További Futball cikkek
- Három pontnál sokkal többet ért a ZTE felcsútiak elleni sikere
- A transzferguru szerint megvan az egyezség Szoboszlai Dominikék új edzőjéről
- Cseh Katalin bepanaszolta Orbán Viktort az UEFA elnökénél
- Jürgen Klopp lehetséges utódjáról: „Ha ő lesz a Liverpool edzője, akkor az zseniális”
- A magyar válogatott védője otthonra talált, szerződést hosszabbított olasz klubcsapatával
Bár november végén a profi futballcsapatokat tömörítő Magyar Hivatásos Labdarúgóliga (MHLL) megállapodott a Advertum Kft.-vel, egyelőre késik a klubokat terhelő 3,1 milliárdos állami adósság rendezése. Eközben a kormánygaranciával a kezében összesen 5,2 milliárd forintos hitelhez jutó Advertum megkezdte a magyar foci népszerűsítését is szolgáló, országos elérésű médiahálózat kiépítését.
Vásárolnak
Az Advertum január elején jelentette be, hogy három vidéki rádió megvásárlásával indította a 2,1 milliárd forintból kialakítandó országos elérésű médiahálózat kiépítését. Pontosabban kettőt vettek meg, az egri Rádió 7-et, illetve a tatabányai Rádió 1-et. A harmadik egy szombathelyi talált frekvencia, amely nem is került az Advertum tulajdonjogába, elővásárlási joga van a nyíregyházi vállalkozásnak az eddig még nem értékesített hullámhosszra.
A HVG nemrég arról számolt be, hogy az Advertum 75 millió forintot fizetett a tatabányai adóért, amelynek 17 százalékos a hallgatottsága a megyeszékhelyen. Klausmann Viktor, a lft. szóvivője nem akarta kommentálni a vételárat. Annyit elárult, január 15-én újabb adót vásároltak, annak a nevét azonban a cégbírósági bejegyzésig nem hozzák nyilvánosságra.
Az Advertum-hálózat jelenleg
Jelenleg hat megyeszékhelyen érdekelt az Advertum, ez azonban csak két esetben jelenti működő rádióadó tulajdonjogát. A cég korábban tulajdonosa volt a debreceni, miskolci és nyíregyházi Gold FM rádióknak, de ezektől összeférhetetlenség miatt meg kellett válnia az ORTT felszólítására. (Az Advertum hetilapban is érdekelt, ezért állt fenn összeférhetetlenség.) A rádióknak jelentős tartozásuk van az ORTT felé, míg az Advertumnak továbbra is köze van hozzájuk, mert birtokolja marekting- és értékesítési jogaikat. Ezekhez jött a most megvett egri és tatabányai rádió, és az opciós jog a szombathelyi frekvenciára.
Annyi biztos, hogy a vállalkozás jelenleg nem a remélt hitelből, hanem saját zsebből fedezi az akvizíciókat. Az MHLL-lel kötött szerződés ugyanis a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) jováhagyása hiányában egyelőre nem végleges, így a 2,1 milliárd forintos hitelhez sem sikerült még hozzájutni. Ahogyan az állam felé sem egyenlítették még ki a 3,1 milliárdos tartozást.
"Egyelőre várunk, újabb felvásárlásokról nem tudok beszámolni" - mondta Klausmann, aki szerint január végére változnia kell a helyzetnek. Akkor az MLSZ elnöksége újra tárgyalja a liga és az Advertum közötti megállapodást.
Tőlük akarják
"A hitelt adó bank és a kezességet vállaló állam az MLSZ-től várja a garanciális feltételek megteremtését, miközben a szövetség nem érintett sem a liga és az Advertum közötti üzletben, sem az egésznek az alapját jelentő kötvény rendezésében" - mondta Kisteleki István. Az MLSZ elnöke szerint - bár az MHLL-lel megállapodást kötöttek, amiben szabályozták, hogy a liga önállóan milyen szerződéseket köthet - az Advertummal kötött szerződésről csak annak aláírása után értesültek.
A szövetségnek most az a feladata, hogy a sporttörvény értelmében elvonja a csapatoktól azokat a jogokat (például a rádióközvetítési jog), amelyeket az Advertumnak akarnak átadni. Az MLSZ jogászai most azt vizsgálják, milyen feltételekkel lehet elvonni ezeket a jogokat. Kisteleki szerint a jogok értékesítéséből befolyt pénz elosztása is fontos kérdés, az ugyanis a törvény szerint a szövetség feladata.
