A kegyetlen időmérő megbolondíthatja a Forma-1-et

GettyImages-514306026
2016.03.11. 21:06
Mély vízbe ugrik az F1, mert élesben próbálják ki a kieséses kvalifikációs rendszert. Senki nem tudja, milyen lesz pontosan, de feltételezhetők bizonyos hatások és körülmények. Így például az, hogy feldobja majd a show-t, és az is, hogy valószínűleg Vettel aggodalma sem alap nélküli.

A szezon legnagyobb változását nem az autókban, nem is az átigazolt pilóták között kell keresni: azt a lebonyolítás hozza el idén a Forma-1-ben. A futam nem változik, azon nincs sok mindent variálni, így hát az időmérőt próbálják feldobni egy elég erős intézkedéssel.

Tíz éve a harmados rendszerben kvalifikál a Forma-1, ez marad is. Eddig simán elindult az összes kocsi az első harmadban, az idő leteltekor kiestek a leggyengébb idővel végzők –  mintegy féltucatnyian, számuk az évek alatt változott –, majd a következő harmadban elindultak a megmaradtak, akik közül a leggyengébbek újra búcsúztak, amikor ütött az óra.

A záró harmadban már csak a tíz legjobb jött ki, ők végig körözhettek, aztán az idő leteltekor felállt sorrendben rajtoltak el másnap.

Idén viszont az idő előrehaladtával folyamatosan fogynak, majd elfogynak az autók a pályáról az egyes harmadokban.

Azaz:

  • Az első harmad 16 perces lesz, 7 perc után kiintik azt a pilótát, aki a leggyengébb időt futotta, majd 90 másodpercenként kiintik a leglassabbat, mígnem 15 kocsi marad a pályán. A végén irány a box pár percre, mint eddig.
  • A második harmad 15 perces, hat perc után kiszáll a leglassabb köridős. Utána 90 másodpercenként lehívják a leglassabbat, amíg nyolcan maradnak. Ismét kis pihenő a depóban.
  • Az utolsó harmad 14 perces a nyolc legjobb autóval. Öt perc után megy ki a leglassabb, 90 másodpercenként egyenként a többi, mint az előző két harmadban, mígnem csak két kocsi marad a végső 90 másodpercre, amikor is egymás ellen döntik el, kié lesz a pole pozíció.

Izgalmasnak tűnik

Első olvasatra izgalmasnak tűnik, Nico Rosberg viszont azt mondta, inkább a középmezőny izgulhat, rájuk az élen kevesebb hatással lesz. Bizonyos szempontból igaza van, csakhogy az időkorlát az első két harmadban mindenkit ugyanúgy nyomasztani fog.

Eddig belefért, hogy elrontsák az első kört, a másodikkal vagy akár a harmadikkal simán lehetett javítani a negyedóra alatt, akár az idő lejárta után befejezett körrel is. Most viszont már hét perc után kell feltétlenül egy alapidő, nem fér bele félbehagyott kör, és nem lehet vesztegelni, kivárni a boxban – ez a toppilótákat is ugyanúgy nyomasztani fogja. Hamarabb kell biztosra menni, majd folyamatosan a továbbjutó helyeken kell tartózkodni, azaz jobban oda kell figyelni, de leginkább folyamatosan.

Ez a lebonyolítás ugyanis kegyetlen lesz: hiába lesz valaki élete körén, akár a legjobb részidővel, ha épp ő az utolsó, amikor lecsap a 90. másodperc, mennie kell.

Mindhárom harmad végig kritikus lesz, nem lehet lazítani, főleg nem annak, aki az első helyekre pályázik.

Felkavarhatja az állóvizet

Leginkább az első futamokon lesz mindez érdekes, amíg a versenyzők ki nem ismerik, hogyan is fest ez az egész a valóságban. Ugyanis előre nem próbálják ki a lebonyolítást, az Ausztrál GP időmérője mind a versenyzőknek, mind a szervezőknek mély víz, amiből érdekes dolgok, pontosabban érdekes sorrend is kisülhet. Ahogy megyünk versenyről versenyre, letisztul a dolog, az idény elejét viszont nagyon megkavarhatja az újdonság.

