További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek ítélte a Telekom összehasonlító reklámjait. Az indoklás szerint a társaság nem tárgyilagosan hasonlította össze saját és versenytársai 4G mobilinternet-hálózatainak nagyságát. A „legnagyobb 4G hálózat” szlogenű kampányokkal elkövetett jogsértésért a GVH 600 millió forint bírságot szabott ki a Telekomra.
A Telekom-kampányok fő üzenete szerint az ő 4G hálózatuk nagyobb, mint másik két versenytársáé, a Telenoré és a Vodafone-é. Az üzenet hangsúlyosan jelent meg a vizsgált kampányokban, többek között; ilyen állítás volt például az is, hogy „a Telekom bekapcsolta Magyarország legnagyobb 4G mobilhálózatát”.
A GVH szerint a Telekom fent leírt gyakorlata jogsértő, mert az összehasonlító reklámokban
- nem teljesült az ellenőrizhetőség követelménye, a Telekom által hivatkozott lefedettségi térképek ugyanis alkalmatlanok az országos lefedettséggel kapcsolatos állítások pontos ellenőrzésére;
- nem tekinthető tárgyilagosnak az a közlés, hogy egy adott pillanatban egy mobilszolgáltató hálózatának országos lefedettsége a legnagyobb, ha egyébként a 4G mobilszolgáltatási sajátosságok alapján megállapítható, hogy egy ilyen állapot nem tartható fenn a gyorsan zajló hálózatfejlesztések miatt.
A GVH szerint az összehasonlító reklám tárgyilagosságának elemzésekor nemcsak a közlés valóságtartalmát kell vizsgálni, hanem azt is, hogy a hirdetett tulajdonság tipikus és meghatározó szempont-e adott piaci körülmények között a 4G mobilinternet-szolgáltató választásában.
A mobilinetes szolgáltatások értékesítése tipikusan éves vagy kétéves hűségidővel történik. A Telekom országos hálózati lefedettséget érintő előnye azonban megszűnhet a hűségidőn belül, de ezen ismeret hiánya miatt a reklám torzíthatja a fogyasztó döntését. Emiatt a GVH úgy döntött, hogy a legnagyobb lefedettségű hálózat kommunikációja, különösen a kampány szlogenjébe ültetve egy önmagában nem meghatározó és nem tipikus tulajdonságot hasonlított össze a mobilhálózatok országos lefedettségével összefüggésben.
A GVH arra is kitért, hogy Magyarországon az internet-penetráció az OECD országok közül az egyik legalacsonyabb, de a mobiltarifák a legmagasabbak között vannak. Mivel a magyar piac kevés szereplős, az ilyen, objektivitást nélkülöző összehasonlító reklámok hátrányosan befolyásolhatják a versenytársak helyzetét, és ezzel a mobilpiaci verseny integritását is.
A Telekom azt reagálta a hírre, hogy szerinte „a Magyarország legnagyobb 4G hálózatáról szóló reklámállítás nemcsak valós (amint azt a GVH határozata is kimondja), hanem ellenőrizhető és tárgyilagos is volt.” Emiatt a Magyar Telekom bíróságon támadja meg a határozatot.