Egykor katonai célokra használt drónokat vet be az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) a trópusi viharok erősödését okozó tényezők tanulmányozására: a kutatók szerint az eredmények segíthetnek a hurrikánok erejét előrejelző modellek fejlesztésében és ezáltal életeket menthetnek.
A Global Hawk nevű pilóta nélküli repülőgépeket arra tervezték, hogy nagy magasságból, hosszú ideig tartó felderítéseket és intelligens küldetéseket hajtsanak végre az amerikai légierő számára. A felderítő gépek közül kettő a NASA egyik kutatási programjában kezdett új életet és az Atlanti-óceán felett kialakuló viharok tanulmányozásában fogja segíteni a kutatókat.
A drónok egyikét helyi idő szerint szerdán indították útnak a kutatók a virginiai Wallops-szigeten levő NASA-bázisról, hogy a gép információkat szolgáltasson az Atlanti-óceán felett kedden újjáalakult Gabriella nevű trópusi viharról.
A minket leginkább foglalkoztató tudományos kérdés az, hogy egyes hurrikánok miért erősödnek nagyon gyorsan és mások miért nem erősödnek egyáltalán – húzta alá Paul Newman, a misszió egyik kutatója. Az elmúlt húsz évben óriási előrelépést tettek a hurrikánok útvonalának előrejelzését illetően, de ugyanezen időszak alatt szinte semmilyen haladást nem értek el a viharok erősségének előrejelzésében.
Egy vihar erősségének minél pontosabb meghatározása segíthet a kormány illetékeseinek és a part menti területek lakóinak eldönteni, hogy szükség van-e evakuálásra, egyszersmind segíthet eloszlatni az érintettek esetleges hamis biztonságérzetét.
A kutatók egyrészt azt akarják vizsgálni, hogy milyen szerepet játszanak a hurrikánokon belüli zivatarok a viharok erősödésében – irányítják azt vagy annak tüneteként jelentkeznek –, másrészt arra kíváncsiak, hogy a szaharai légréteg milyen szerepet játszik a trópusi viharok fejlődésében.
Ez a második év, hogy a NASA drónokat indít útnak a virginiai partokról. A mostani misszió nagyjából szeptember végéig fog tartani, míg a harmadik és egyben utolsó bevetés jövő augusztusban kezdődik. A drónok azért előnyösebbek a pilóta által vezetett repülőgépeknél, mert jóval tovább tudnak a levegőben maradni, mint a hagyományos kutatórepülők és jóval magasabban repülnek.