István, Vajk
17 °C
22 °C

Minimális kétség volt bennem, de eltűnt

GettyImages-825152976
Robert Kubica 142 tesztkörrel tért vissza a Forma-1-be szerdán, a Hungaroringen, majd jó negyedórán át értékelte tesztnapját és saját magát.

Történelmi pillanatot láthattak a Hungaroringen szerdán az újságírók és az a mintegy 1000 néző, aki kijött a pályára megnézni Robert Kubica első köreit egy aktuális, azévi évi Forma-1-es autóban.

A lengyel 2011 elején vezette a Renault azévi F1-kocsiját, megnyerte vele a valenciai tesztet, majd egy olaszországi raliversenyen majdnem meghalt: jobb kezét kis híján amputálni kellett, az orvosok épp csak meg tudták menteni, ahogy az életét is.

Évek alatt jött rendbe, ralizott, F1-es visszatérés szóba sem kerülhetett, mint elmondta, egy évvel ezelőttig, amikor úgy érezte, újra meg tudná próbálni. Excsapata, a Renault adott neki lehetőséget júniusban, a valenciai - nem F1-es - pályán. Utólag elárulták, abszolút csak mert kíváncsiak voltak ők is, illetve Kubica is, hogy mire képes. A 2012-es autójukat vezette, ami jócskán eltér a mostani kocsiktól.

A vártnál sokkal jobban sikerült a próba, így jöhetett az újabb, július közepén, ugyanazzal az autóval, Le Castellet-ben, ami 25 éve volt, és jövőre lesz újra nagydíjhelyszín. Kubica itt is több mint megfelelt, így a következő teszt már élesben ment: a Hungaroringen az volt a tét, hogy képes-e az idei kocsival teljesíteni egy teljes F1-hétvége távját. Ha igen, beszáll a versenybe a Renault egyik fix F1-es helyéért 2018-ra, ezt maga a csapatfőnök nyilatkozta.

A 32 éves újra nem vallott szégyent, a mogyoródi tesztnap feléig, tehát négy óra alatt megtett 76 kört, ami hattal több egy itteni versenytávnál. A napot aztán 142 körrel zárta és negyedik idővel, ami nagyszerűnek tűnik, a megtett táv mindenképp.

Az egyszeres futamgyőztes anno a mezőny egyik legkedveltebb pilótája volt, nem csak a közönség szerette, de a társai is. Elég csak meghallgatni, mit mondott róla Lewis Hamilton a napokban.

A teszt utáni sajtótájékoztatón lényegében azonnal rá is tért a lényegre a tapssal fogadott Kubica. Vicces, még inkább önkritikus kommenttel indított – az első kikanyarodására, illetve a garázsfal lekoccolására utalt vissza, amikor azt mondta, hogy

alighanem az F1 közelmúltjának legnagyobb bénázásával sikerült kihajtania a garázsból.

Egyszerűen elfelejtette, hogy a mostani kocsik hosszabbak és szélesebbek a régieknél, annyira az előtte tolongó fotósokra koncentrált. Ezt leszámítva viszont hibátlan napot teljesített, egy kicsúszása, megforgása sem volt, sőt, az előre felvázolt tervet is tökéletesen végrehajtotta, egyetlen etap maradt ki a tesztet hat perccel idő előtt záró piros zászló miatt.

Kihívást jelentett ez az autó, semmi hasonló nincs benne, mint azokban, amiket a múltban vezettem, vagy amin teszteltem. De mindig többre vágyom, mindig lehet többet véghez vinni

– mondta a lengyel.

Bár nagyon komolyan készült a kétszer négyórás tesztre, mégis megviselte a nap, érthető módon. Két versenytávnak megfelelő 142 kör 9 órán belül, elképesztő hőségben, ahogy mondta is, minden más pilótából ugyanannyit kivett, mint belőle. Ennek ellenére úgy érezi, holnap simán újra autóba tudna ülni, amit az is alátámaszt, hogy az egyórás ebédszünet mellett összesen 10 percre szállt ki a kocsiból.

