További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Johu, a Szörcs és a Bluu volt a három jelentősebb magyar kereső, egy évvel ezelőtt még nagy lelkesedéssel vetették rá magukat a piacra. Azóta nagyon sok minden változott, voltak kisebb-nagyobb botrányok is, és nem mindegyik élte túl az első évet.
A magyar keresők nem a Google babérjaira törtek, azt ők is belátták, hogy az amerikai kereső egyeduralmát nem tudják letörni. A piacon azonban elfért volna egy-két, kifejezetten a helyi viszonyokra specializálódott kereső, melyeknél a különböző szolgáltatásokon és extrákon van a hangsúly. A Szörcsnél és a Bluunál (a Johu kilógott a sorból, erre később visszatérünk) ugyanis a hagyományos keresés mellett pont az volt a lényeg, hogy a kereső megérti a kérdéseket, és megtalálja a releváns találatot. Elég volt például két város és a jármű nevét beírni ahhoz, hogy megkapjuk a menetrendet (például Budapest Pécs vonat).
Három ilyen keresőről cikkeztünk akkoriban, (indulásuk sorrendjében) a Johuról, a Szörcsről és a Bluuról. A Johu majdnem egy évvel a másik kettő előtt indult, a Yahoo indexére épül, azt egészítik ki és optimalizálják a magyar nyelvi környezetnek megfelelően. Soha nem az volt a céljuk, hogy keresőként váljanak ismertté, hanem saját fejlesztéseiket akarták demonstrálni, hogy azokat később értékesíthessék – magyarázta Jóföldi Endre, a Johu egyik vezetője.
A havi keresések száma jelenleg 70 ezer körül van, tehát naponta nagyjából 2500 keresést hajtanak végre rajta. Ez a 2009-es évhez képest közel 20 százalékos növekedést jelent. A Johu igazi fejlődését azonban a keresődobozon keresztül várják, hiszen ezt is be lehet építeni az oldalakba, de egyelőre nem kerültek fel jelentősebb oldalra.
Keresési piacról igazából csak a speciális, testre szabott keresők piacaként beszélhetünk, hiszen teljesen egyértelmű, hogy a Google egyeduralkodó a magyar piacon, amiben nem volt a tavalyi év során változás. Jóföldi Endre szerint örömteli folyamat, hogy egyre több oldal fordít nagyobb figyelmet belső keresőjének fejlesztésére.
Másodikként a Szörcs indult, ők tavaly január közepén váltak publikussá, itt a legérdekesebb szolgáltatás a keresési trendek azonnali listázása volt a főoldalon a keresési tartalmak alapján. Másra is helyezték a hangsúlyt, mint a versenytársak, ők erőteljesebben próbáltak a Google babérjaira törni. Nem sikerült nekik. Nyár elején Google-lopási ügybe keveredtek, többen azt állították a keresőről, hogy a Google-tól lopják a találatokat. Ezt akkor cáfolni próbálták, teljes átvilágítást ígértek, hogy bebizonyítsák igazukat, de végül semmi nem történt. A Szörcsről nem is hallottunk azóta, az oldal még létezik, és nagyon kevés az új fejlesztés.
Harmadikként indult a Bluu, a kezdeti nehézségeken túllépve májusra egészen gyors lett, rengeteg kiegészítő funkcióval. A kereső egyik vezetője az elmúlt egy évvel kapcsolatban azt mondta, hogy az azóta eltelt időben a Bluu gyorsabb lett, és számos új funkcióval bővült. Szűcs József szerint a Szörcs-ügy miatt számos ember fordult el a magyar fejlesztésű keresőktől, de az akkori felhasználói esést sikerült kiheverni. Ha nem is nagy ütemben, de nő a felhasználói bázisuk.
Ők is a keresőben kifejlesztett technológiákat értékesítik, sikerült is eddigi fejlesztéseiket hasznosítani, és robottechnológiákat eladni más cégeknek. A legújabb szolgáltatás egy olyan kezdőoldal, ahol a felhasználók számos widget közül választhatnak, és érdeklődési körüknek megfelelően tudják beállítani az oldalt.
Összefoglalva az elmúlt egy évet, lassan fejlődnek a hazai szolgáltatók. Már nem érezhető köztük az év elején tapasztalt felfokozott verseny. A felhasználói bázis lassan nő, a cégek pedig technológiáikat igyekeznek eladni más cégeknek.