Dízeltechnológiát vált a Volkswagen
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Volkswagen kedden bejelentette, hogy a csalás és az abból kipattanó óriási botrány hatására lecserélik a károsanyag-kibocsátás szabályozásáért felelős rendszert az autóikban. A változás a már forgalomban lévő autókat nem érinti, de az új modellekben már a szelektív katalitikus redukció (SCR) nevű módszer fog felelni a kipufogógázok tisztításáért.
Az SCR lényege, hogy a nitrogén-oxidot a levegőbe kerülés előtt nitrogénmolekulává és vízzé alakítja át egy karbamidoldat segítségével. A módszer hasonlít ahhoz, amelyet a cég még korábban tesztelt, de végül túl drágának találta, ezért 2007-ben a most a botrány középpontjában álló megoldás mellett döntöttek. (Amerikában ugyanakkor több autógyártó is alkalmazta már eddig is az SCR-t, például maga a VW is egyes drágább modelljeiben.)
Mindeközben úgy tűnik, a Volkswagennek úgy általában a dízeltechnológiától is elment a kedve. A keddi bejelentés szerint a jövőben az elektromos és hibrid autókra fognak koncentrálni. A cég azt is bejelentette, hogy a botrány által okozott súlyos anyagi károk mérséklése érdekében egymilliárd euróval vágják vissza a beruházásokat.
A botrány még a múlt hónapban robbant, amikor a Volkswagen évek óta környezetbarátként árult amerikai dízelautóiról kiderült, hogy mindenkit átvertek velük. Bizonyos dízelautóik motorjának szoftverébe olyan kódot programoztak, amely csak akkor kapcsolja be a károsanyag-kibocsátást korlátozó (és a teljesítményt visszavető) rendszert, ha az autót éppen erre tesztelik. Az autók így már hosszú évek óta a megengedett nitrogén-oxid sokszorosát pöfögték a levegőbe.
Mindez 11 millió autót érint világszerte. Az ügybe belebukott a VW-vezér, a cég és a márka jelentős veszteségeket könyvelhetett el az ügy kipattanása óta, és további gigabírságokra, büntetőeljárásokra lehet számítani. Azóta ráadásul kiderült, hogy a Volkswagen nem volt egyedül, több más gyártó is trükközött a dízellel.