Kezdetben egy művész koncepciójának indult az űrlift terve, de egy kanadai vállalat, a Thoth Technology szabadalmaztatta az ötletet. Az űrlift egy 20 kilométer (12 mérföld) magas torony lenne; a tetejéről kereskedelmi űrhajókat lehetne indítani. Bár ez úgy hangzik, mint egy, a távoli jövőben játszódó Arthur C. Clarke-novella, a koncepció a szabadalmaztatással mégis egy lépéssel közelebb került a megvalósuláshoz.
Az amerikai művész terve a Thoth Technology szerint kivitelezhető, sőt, van egy előnye a hagyományos rakétaindításokkal szemben: ilyen magasságból 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot kéne felhasználni egy rakéta pályára állításához. És mivel a rakéták újraindítható rendszerben működnének, ez tovább csökkenthetné a költségeket.
Az űrhajósok 20 kilométer magasságba emelkednének az elektromos lifttel. A torony tetejéről az űrhajók egy fokozatban juthatnának el a világűrbe, majd a torony tetejére térnének vissza, hogy újratöltsenek és újraindulhassanak.
– magyarázta a koncepciót Brendan Quine, a torony feltalálója.
A Thoth vezérigazgatója, Caroline Roberts szerint az űrutazási lehetőségek száma a jövőben növekedni fog, ha más vállalatok is foglalkozni kezdenek a ma használt rakéták utódjainak fejlesztésén. A SpaceX is hasonló rendszerben működtetné a saját visszatérő rakétáit, a Falcon 9-okat, de a tengerre tervezett visszatérések eddig kudarcba fulladtak. Roberts szerint ezek bátor demonstrációk voltak, de 12 mérfölddel a tengerszint fölött landolni nem sokkal bonyolultabb, mint leszállni egy utasszállítóval.
A Thoth más, egyelőre még csak kezdeti fázisú űrprojekteken is dolgozik. Ilyen például a Mars-járójuk, amire közösségi finanszírozással gyűjtöttek, vagy az Extrasolar Spectroscopy of Planets nevű űreszköz, amivel oxigén és más gázok után kutatnának a Naprendszeren kívüli bolygók légkörében.