Magyar garázscégből navigációs óriás
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Magyar Innovációs Nagydíjat kapott az iGO navigációs szoftver fejlesztője, az NNG. Az alig kilencéves cég a világ vezető autógyártóival dolgozik együtt, hogy az olcsóbb autókban is legyen beépített navigáció. Emellett a hagyományos GPS-piacon is a piacvezetők között van és az új platformokat, a mobiltelefonokat sem felejtik el.
Innovációs Nagydíj
Az Innovációs Nagydíjat először 1993-ban adták át, azóta évente díjazzák a nagy jelentőségű innovációt megvalósító és ennek révén kiemelkedő hasznot elérő, Magyarországon bejegyzett társaságokat. Az idei indoklás szerint az iGO Automotive korszerű megoldást kínál az autóipar szereplői számára, hogy ne csak a csúcs-, hanem az alacsony kategóriás járművekbe is minőségi, gyárilag beépített navigációs alkalmazások kerüljenek.
Az NNG garázscégként indult 2004-ben, első nemzetközi bemutatkozása 2006-ban volt a németországi Cebiten. Már akkor sikerült felhívni magukra a figyelmet azzal, hogy 26 európai ország navigációs térképét tartalmazó egy gigabájtos memóriakártyát mutattak be, szakítva a piacon addig uralkodó trendekkel.
A sikert mutatja, hogy az iGO navigációs szoftvert használó eszközök száma mára eléri a húszmillió darabot. Az egyre bővülő vállalat nyolc irodát működtet világszerte: Magyarország a központ, ezen kívül van irodájuk Izraelben, Svájcban, az Egyesült Államokban, Indiában, Kínában és Ausztráliában. 118 országban és 46 különböző nyelven nyújtanak szolgáltatást, szoftverei olyan vezető hardvergyártók készülékein találhatók meg, mint a Becker, Clarion, Pioneer, Samsung, ezenkívül a Vodafone-nal van globális megállapodásuk.
Jókor voltak jó helyen
Néhány éve stratégiát váltott a cég. Korábban szinte csak hordozható, kézi készülékekre gyártottak szoftvereket. A piac azonban hamar telítődött, számtalan cég gyárt navigációs szoftvereket, így az NNG-nek lépnie kellett, ha a piacon akart maradni. Az elmúlt években összesen húszmillió eurót fordítottak fejlesztésekre, hogy eleve az autókba épített navigációs szoftvereket készítsenek.
A váltás annyira sikeres volt, hogy mára a világ tíz legnagyobb autógyártójából hét a cég navigációs szoftverét használja multimédia rendszereihez. Az NNG vezetője, Balogh Péter szerint nem is olyan sokára ez ugyanolyan alapfelszerelés lesz, mint az elektromos ablakemelő vagy a légkoncidionáló.
Néhány éve még csak a legdrágább autókban volt beépített navigáció, ez mára megváltozott. Az okostelefonok elterjedésével azonban bárki hozzáférhetett a navigáló szoftverekhez, egy idő után pedig már ingyenes alkalmazások is megjelentek. Ezenkívül a mindennapokban GPS-nek nevezett eszközök is olcsóbbak és egyre jobbak lettek. A felhasználókban megjelent az az igény, hogy jó és olcsó szoftvereket kapjanak. Az NNG jókor volt jó helyen, kihasználta a kínálkozó alkalmat és letarolta a piacot.
Mivel nagyon kicsi a hardverigénye, a készüléket olcsó volt beszerelni az autókba – a néhány száz eurós összeget jóval többen tudták és akarták kifizetni, mint a korábbi több ezer eurós felárat. A fejlődés töretlen, a jövőben még több autóban megjelenik a beépített navigáció, Balogh szerint az új autók piacán akár 70-80 százalékos is lehet ez az arány. Jelenleg 26 autómárkában van iGO.
Sokat adnak a képzésre
Balogh úgy véli, az eredmények fő titka a folyamatos fejlesztés. Az igazgató szerint az NNG sikerét a hazai oktatási intézmények és az ott tanuló tehetségek is meghatározzák, ezért az Innovációs Nagydíjjal járó pénzjutalmat a BME-nek ajánlották fel.
A cég komolyan foglalkozik a tehetségek felkutatásával, az ott dolgozók létszáma néhány hete lépte át a négyszáz főt, de további hatvan fejlesztői állásra várnak jelentkezéseket. Idei toborzókampányukban ráadásul nagy figyelmet fordítanak arra, hogy programozónőket vegyenek fel, tízszázalékos női kvótát állítottak fel ennek érdekében.
A nagyarányú bővülés miatt új irodaházba költöztek tavaly októberben, és rögtön meg is nyerték az Év irodája címet. Az irodaházat a munkatársak bevonásával tervezték, hogy funkcionálisan és ergonómiailag is a legmegfelelőbb legyen a munkakörnyezet. A díjnál a zsűri az irodák kialakítását, a térszervezést, dizájnt és egyéb kreatív megoldásokat vett figyelembe.
Az irodaházban a feljesztők masszázsszékekben pihenhetnek, de vannak játékszobák is, ha valakinek arra lenne szüksége a kikapcsolódáshoz. A vállalat támogatja a kerékpáros munkába járást is, az épületben biciklitárolót alakítottak ki, amihez szervízsarok, öltöző és zuhanyzóblokk is társul.
Tovább terjeszkednek
Az NNG a terjeszkedés következő fázisában a vállalat a japán és dél-koreai piacra tervez betörni. Üzletpolitikájuk szerint folyamatosan fejleszteni kell, hiszen ez szolgálja az állandó növekedést. A cég pénzügyi eredményei folyamatosan nőnek, a hivatalos adatok alapján 2011-ben 7,6 milliárd forint volt a nettó árbevételük, ez jókora növekedés az egy évvel korábbi 5,9 milliárd árbevételtől, de kicsi emelkedés a 2009-es 7,2 milliárd forintos számtól. 2012. első félévében 44 százalékkal növekedett az árbevételük.
Az autós navigáció mellett a mobilok piacát sem hanyagolják el, az IGO alkalmazás megtalálható a legnagyobb operációs rendszereken, iOS-en, Androidon és Windows Phone-on. Most azon dolgoznak, hogy ezeket összekapcsolják, vagyis a mobilok rugalmasságát és gyorsaságát ötvözzék a beépített készülékek kényelmével.
C64-től a saját cégig
Balogh Péter 1977-ben született Budapesten. Hétéves korában kapta meg első számítógépét, egy Commodore 64-et. A játék mellett elkezdett egyszerű programokat írni. 1995-ben, 18 éves korában indította első üzleti vállalkozását, amelyben egy internet alapú hirdetési rendszer fejlesztésén dolgozott. Ezt követte számos további üzlete, majd senior fejlesztőként csatlakozott a Nokiához Finnországban.
2002-ben, három partnerével közösen megalapították a PDAmill Kft-t, amelyben mobiljátékok fejlesztésére specializálódtak, közben azonban az NNG-nél – akkor: Nav N Go – ezzel párhuzamosan az iGO Navigációs Szoftver fejlesztésén is dolgozott. Amikor 2006 augusztusában az NNG és a PDAmill egybeolvadt, a vállalat technológiai igazgatója lett. 2011 márciusa óta vezérigazgatóként irányítja az NNG-t.