Lusták a Google+-osok?

2011.08.22. 16:17
Hiába produkált meggyőző növekedést az elmúlt két hónapban a Google új közösségi szájtja, a +, az inaktív felhasználók aránya egy felmérés szerint eléri a 83 százalékot. Az adatot közlő elemző cég később beismerte, hogy csak a publikus aktivitást figyelte a Google+-on.

Két hónapja publikus a Google közösségi kezdeményezése, a + - azóta találgatja a szakma, hogy sikerül-e vajon megszorongatnia az egyeduralkodó Facebookot, és azóta fontolgatják a facebookozók, hogy átmenjenek-e egy olyan szájtra, ahol nem ismernek senkit.

A Google+ ehhez képest meggyőző ütemben növekszik. Bár a cég maga nem nagyon reklámozta, hány tagot sikerült összegyűjtenie, független elemzők különböző trükkös módszerekkel (például ritkanév-elemzéssel) igyekeznek követni a gyarapodást, és az adatokból az derül ki, hogy június végétől július végéig 25 millióra nőtt a taglétszám. A Facebooknak, a Twitternek kicsit több, a MySpace-nek kicsit kevesebb mint két évébe telt, míg elért ugyanerre a szintre. Bár a növekedés látványos üteméből egyesek arra következtettek, hogy a Google belátható időn belül utolérheti a Facebookot, sejteni lehetett, hogy a kezdeti lelkesedés előbb-utóbb megcsappan, és ez így is történt.

Júliusban volt ugyan olyan hét, amikor 39 százalékkal nőtt a Google +-ra látogatók (nem a regisztrált felhasználók) száma, de volt olyan is, hogy mindössze 11 százalékkal, és olyan is, amikor a szájton mért aktivitás nemhogy nőtt volna, hanem – az Experiannak a Google által egyébként vitatott adatai szerint – egyenesen csökkent, ha nem is sokkal, mindössze 3 százalékkal.

A felhasználók számának gyors növekedése egyébként sem feltétlenül szerencsés. Andrew Lipman, a comScore elemzője szerint például a Facebooknak tartott ugyan a legtovább a növekedés, de az is a legstabilabb közösségi szájt az összes közül, így a Google kezdeti gyors tempóját fenntartásokkal kell kezelni.

Férfiak, diákok, geekek

A Bime Analytics most összegyűjtötte az alapadatokat a közösségi szájt 25 millió felhasználójáról. A minta nem reprezentatív, a kérdésekre önként válaszolt, akinek kedve volt hozzá, de az összesített adatokból jól látszanak a trendek. A + geek gyökerei, a Google technokrata, programközpontú hozzáállásának ismeretében nem meglepő, hogy a szájt felhasználóinak 70 százaléka férfi, és csak 30 százaléka nő – ez az arány júliusról augusztusra, a vizsgált három hét alatt gyakorlatilag nem változott. Radikálisan megváltozott viszont a felhasználók összetétele abból a szempontból, hogy mivel foglalkozik a legtöbb regisztrált tag. Kezdetben a programozók, fejlesztők, dizájnerek, újságírók és bloggerek voltak többségben; feltehetően azért, mert ők értesültek legelőször a + indulásáról, és mert szívesen fogadják a technikai újításokat. Augusztusra a diákok lettek a legtöbben, ők a felmérés szerint most 200 ezren vannak a fent a Google +-on.

A legérdekesebb felfedezés azonban az, hogy a Bime Analytics szerint a Google+ felhasználóinak 83 százaléka inaktív, vagyis egyszer regisztrált, de azóta gyakorlatilag nem csinált semmit: nem jelölgetett be ismerősöket, nem posztolt képeket, sőt be se lépett a szájtra. Ez azért kellemetlen, mert az aktív felhasználók számának növelése minden közösségi szájt alapvető célja: az alvó accountok csak a statisztikákat javítják, de nem termelnek bevételt.

Hétfőn, az eredmények közzététele után nem sokkal az elemző cég az aktivitásra vonatkozó adatokat visszavonta: mint kiderült, csak a publikus aktivitást monitorozta, és nem vette számításba a magánüzeneteket és az egyéb, nyilvánosan nem elérhető tevékenységeket.

Ki az aktív?

Arról, hogy pontosan ki számít aktív felhasználónak, minden cég másképp gondolkodik. A Facebook saját statisztikái szerint a 750 millió felhasználó 50 százaléka aktív, de a definíció nem túl szigorú: sok más szájthoz hasonlóan a Facebook is azokat tekinti aktívnak, akik egy hónapon belül legalább egyszer belépnek a szájtra. Ez kifelé jól mutat, de közben más források szerint a cégnél úgy gondolkodnak, hogy az a regisztrált tag, akinek nincs legalább tíz ismerőse, valószínűleg nem marad meg a hálózatban.

A Twitternél ennél jóval szigorúbban veszik az aktivitás definícióját: az ottani koncepció szerint az alkalmi felhasználóból akkor válik aktív user, ha több mint 30 accountot követ, és ezeknek legalább a harmada vissza is követi őt. A Business Insider szerint a mikroblogszájt 175 millió regisztrált felhasználója közül mindössze 21 millióan felelnek meg ennek a feltételnek, miközben 56 millióan vannak, akik egyetlen árva feedet sem követnek, és 90 millióan olyanok, akiket senki nem követ. Még ennél is szomorúbb, hogy a Twitterezők 80 százaléka életében összesen nem posztolt többet 10 sornál, 40 százalékuk meg soha egyetlen betűt sem.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM