További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Még soha nem adtak el ennyi iPhone-t és iPadet, mint tavaly az utolsó három hónapban, mégis elégedetlenek a befektetők. A pénzügyi eredmények ismertetése után az Apple részvényei meredeken zuhanni kezdtek, és 8,8 százalékot estek nagyon rövid idő alatt. Ez összesen 43 milliárd dollárral csökkentette az Apple piaci értékét.
Hiába a rekordeladás, hiába adott el 51 millió mobilt az Apple, a Wall Street 55 milliót várt, és a befektetők azzal büntettek, hogy eladták részvényeiket. Persze örülnek a megállapodással a világ legnagyobb mobilszolgáltatójával, a China Mobile-lal, de még ez sem tudta ellensúlyozni az eluralkodó pesszimizmust. Nem is Kína volt a probléma, a kínai eladások 29 százalékkal nőttek. Az észak-amerikai eladások azonban egy százalékkal estek az egy évvel korábbihoz képest, és ez aggasztja a részvényeseket.
Az elemzők persze tudják a választ a problémára, az Apple-nek is olcsóbban kellene adni a mobiljait. Főleg az iPhone 5c-t, amelyet elvileg olcsó iPhone-ként harangoztak be, de esélye sem volt megszorítani a riválisok olcsóbb telefonjait. Elég ha arra gondolunk, hogy az iPhone 5c-t 549 dollárért adják kártyafüggetlenül, a Samsung csúcstelefonja, a Galaxy S4 530 dollárba kerül szintén szolgáltatófüggetlenül. A Nexus 5-öt pedig már félve említjük, a Google mobiljáért 350 dollárt kérnek.
A befektetőknek az sem tetszett, hogy Tim Cook nem festett túl rózsás képet az Apple jövőjéről, csökkentette a tervezett eladási számokat (46 millió helyett csak 42-44 milliót adnak el), lassabb lesz a vártnál a növekedés. Ráadásul a régóta pletykált okosóráról és Apple tévéről sincsen semmi új hír.
Bár a befektetők nem emelik ki, de van egy érdekes adata a pénzügyi jelentésnek, ez pedig az, hogy alig hatmillió iPodot adtak el az év utolsó három hónapjában. Ez óriási csökkenés a tavaly karácsonyihoz képest, 52 százalékkal kevesebb eladott mp3-lejátszót jelent. Az iPodnak azért voltak jobb napjai is, voltak olyan karácsonyok, amikor 20-22 millió darab talált gazdára.
A hanyatlás 2009 óta tart, két évvel az iPhone bemutatója után kezdett csökkenni az iPodok piaca. Akkor még az iPhone vette el a teret a lejátszóktól, most már az online zeneszolgáltatások miatt gondolják egyre többen azt, hogy felesleges még egy kütyüt vásárolni. Egyelőre túlzás lenne azt állítani, hogy az iPod halott, de kétségtelen, hogy meg vannak számlálva a napjai.