Hova tűnt 30 ezer néző a Hungaroringről?

2014.07.29. 19:41
Több mint 30 százalékkal, 32 ezer emberrel kevesebben voltak a vasárnapi mogyoródi Forma-1-es futamon, mint egy évvel ezelőtt. Az okok szerteágazóak, több negatív hatás érvényesült egyszerre, megpróbáltuk összeszedni mindet.

Önmagában az, hogy a Hungaroringen nem voltak annyian, mint egy éve, még nem lenne annyira aggasztó, a 67 ezres versenynapi létszám nem túl vészes, csakhogy 2013-ban ez a szám 99 ezer volt.

De az előző futamon, a Hockenheimringen is kirívó nézőszámesés volt, csak 52 ezren mentek ki. A németek pánikolnak, mert azon a hétvégén jóval többen voltak kint a Nürburgringen egy kamionos versenyen, mint attól 200 km-re, a Forma-1-en.

Futball-világbajnokság volt pár hete

A német futam csak egy héttel, a magyar kettővel követte a németek futball világbajnoki győzelmét, így ezzel is indokolható a nézőszám-csökkenés, és azt tekintve, hogy vb-t négyévente rendeznek, míg F1-futam minden évben van, az is lehet, hogy ebben az évben sokan inkább Brazíliába a vb-re mentek a megtakaritásaikból. De necsak Németországból és Európából, hanem Magyarországról is.

Ezt valószínűsíti az a szemmel is látható tény, hogy a legdrágább jegyek fogytak legkevésbé, a főtribünökön mind Hockenheimben, mind a Hungaroringen csak lézengtek a nézők. Itthon egészen abszurd volt a helyzet, a pilótáknak nem volt kinek integetniük. Egyértelmű, hogy a tehetősebbek maradtak távol a legnagyobb mértékben a hungaroringi futamtól - ők azok, akik megtehették, hogy Brazíliába menjenek nemcsak vb-futballt nézni, de nyaralni is.

A gyenge német nézőszámok miatt a Hungaroringen már gyors tanácskozást is tartottak a csapatvezetők Bernie Ecclestone-nal, hogy miként lehetne látványosabbá, kívánatosabbá tenni az F1-et. Megoldás egyelőre nincs, de a korábbi csapatfőnök Flavio Briatore lehet a kulcsember, az ő feladata lesz különleges tanácsadóként, hogy javaslatokat tegyen az izgalom fokozásra.

Jó 10 év után újra van konkurens versenyünk

A futballnál nyomósabb és kézzel foghatóbb érv a néptelenedés mellett mind Németországra, mind hazánkra vetítve: az Osztrák Nagydíj.

Ausztria 2003 után került vissza az F1-naptárba, egy hónappal a Magyar-, három héttel a Német Nagydíj elé, mindkettő helyszínétől pár száz kilométer távolságra. Ott teli is voltak a lelátók, mint ahogy utána Silverstone-ban is, vagyis jól látható, hogy nem globális probléma áll a német és a magyarországi visszaesés mögött. Silverstone-ban még a pénteki szabadedzésre is 105 ezren mentek ki, kétszer annyian, mint Hockenheimbe a versenynapra.

A külföldi, elsősorban német nézők közül jó 6-7 ezer választhatta inkább Ausztriát Németország helyett, és vélhetően legalább ennyien nem jöttek el hozzánk sem nyugatról. Ebből is látható, hogy a németek problémája – legalábbis a külföldi szurkolók estében – több ponton összeér a magyar futam nézőszámának csökkenésével. Sokan inkább Ausztriába mentek, a Red Bull 80 millió euróból újította fel azt a pályát, luxuskörülményeket teremtett Hockenheimhez és a Hungaroringhez képest. Új is volt, már csak emiatt is kíváncsiak voltak rá az emberek.

Gyulai Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója már előzetesen is kiemelte az Osztrák GP szerepét a csökkenő jegyeladásokban, de még július elején is elérhetőnek látta a négy napi, 220 ezres össznézőszámot, ami végül csak 170 ezer lett. (Csütörtökön már nyílt nap van, boxlátogatás, ezeket a nézőket is számolni szokták.)

