Rakétameghajtású mágnesvasút, az milyen?
Hogy az autók gyorsulása véges, arról részben a motor teljesítménye, részben a súrlódás tehet. A talajjal való érintkezés jelentősen visszafogja a teljesítményt. Persze, a levegő ellenállása is fékezi a tempót, de az igazi mumus mégis a kerekek súrlódása.
De mi van akkor, ha nincs kerék, csak légellenállás, viszont van rakétameghajtás? Ebből gyaníthatnánk, hogy egy repülő járműről van szó, de mégsem: a MAGLEV (mágneses levitáció) vonat talajközelben halad, de nem érinti azt, csak lebeg fölötte. Az amerikai légierő az új-mexikói Holloman Légibázison végzett teszteket a mágnesvasútjával.
Az utolsó teszten 633 mérföldes óránkénti sebességet értek el, ami több mint ezer kilométer óránként – egész pontosan 1018 kilométeres óránkénti sebességre gyorsult fel a 640 méteres tesztpályán. Ez a legnagyobb sebesség, amit valaha elértek egy mágnesvasúttal.
Más, nem a mágneses levitáció elvére épülő rakétameghajtású eszközökkel már ennél nagyobb sebességet is elértek, így kérdéses, hogy a légierőnek mi szüksége lehet egy ilyen gyors eszközre. Lehet, hogy csak a tudományos kutatáshoz kellett, de az sem zárható ki, hogy egy új fegyverrendszer alapjait tesztelik – például a hiperszonikus rakétákét.