Magyarországra készül a Groupon
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Groupon egyelőre csak puhatolózik, tárgyal a három piac legnagyobb szereplőivel. A legnagyobbak azonban megtartanák a cégüket és megpróbálnak összefogni az óriás ellen. De kezdjük az elején.
A közösségi vásárlás éve
A Groupont 2008-ban alapította Andrew Mason, a szolgáltatás arra a kereskedelemben régóta ismert elvre épül, hogy minél többet veszel valamiből, annál nagyobb kedvezményt kapsz. Alig két évvel az alakulása után Amerikában már több mint 150, Európában 100 városban van jelen, a Forbes már tavaly a valaha volt leggyorsabban növekvő cégnek nevezte. A közösségi vásárlás lényege, hogy különböző szolgáltatócégektől, leginkább éttermektől, fitnessz- és wellnesskluboktól, kozmetikai szalonoktól nagy, rendszerint ötven százaléknál is nagyobb kedvezményt alkudnak ki annak fejében, hogy ezért egy bizonyos előre megállapított számú vevőt juttatnak az étterembe, boltba, klubba.
A tranzakció kuponokkal folyik: a vevő addig nem vásárolhat, amíg a minimális vásárlószám össze nem jön, azaz el nem érik az úgynevezett fordulópontot (tipping point). Ezután a vevők kifizetik a kedvezményes árat, amiről igazolást kapnak. Ez a kinyomtatott kupon feljogosítja őt, hogy egy meghatározott időn belül (pár hónaptól akár egy évig) igénybe vegye a kedvezményes szolgáltatást. Az üzleti modell nagyon sikeres lett, az oldal 2010-es forgalma 750 millió dollár volt, 2011-re pedig négymilliárdos bevételt terveznek.
A Groupon értékét év elején 15 milliárd dollárra becsülték, többen megpróbálták felvásárolni, köztük a Google is jelentősebb összeget ajánlott nekik, a pletykák szerint hatmilliárd dollárért próbálták felvásárolni a céget. Sikertelenül.
Nem véletlen, hogy nagyon sok követője akadt a Grouponnak világszerte, cégek százai próbálják utánozni az üzleti modellt. Magyarországon is megjelentek a klónok tavaly ősszel, a régióban szinte utolsóként. A közösségi vásárlós cégek gombamód kezdtek szaporodni, jelenleg valamivel több mint egytucat hasonló cég működik. Köztük is kiemelkedik néhány nagyobb, mint a magyar alapítású Bónusz Brigád, a görög tulajdonú Tsoonami és a német tulajdonosú Kupon Világ.
Mozgolódás a piacon
A Goupon már jelen van a régió szinte valamennyi országában, Csehországot, Szlovákiát és Magyarországot kivéve. Érthető tehát, hogy ezekre a piacokra is szeretne betörni. Úgy tudjuk, egyelőre még csak a puhatolózás, a piac felmérése zajlik. Információink szerint a Groupon már felvette a kapcsolatot a legnagyobb piaci szereplőkkel és találkozót kezdeményeztek, hogy előkészítsék a terepet maguknak. Csehországban állítólag felvásárlási ajánlatot is tettek a nagyobb szereplőknek, mert egyelőre az a piac tűnik a legfontosabbnak, leggyorsabban növekvőnek.
A helyi cégek azonban nem adják olyan könnyen megszerzett piacukat és megpróbálnak összefogni az óriás ellen. A három ország piacvezetői közösen szeretnének fellépni a Groupon terjeszkedése ellen, tennék ezt szoros együttműködéssel, közös ajánlatokkal.
A Groupon nincsen könnyű helyzetben, az eddigi terjeszkedéseik során nem volt ilyen kialakult helyzet – voltak ugyan már szereplői a piacnak, de azok nagyjából azonos erőt képviseltek, nem volt egy nagyobb szereplő, mely egyértelmű piacvezető lett volna. A cseh piacon azonban ilyen a Slevomat, mely már Szlovákiában is betört Zlavomat néven és mindkét országban az első helyet sikerült elérnie. Itthon pedig a Bónusz Brigád mondható a legnagyobb piaci szereplőnek.
A Goupon egyik lehetősége tehát, hogy valamelyik nagy szereplőt környékezi meg és felvásárolja. Ennek úgy tűnik, egyelőre nem sok esélye van. A másik lehetőség, hogy maga jön be a piacra, de ilyenkor számolnia kell azzal, hogy több bejáratott cég van jelen. Ugyanakkor, mint a világon a legnagyobb ilyen oldal, még így is lehet esélye lenyomni a versenytársakat. Olyan vélemények is vannak, hogy a magyar piac még elég kicsi és jelentéktelen ahhoz, hogy a Groupon idejöjjön és elképzelhető, hogy a tárgyalások csak tárgyalások maradnak és még egy pár évig nem jelenik meg itthon a cég. A következő hetekben mindenesetre sok minden eldőlhet.