A futball-vb, a Német Nagydíj gyenge látogatottsága és a visszatérő Osztrák Nagydíj mellett Gerstl Péter, a Hungaroring alelnöke megemlítette a hazai futammal egybeeső vízilabda-Eb-t is, amely szintén számos nézőt csábított el a versenyhétvégétől. Emellett a foci-vb kapcsán a televízió-vásárlásokkal is kiköltekezték magukat a magyar szurkolók, az ausztriai verseny pedig közel 15 ezer osztrák nézőt vonzott el a Hungaroringről, fűzte még hozzá Gerstl. A szomszédos futam miatt nem aggódik, 2003-ig jól megvolt egymás mellett az ő nagydíjuk és a miénk, szerinte az újdonság ereje nagyban hozzájárult az ottani látogatottsághoz.

Átlagosan a német nézők aránya 25 százalék szokott lenni, a magyaroké 20-23 százalék, ám az említett tényezők miatt mindkettő alacsonyabb volt idén a megszokottnál. De a Hungaroringnél nem aggódnak, hiszen jövőre se vb, sem Eb nem lesz.

Nem nyernek a kedvencek

A németek és a magyarok pechje is, hogy hiába vezeti toronymagasan német csapat, a Mercedes a világbajnokságot, ráadásul hiába van német, Nico Rosberg az élen, egyik sem húzónév. A Mercedes egy alig négyéves istálló, nincs komoly szurkolótábora, és nem is úgy néz ki, hogy valaha is lesz.

Az olyan történelmi csapatokkal, mint Ferrari, McLaren, vagy akár a Williams, sőt a még csak 10 éves Red Bull is, nem versenyezhet népszerűségben. A Mercedes identitása az ötvenes években kiveszett a Forma-1-ből, hiába vannak itt motorszállítóként 20 éve, 40 év hiányzást képtelenség behozni. Pontosan tudják ezt ők is, illetve persze még remélik, hogy be lehet, ezért is vettek maguknak saját névre egy istállót Ross Brawntól, aki meg egy évvel korábban a Hondától vette meg ugyanazt. Identitást nem lehet vásárolni, sem párév alatt felépíteni.

Nico Rosberget pedig, bármilyen ügyes is, nem lehet a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelhez, vagy éppen a hétszeres bajnokhoz, a 2012-ben - a Merciből - végleg visszavonult Michael Schumacherhez hasonlítani. Talán kedvelik, de nem rajonganak érte, maximum az ötévesek választják kedvencnek, mert azok még Vettel győzelmei idején is túl kicsik voltak.

Vettel az idén meg nem vonz annyi nézőt, ugyanis nem nyer. Négy év uralkodás után szenved a Red Bull-lal, Daniel Ricciardo rendre jobban teljesít. Vettel futamon csak kétszer tudott az ausztrál előtt végezni, Ricciardo már kétszer is győzött a szezonban, a bajnok egyszer sem.

Egycsapatos a világbajnokság

Ha meg a németek a saját futamukra nem mentek ki, nyilván hozzánk sem fognak eljönni a júliusi forróságban, pláne úgy nem, hogy végül is tét nélküli a verseny. A Hamilton-Rosberg-párharcért lehet lelkesedni, Prost-Sennához hasonlítani, de egyrészt egyikük sem Prost, se nem Senna, másrészt, ha egy szurkoló nem kedveli őket, tökmindegy neki, hogy melyik nyer. Azt meg, hogy eső és klasszisverseny lesz a Hungaroringen, előre látni nem lehetett.

Készülnek a harmincadikra

Jövőre rendezik a 30. Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroringen, amit megfelelő módon szeretnének megünnepelni a szervezők. Gerstl Péter előzetesen annyit árult el, hogy a szombati napot egy hatalmas retrokoncert zárja majd az elmúlt 30 év külföldi és magyar sztárjaival, illetve, hogy a hétvégére egy betétversenyt is szerveznek az utolsó három évtized klasszikus versenyautóival. Többek között olyan versenyzőkkel, mint Niki Lauda vagy Gerhard Berger.