A pilóták reakciója vegyes volt, amikor felmerült a változtatás lehetősége, legtöbbjük azt nem értette, miért azon változtatnak, ami eddig sem volt rossz. A jelenlegi rendszerben is összejöttek egészen izgalmas időmérők, és például a pole pozíció eddig is az utolsó pillanatokban, sokszor a leintés után dőlt el.

Renault egy Mercedes előtt? Az új időmérővel valószínűleg könnyebben előfordulhat
Renault egy Mercedes előtt? Az új időmérővel valószínűleg könnyebben előfordulhat

A Forma-1 legfelsőbb tulajdonosai viszont a rengeteg tavalyi negatív kritika, unalmas hétvégék és versenyek miatt mindenáron bele akartak vinni valamilyen pluszt az új szezonba. A futamon nincs mit változtatni, maximum rémesen mesterséges ötletekkel lehetne beleavatkozni a nagydíj menetébe, amitől mind a pilóták, mind a közönség irtózna. Maradt a következő tétre menő esemény, az időmérő.

Érdekes, hogy jelenleg Sebastian Vettel ágál leginkább az újítás ellen, Daniel Ricciardo és Lewis Hamilton nagyjából egy véleményen van, vagyis nézzük meg, milyen, aztán mondjunk véleményt róla.

A négyszeres világbajnok azt kifogásolja leginkább – amire valószínűleg jól érez rá –, hogy így

könnyebben előfordulhat, hogy nem a leggyorsabb pilóta és csapata lesz a pole pozíción, hanem a legügyesebb, vagy aki a legjobban jön ki a kavarodásból.

Szerinte ez szembemegy a Forma-1 szellemiségével, azaz hogy győzzön a legjobb.

Mindig is ez volt az F1 lényege, amennyire én emlékszem. Ilyen extrém módon megpróbálni változtatni, ez szerintem helytelen. Káosz lesz, kritizálni fogják a pilóták, és kritizálni fogják a drukkerek is.

Látom, hogy jó páran lelkesednek a kiszámíthatatlanságért, de fontos lenne, hogy a végén a legjobb legyen az élen. Nem rajongok az ötletért, azt hiszem, mondhatom ezt minden pilóta nevében – panaszkodott Vettel.

Ahogy már említettük, a világbajnok Hamilton sokkal megengedőbb, és abban sem biztos, hogy a nézők utálni fogják. Ő azt mondta, a legfontosabb, hogy a drukkerek hogyan viszonyulnak majd hozzá, ha látták élesben. 

A lényeg, hogy a rajongók mit szólnak hozzá. Szerintem az eddigivel semmi baj nem volt, én élveztem, ezért nem értem a döntést, de ne vessük el, amíg ki nem próbáltuk. Lehet, hogy mindannyiunkat meglep majd, lehet hogy izgalmasabb lesz, lehet, hogy nem, meglátjuk."

A legjobban Ricciardo világított rá igen egyszerű, magától értetődő kérdésekre.

Hamarabb kell mennünk egy alapkört, szinte azonnal. Nem lehet a boxban lézengeni, a kommunikáció, ami idén nem lesz olyan sima, mint eddig, kulcsfontosságú.

A lényeg tehát, hogy senki nem tudja pontosan, mi fog történni. Sejteni lehet, így valamennyire készülni is lehet rá, vagyis biztosan lesznek naprakészebbek és kevésbé naprakészek. A közép- és kiscsapatok feltehetően rámennek, mert ez nekik jelenthet előnyt: lehetőséget kaphatnak, hogy megkavarják a rajtsorrendet. Azzal pedig már változik a futam is, mert a jó rajthely az utóbbi tíz évben nemhogy fél, de sokszor szinte teljes sikert jelentett. Nem lehet mást tenni, mint várni március 19. reggel hét órát, az ausztrál futam időmérőjének kezdetét.