, a látást, illetve láthatóságukat a kerítés fölé szerelt fényszórók biztosítják.

Épített pályán viszont nem igazán tűnik megvalósíthatónak az éjjeli futam, hiszen óriási területeket kellene tökéletesen bevilágítani, ám városban, például Monacóban, elképzelhető lenne a lámpafényes indulás.