Elsüllyed a spanyolok új tengeralattjárója
A legújabb teszteredmények alapján fatális hibát vétett az a cég, amit az ország legújabb generációs tengeralattjáróinak megtervezésével bízott meg a spanyol védelmi minisztérium. A hírek szerint a 2,2 milliárd eurós keretösszegből kifejlesztett S–80-as túl nehéz ahhoz, hogy a felszínen maradjon vagy lebegjen: a 100 tonnásra becsült túlsúly miatt a jármű meg sem állna a tengerfenékig.
A korábban a világ legfejlettebb tengeralattjárójaként aposztrofált S–80-asra eddig mintegy 530 millió eurót költöttek el a Navarantia nevű cégnél, azonban a hibát megmutató számításokat csak most végezték el. A 100 tonnás plusz apróságnak tűnik a jármű 2200 tonnás összsúlyához képest, de a modellek szerint már ennyi is elég ahhoz, hogy a szerkezet ne tudjon rendeltetésének megfelelően működni.
A problémára két megoldás létezik, a súlycsökkentés helyett azonban a Navantia valószínűleg inkább az amúgy 71 méteres hajótest meghosszabbítása mellett dönt majd, még akkor is, ha ez 7,5 millió euróba kerül tengeralattjárónként. A tervek szerint a spanyol haditengerészet négy darab S–80-ast állítana hadrendbe 2015-ben és 2016-ban, de ez valószínűleg csak akkor történik meg, ha a járművek addig megtanulnak úszni.
A 2,2 milliárdos összeg a négy tengeralattjáró kifejlesztésének és legyártásának teljes költsége, amit az eredeti 1,9 milliárdról emeltek fel még 2010-ben. Az eredeti tervek szerint a négy tengeralattjáró 2011-ben állt volna hadrendbe, de a gazdasági válság annyira súlyosan érintette a spanyol gazdaságot, hogy sokak szerint az is csoda, hogy a programot 2015-re tolták ahelyett, hogy leállították volna az egészet.
A Navarantia elnöke szerint a hiba nem kizárólag a cég felelőssége, mert ők már 2005-ben is jelezték, hogy a projekt nem a megfelelő módon halad. Sokszor pont a védelmi minisztérium újabb ötletei és funkcióbővítései miatt kellett improvizatív változtatásokat végrehajtani a tengeralattjáró tervein.