Az elmúlt időszakban nem kellett külön készülnie semmivel, természetesen a 2017-es autók erősebb fizikumot kívánnak, csak emiatt változtatott a korábbi napirendjén. Nem volt sem műtét, sem más komoly váloztatás az életében a közelmúltban. A pálya sem okozott neki különösebb kihívást, ha itt tudott vezetni, akkor bármelyik F1-pályán tud majd. Fájdalmat sem érzett egy pillanatra sem az autóban, nincs behatárolva ilyen szempontból sem.

Az egyik legérdekesebb, amiről beszélt, az ebédszünet jelentősége. "Reggel kilenctől egyig folyamatosan az autóban ültem, akkor szálltam ki először, amikor ebédelni mentünk. Addig elképesztően sok új információt gyűjtöttem, de ezekkel nem volt időm mit kezdeni. Az egyórás leállás alatt ezeket rendszereztem magamban, emiatt egészen más, sokkal jobb volt a délutánom. Tudom, hogy holnap még jobban menne, hiszen még több időm lenne feldolgozni az új ingereket. Fejlődni ugyanis nem csak vezetés, de gondolkodás, és a fejlődésen való gondolkodás közben is lehet."

A jövőre nézve egyelőre nincs konkrét terve a Renault-val, a teszt után hazautazik, és bízik benne, hogy kap újabb lehetőséget, amin még jobb lehet. A célja egyértelműen az, hogy valamilyen szerepkörben visszatérjen a Forma-1-be, de ha ez nem sikerülne, akkor sem lenne csalódott, mert így is óriási dolgot vitt véghez.

"Hálás vagyok a Renault-nak ezért a lehetőségért, másfél hónappal ezelőtt ugyanis senki nem gondolta volna, hogy itt vezethetek majd a Hungaroringen. Szeretném kiélvezni a pillanatot, sok dolog történt a 142 körön, át kell ezeket gondolnom. Ha lesz újabb lehetőség, akkor már sokkal természetesebben fogom irányítani az autót."

A keddi tesztnek nem elsősorban Kubica köridőinek a mérlegelése volt a célja – 16 századdal ment lassabb kört, mint Jolyon Palmer a szombati időmérőn, de nem tudni, milyen beállításon –, a fizikai állapotát, vezetési képességét mérték fel, illetve a csapatnak tesztelt új alkatrészeket, megoldásokat. Elmondása szerint mindkettőt maradéktalanul teljesítette.

"Egy dolog volt, amit el akartam kerülni, hogy lecsússzak a pályáról, vagy összetörjem az autót.

Hatékony, eredményes nap volt mint vezetést, mind fejlesztés szempontjából

– zárta rövidre.

A kocsin egyetlen dolgot, a kormányt módosítottak Kubica kézsérülése miatt, de itt sem alkalmaztak semmi olyan megoldást, amit speciálisan miatta kellett kifejleszteni. Minden változtatást más pilótáknál használt módszerrel oldottak meg. Azt korábban már tudni lehetett, hogy a váltókarokat áttették a kormány bal oldalára, hogy bal kézzel váltson, ezen kívül a gombokat helyezték át úgy, hogy a fontosabbakat könnyen elérje, amiket pedig viszonylag ritkán kell használnia, azokat ennek megfelelően helyezték át.

Vagyis a hallottak alapján Kubica szerdán tényleg versenybe szállt a teljes Forma-1-es visszatérésért.

A körülményeknek köszönhetően lehet is helye, ugyanis a Renault-nál Jolyon Palmer helye igen csak ingatag. Sokkal gyengébb, mint a vezető pilótájuk, Nico Hülkenberg, valójában bármikor mozdítható. A Renault hangsúlyozta, hogy váltásra csak 2018-ban kerülhet sor, de a Forma-1 ennél sokkal bizonytalanabb biznisz.

Jövőre pedig biztosan lehet helye, Hülkenberg mellett, igaz, erre a pozícióra várhatóan pályázik majd Fernando Alonso is, de erről eddig nem hogy hivatalos hír, de még pletyka sem merült fel.