Az MLSZ-elnök fontosnak tartja a 3,1 milliárd forintos adósságot eredményező futballkötvény rendezését, de szerinte ez csak a tövények betartása mellett történhet. A szövetség inkább biztos jogi megoldást akar találni, semmint gyorsat. Az Advertum-üzlettel kapcsolatban Kisteleki szerint az is felmerül, hogy a profi kluboknak csak a kétharmada akarja rendezni a kötvényt és akik a rendezés mellett vannak, azok sem mind az Advertummal képzelnék ezt el.
Valójában minden rendben
A harmadik érdekelt fél, az MHLL szerint azonban most már minden rendben van az Advertum-megállapodással, és Kisteleki István egyetértését is bírják.
"Az MHLL és az Advertum közötti szerződés rendben van, minden tekintetben jogszerű és aktív is. Amit az MLSZ elnökségének el kell fogadia, az az MHLL és MLSZ közötti 2007-es megállapodás meghosszabbítása" - jelentette ki Sziky Gyula, a liga egyik alelnöke. A nyíregyházi futballklub tulajdonosa elmondta, kedd este Tarsoly Csaba MHLL-elnök és Kisteleki István MLSZ-elnök minden tekintetben megállapodtak egymással. Sziky szerint már csak annyi van hátra, hogy mindkét fél jogászai jóváhagyják az egyezséget.
"Csütörtökön megkaptuk a szerződéseket, egyértelművé teszik a jogfelhasználó, vagyis az MHLL jogait és kötelmeit. Ezt, ahogyan a sporttörvény fogalmaz, az elosztási szabályzat szabja mag, amelyet jelen esetben a sportszövetség, tehát az MLSZ alakít ki" - fogalmazott Sziky. A klubtulajdonos - aki az Advertum alapításakor a médiacég egyik tulajdonosa volt, aztán megvált üzletrészétől - egyértelművé tette, az MHLL a minimális, évi hárommillió forintos működési költséget számolhat majd fel a jogok értékesítése kapcsán.
Az MHLL-alelnök úgy látja, a megállapodás alkalmas arra, hogy a jövő keddi ligaközgyűlés, valamint a két nappal későbbi MLSZ elnökségi ülés elfogadja azt. Ezzel válik teljessé az MHLL és Advertum közötti üzlet, mert annak részét képezi az MHLL MLSZ-szel történő megállapodása.
"Mi kívülállóként szemléljük az MLSZ és az MHLL viszonyának alakulását" - jelezte az Advertum álláspontját Klausmann.
Osztani kell
Az ügyet jól ismerő forrásunk szerint a fő ok az ügy elhúzódása mögött az, amire Kisteleki István és Sziky Gyula is utalt. Az Advertum vállalta, hogy évente legalább 200 millió forintot átutal a futball-utánpótlásnevelés céljaira. Ezt az összeget pedig el kell majd osztani, és most az is a tét, ki milyen pozíciókat szerez ennek az összegnek az elosztásakor.
Az biztos, hogy azzal, hogy az MLSZ még nem hozott döntést a vagyoni értékű jogok elvonásával kapcsolatban, a klubok egyelőre hiába várnak több száz millió forintra, ami úgymond a rendszerben ragadt. A tévéközvetítésekért járó összeg ott van a jogokat birtokló Fuball Duó Kft. (az a vállalkozás az MLSZ-é és a ligaé közösen) számláján, azt azonban az APEH-eljárás miatt nem fizethetik ki a csapatoknak.
Mi is az az Advertum-ügy?
A november végén véglegessé vált ügyletben az Advertum Kft. vállalta, hogy egy májusban kapott kormánygaranciával a kezében kereskedelmi banki hitelből azonnal rendezi a liga állam felé fennálló, 3,1 milliárdos tartozását. Ez a tartozás még 2001-re vezethető vissza, amikor a profi klubok az úgynevezett profifutball-fejlesztési kötvény kibocsátásából az MFB lejegyzése után pénzhez jutottak, és ez a kintlevőség 2007-ben az APEH-re szállt. Az MHLL a megállapodás értelmében a 3,1 milliárdot a következő 15 évben kamatmentesen fizeti vissza az Advertum Kft.-nek. Az utóbbi mindezért hozzájuthatott minden NB I.-es stadionban öt reklámtábla kihelyezési, értékesítési, valamint az első két osztály kizárólagos rádióközvetítési jogaihoz, illetve az MHLL százszázalékos tulajdonában álló Profi Liga Kft. lejárt követeléseihez. Az Advertum a 3,1 milliárdos hitel mellett felvehetett egy másik, 2,1 milliárdos kölcsönt is, ebből a magyar futball népszerűsítését is szolgáló, országos médiahálózatot alakíthat ki. Az ügylet fontos része, hogy az Advertum évente a médiahálózat éves nettó árbevételének húsz százalékát, de legalább 200 millió forintot az utánpótlás-nevelés céljaira utal át.