A Mercedes eddig 11 futamból 9-en győzött, a vb-cím Rosberg és Hamilton között dől majd el, de csak később, hiszen a Hungaroring előtti 14, a mostani 11 pontos különbség semmi, a legvalószínűbb, hogy az utolsó, duplán számító futamon múlik a világbajnokság. Vagyis még annak a lehetősége sem volt meg, hogy nálunk lássanak német bajnokavatást, mint anno Schumacherét. Tegyük hozzá, szerencsére, mert egyrészt akkor a szezon teljes érdektelenségbe fulladna, másrészt még ennyien sem jöttek volna el: Rosberg vb-jét közel sem várja annyira Németország, mint Vettelét vagy Schumacherét várta.

Ráadásul nemcsak a Mercedesnek és Rosbergnek, de Hamiltonnak sincs túl nagy tábora itthon, így még ő sem nagyon mozgathatta meg az embereket, ahogy a feltörekvő, de még ismeretlen nyertes, Daniel Ricciardo se fogja. (A fiatal RBR-es érdektelensége egy másik problémát is felvet, az újakra mintha kevéssé lenne nyitott a magyar közönség, Ricciardo fél év alatt középkedvelt sem lett.)

Kínlódik a Ferrari, szenved Raikkönen

Plusz egy ok a néptelenedésre a Ferrari. Az itthon is nagy kedvenc csapat idén annyira sincs sehol, mint tavaly, 10-ből egy versenyt nem tudtak megnyerni. Alonso másodszor volt csak a dobogón itt, a Hungaroringen, a vb-pontversenyben negyedik. Ráadásul csapattársa épp a magyar F1-drukkerek kedvence, Kimi Raikkönen, aki, ha menne neki, hozhatna egyrészt hazánkból jó pár ezer nézőt a Hungaroringre, az ő hazájából, Finnországból meg még többet. De azért, hogy lássák hatodiknak befutni, ami ráadásul az ez évi legjobb eredménye, csak a hülyeségig megszállott rajongók, vagy a legjobban unatkozók fognak Finnországból ideutazni.

A sok hiányzó fan ellenére akadtak azért újak is, Kevin Magnussenért tribünnyi dán jött ide, nekik nincs saját futamuk, és mivel itt van Pest, egészen jó hosszúhétvégi programnak tűnhetett elutazni hozzánk megnézni őt. Mindenképpen jobb szórakozás itt tölteni három napot, mint Hockenheimben vagy a másik metropoliszban, Spielbergben, Ausztriában. 

Az ő jelenlétük viszont nem kompenzálta a hiányzók létszámát. Tavaly abszolút nézőcsúcs volt a Hungaroringen, a négy napon 247 ezren, a futamon 99 ezren voltak kint, várható volt a visszaesés. Mert így volt ez 2008-ban is, a korábbi csúcs esetén, hiszen a rákövetkező évben csak 198 ezren vettek jegyet, igaz, az csak 18 százalékos csökkenés volt, szemben a mostani közel 32 százalékos zuhanással.

Mit lehet tenni?

Egyrészt reménykedni, hogy jövőre már nem csak a Mercedes nyer, ennél fontosabb és kivitelezhetőbb a futam erősebb promótálása, főleg külföldön. Az ugyanis a fentiekből látszik, alapjában véve nem a magyarok hiányoztak a pályáról, hanem a külföldiek. Nyári időpontunk van, 20 kilométerre sincs Európa talán legszebb fővárosának központja a célegyenestől, 100 kilométerre a Balatontól. Szórakozási és szórakoztatási lehetőség tehát van bőven, csak a külföldiek figyelmébe kell ajánlani, programokat, utazási csomagokat kialakítani. Ez nem Hockenheim vagy Spielberg, hogy van a Forma-1 meg lehet sörözni a sátor mellett, és kész, a helyzetünk sokkal jobb, de az eddig automatikusan érkező nézőket az Osztrák GP konkurenciája miatt immár meg kell szerezni.

A tévé előtt voltak a szurkolók

A hétvégi Magyar Nagydíj futama az idei Forma–1-es közvetítéssorozat legnézettebbje lett. A szombati időmérő edzést 532 ezren, a vasárnapi versenyt 1 millió 194 ezren nézték végig. A futam alatt a 18-49 évesek közönségaránya 42,7%, míg a felnőtt férfiaké 55,7% volt. A Magyar Nagydíj közvetítéseit a közszolgálati csatornákon összesen 3 millió 145 ezren követték, ez a teljes népesség 34,8 százaléka - olvasható az MTVA hétfői közleményében.